tappar hår av halsband
Vår ena katt har haft halsband i ungefär två veckor, och idag såg jag att det har nött av håret runt halsen.
Varför blir det så?
Han är en "vandrare" och kan vara ute 5-6 dagar i sträck så jag vet inte om det hänt nått när han varit ute, men det tror jag inte.
Han är däremot irriterad och kliar.. vad ska jag göra? Vill gärna ha halsband eftersom han är ute så pass mycket som han är.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Pälsen nöts bort av halsbandet så det är inget konstigt.
Den enda säkra id-märkningen är örontatuering, id-chip och ägarregistrering i Sverak och SKK.
Är han kastrerad? Okastrerade hankatter är oftast borta längre än kastrerade.
Sajtvärd Katter iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja han är runt 2 år och är kastrerad. Han har alltid varit sån att han är ute länge på sommaren.
Nu är det så att vi nyligen har flyttat och han envisas med att gå tillbaka dit vi bodde förut och stannar i hans gamla område..
Vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta.. två gånger nu har vi bett de förra grannarna ringa och tala om när han är där för han kommer itne hem annars…
Förra gången var han borta 6 dagar! Man blir juh orolig, även fast vi vet vart han är så vill man juh ha hem honom.. =/
Nu är det andra dagen han är hemma och han ligger och jäser här i sängen. Han går på låda inne och har inte ens viljat gått ut. Så kommer det vara nu i 4-5 dagar sen vill han ut och så drar han iväg igen.
Vad ska jag göra? Vi satt på honom halsband ifall någon har fått/får för sig att han är hemlös när han springer där hela tiden..

Jag har inte jättemycket råd att ge, men jag tycker absolut att ni ska ID-märka honom. En tatuering i örat gör att det syns att han är märkt, då kan folk kolla upp ID-märkningen på internet eller genom att ringa SKK eller SVERAK beroende på vart ni registrerat honom (om ni gör det, annars är tatueringen värdelös). Om han tappar halsbandet (lätt hänt) så syns åtminstone tatueringen i örat.