Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2315 ggr
hanna-linnea
0

mat till kattunge

jag och min familj får snart hem våran lilla sötnos. Vi ska alltid ha torrfoder och vatten framme, men ska vi ge blötmat också?

Tack i förväg :)

line84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, det kan väl vara bra att ge blötmat ibland! :) Men ge kattunge mat, både torrfoder och blötmaten.

OberonsMatte
0

Den första tiden bör ni ge kattungen samma mat som den fick hos uppfödaren för att undvika magproblem. Efter några veckor kan ni börja fasa över till den mat ni själva vill att den ska äta.

Mina katter får blötmat morgon och kväll och har fri tillgång till torrfoder. Att katten får fri tillgång till mat är extra viktigt när det gäller en växande kattunge.

Jag hoppas att kattungen är minst 12 veckor och dubbelvaccinerad när ni få hem den, men se också till att den blir id-märkt, ägarregistrerad och veterinärvårdsförsäkrad.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
0

Ja man kan ge mjukmat, men torrfoder är bättre mot tandsten. Mina katter får mjkmat på helger:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annzoo
0

Ge samma mat som kattungen fått hos uppfödaren annars kan de bli magknas..

Jag ber mina väldigt sällan blötmat utan lite rätt kött lite nu och då.. Hur gammal är kattungen…

[Anunnaki]
0

Låt den lilla katten slippa torrmaten helt och hållet. Ge den blötmat utan annat innehåll än köttbiprodukter. Flera gånger i veckan kan du ge den rå svensk köttfärs, råa kycklinghjärtan och kycklingmagar. När den blir lite större kan den också få råa kycklingvingar. Hur gammal den ska vara innan den kan äta kycklingvingar vet jag inte men det finns andra här som kan fylla i med den infon. För att få upp kalciumet i maten kan du blanda krossade Kalciopos kalciumtabletter i köttfärsen.

Jag hoppas att kattungen de närmaste månaderna inte blir lämnad hemma ensam mer än någon enstaka timme men skulle det vara så illa att den blir ensam i flera timmar kan du ställa fram lite torrmat av någon sort som inte innehåller spannmål precis innan ni lämnar katten med det behövs bara så länge den växer.

Att torrmat skulle ha någon positiv verkan mot tandsten eller karies är som att påstå att om vi människor skulle äta några keks om dagen skulle vi slippa problem med tänderna.

Mjau finns med enbart köttbiprodukter annars kan man ju läsa innehållsförteckningarna. Se upp för socker bland ingredienserna, finns bl a i Iams pch ICA:s blötmat.

Lycka till

hanna-linnea
0

#2 kattungen är 12 veckor när vi får hem den och är även dubbelvaccinerad, och är chipmärkt, veterinär kontrolerad (eller vad det nu heter) , ägarregistrerad, och vi ska veterinärvårdsförsäkra den :)

och tack för alla svar! :)

Jourhemmet
0

#3 Torrfoder hjälper inte mot tandsten.

hanna-linnea
0

#5 efter som det är sommarlov kommer jag tillbringa väldigt mycket tid med katten :) Men vi kommer hålla oss till torrfodret och mjukmaten.

Jourhemmet
0

Kan då rekommendera dig som andra skriver att ge ungen den mat den är van vid, mycket viktigt. För att sedan långsamt övergå till annat om ni vill byta. Köp bara inte de hemska fodren i mataffären, det ska vara så mycket animalisk protein som möjligt och så lite spannmål som möjligt, helst inget alls.

hanna-linnea
0

Vi ska andvända royal canin är det bra kattmat? :)

annzoo
0

#10 jag tycker de iaf..men vissa av deras märken är mer skräp än andra sorter…är de de som katten är uppfödd med?

OberonsMatte
0

#10 Royal Canin brukar anses vara ett medelbra torrfoder enligt de som är väldigt foderintresserade. Eukanuba t.ex är bättre.

Mina katter äter helst Royal Canin (Hair & Skin) och eftersom de har fina pälsar och bra magar antar jag att det är ett bra foder för dem.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
0

#7 Har inte sagt att det hjälper mot tandsten men att det minskar risken för tandsten mer än mjukmat. Likadant för hundar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jourhemmet
0

Katter tuggar enbart rakt ned och inget i sidled så det minskar inte risken för tandsten heller. Kycklinvingar fungerar då bättre.

TIMMY
0

jag har faktiskt hört att just torrfoder har en tendens att smula sig och kila sig/fastna mellan tänderna. Det sockerarter som finns i torrfodret kan då bidra till bakterietillväxt - plaque - tandsten. Men jag är ingen expert. ;)) Här har jag torrisar som speciellt godis, typ när dom har fått klorna klippta mm.

Bra fö att skaffa katt när man har som mest tid att kunna spendera hemma. Jag skaffade kattungar nu när jag är mammaledig-men skall börja studera till hösten. Så jag hoppas det blir lagom, denna sommaren blir ju nästan som ett sommarlov för mig…hihi

[Anunnaki]
0

# 10 Royal Canins produkter är enbart bra för den som säljer dem. Läs på om torrfoder innan du ger katten av det, Det finns faktiskt lika bra kattmat i vanliga mataffärer som på djurbutiker och hos veterinären.

