Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1047 ggr
miagirl40
0

Sterilisera min Nea i morgon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch vilken oro jag har inför steriliseringen i morgon. Jag har gjort det så många ggr innan med mina katter, men oron är alltid stor. Nu är det ju 10 år sen jag gjorde det sist så minnet sviker lite. Men hur lång tid brukar det generellt sett ta innan de kan äta och är lite "piggare"?

Här är lilla Nea utslagen på balkongen :)

Mona22
0

det är olika hur snabbt de är sig själv igen. Vissa är det efter bara några timmar, vissa tar det längre tid för. Du gör ju din lilla flicka en väldigt stor tjänst som kastrerar henne.
Se till att veterinären kastrerar katten, vid sterilisering så klipps bara äggledarna av och katten löper endå, vid kastrering tas allt bortGlad.

miagirl40
0

Ha ha ha, jaha.. ja jag skrev sterilisera jag. Joo självklart ska man göra det med sina katter. Det tycker jag är ett måste. Sen oavsett vad det kostar så är det ju för kattens välmående. Men jag är så blödig och orolig jag. Hon fick en sen tid, kl 15 ska vi vara där. Så hon får gå utan mat tills dess from kl 00 i natt.

Mona22
0

#2 tänk om alla kunde tänka så. 
Vilken sen tid ni fickObestämd . jag brukar få komma in kl 8 så kan de ha koll på henne hela dagen sen.

miagirl40
0

Ja, det är det som gör mig lite orolig att tiden är så liten :(

noir
0

vad är det för typ av kastrering?
Prata med en annan på iFokus som gör flanksnitt i uppsala som sa att man kan sitta i väntrummet någon timme innan man får med sig katten hem igen?

Jag funderar själv på flanksnitt och undra hur länge jag behövde räkna med att vara i uppsala i så fall.

miagirl40
0

Ja, de på katthemmet säger att man får ta med sig katten hem efter en timma eller två. Och när vi lämnat katter från katthemmet så brukar vi hämta dem efter två timmar.

Detta går nog bra. Jag ska försöka sluta oroa mig så mkt.

Jourhemmet
0

Be veterinären sy med självupplösande stygn så slipper du återbesök och förhoppningsvis den hemska tratten.

Katten måste kunna äta frukost om den inte ska dit förrän 15. Det brukar ju vara fasta i åtta timmar. Katten kan ju inte gå utan mat from ikväll till i morgon eftermiddag.

miagirl40
0

Ja nu är vi hemma igen :) Allt har gått bra. Hon fick en uppvaknings spruta för jag var så orolig för att gå hem så fort med henne. Nu ligger hon under sängen och vilar. Har promenerat omkring lite hemma innan hon lade sig, och gick på lådan innan.

Skönt att det var gjort. Nu kan jag nog koppla av lite mer. Blev ju givetvis en ID märkning samtidigt :)

soie
0

#8 skönt att det gick bra :) men jag förstår din oro, det är ju lite mer av en operation för honkatter än hankatter.

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

miagirl40
0

Ja, hon är ju fortfarande lite hängig, vill inte äta så direkt eller dricka. Men det är ju inte  så många timmar sen hon opererades så det blir nog i natt som hon äter. Nu ligger hon mest och är besvärad.

noir
0

hur är hon id märkt? vet inte om det är samma med chip, men tatuering så måste man registrera sin katt själv! Det visste inte jag så mina katter gick oregistrerade jätte länge innan jag fick kontakt med min stads katthem som berätta om att veterinärer inte informerar att man måste registrera katten!

miagirl40
0

Hon är märkt med tatuering :) Jaha, nej min vetrinär förklarade allt att jag var tvungen att skicka in det, så det gjorde jag med en gång på väg hem från vetrinären. :)

Idag är min Nea sig själv :) Underbart! Fast.. hon är ganska grön i ansiktet av färgen från tatueringen. Ha ha ha.. hon tvättar sig och då hamnar det i ansiktet oxå.

Men tack alla för ert stöd och skrivande till mig. Alltid skönt att få lite stöd härifrån. :)

noir
0

vilken bra veterinär, önska att alla var de