Det bästa är att läsa på, t ex här och att läsa på innehållsdeklarationerna.

hanna-linnea
0

andledningen till att vi ska börja med royal canin är för att han har fått det av upppfödaren. Så vi börjar med det och sen får vi se ifall vi trivs med det. :)

hanna-linnea
0

#16 vad menar du med att det är endast bra för den som säljer dem? :)

[Anunnaki]
0

# 18 De tjänar pengar på att få sälja produkterna. När veterinärer säljer en produkt är det lätt att förledas att tro att det är bra produkter. Läs vad det står på innehållsförteckningarna och avstå från allt som innehåller spannmål oavsett från var produkten säljs. Avstå också från alla produkter som innehåller socker. Ta redan de sorter som anger i procent hur mycket det finns i produkten av olika saker och välj bland dessa det som innehåller massor med animaliskt ursprung. I en sådan sållning försvinner både RC och Hills. Tyvärr har det gått troll i dessa två produkter.

Förresten såg jag att Djurmagazinet säljer Mjau-burkar.

annzoo
0

#19 nu blir jag nyfiken va du menar med "gått troll i RC och Hills"? hörsägen eller?
Konstigt att du inte säger detsamma om iams/eukanuba om man ska tror på rykten ;)

[Anunnaki]
0

# 20 Iams har jag inte sagt så mcket om fast jag kan ju minnas fel. Iams blötfoder i småförpackningar innehöll iaf för ett par år sedan socker! Både Iams och Eukanuba innehöll när jag kollade för några år sedan spannmål och då är de inget bra val heller.

Anledningen till att jag nämner RC och Hills specifikt är att de säljs av veterinärer och att veterinärer till och med rekommenderar dessa märken som vore de något alldeles otroligt bra val för katter och hundar för den delen. Rekommendationerna saknar vetenskaplig så vitt jag kan förstå vetenskaplig grund så iofs får veterinärer inte ens rekommendera någon viss mat från RC eller Hills som medicinskt motiverade.

Men bara man ger RC eller Hills är man en omtänksam och bra kattägare sitter djupt rotat hos många kattägare. Jag har själv gått på niten och det tar både tid och läsning för att komma sig för med att sluta köpa dessa produkter.

Man kan spara mycket pengar genom att läsa på innehållsförteckningarna på djurmaten och kanske till sin förvåning upptäcka att den dyra hos veterinären och specialbutikerna inte är ett dugg bättre än vissa sorter hos livsmedelsaffärerna. En brickpack Mjau kostar cirka 10 kr och innehåller 380 g. Jämför detta med Iams portionspåsar på max 100 g som kostar åtminstone tian. Hos veterinären har jag sett portionspåsar på 100 g som kostar 14 kr. Tala om ockerpriser.

annzoo
0

#21 Hills veterinärfoder är iaf bättre än de som finns i handeln iaf..

men ska man hårddra de lite så är inte alla blötmatsorter heller så bra, vissa innehåller natriumnitrit ( tex Mjau lantpaté, alla smaker i tetra, alla smaker av mjauburk, pussi burkar 400g)

en tråd om natriumnitrit i blötmat för er som är intresserad

[Anunnaki]
0

# 22 Det  skulle vara intressant att få läsa på vilka grunder som du bygger ditt påstående att Hills vet-foder är bättre än de som finns i handeln. Jag förmodar att du med handlen menar vanliga affärer.

Var är källan till att det finns natriumnitrit i de fabrikat som du räknar upp? Hur mycket natriumnitrit finns tillsatt? Är den halten skadlig för en katt? Finns några vetenskapliga studier eller bygger dina slutsatser på vad någr än här än där tycker/tror?

Jag tror att de flesta är överens om att spannmål inte är mat för en katt eftersom katter är rovdjur och ska leva på rått kött med lite ben i.

Likaså tror jag att de flesta är överens om att rotfrukter inte heller är mat för katter.

Men resten då? Hur ska man tolka att om katter enbart serveras rått kött så är deras avföring luktfri. Någon som har annan erfarenhet?

annzoo
0

#23 har du läst tråden jag länkat till?

Om de blötmatssorter jag tog som exempel inte skulle innehålla natriumnitrit varför står de i deras innehållsförteckning då=)
Sedan innehåller många blötfoder även socker och spannmål.

Jag har hört många somsäger attavföringen lutar mer då de äter rent blötmatskst än bra torrmat/barf. Mina katter skiter luktfritt på RC…

TIMMY
0

Bekymmersamt om natriumnitrit tillsätts i kattmat ENDAST för att behålla färgen, vem bryr sig liksom…tror iaf knappast att det behövs för att förhindra bakterietillväxt, tror inte katter har så lätt för att få botulism. ;)