Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1355 ggr
Noa-Nisse
0

Vad ska jag göra?

Tar det från början…

En katt kom hit för ett tag sedan. Hoppade in på min balkong sen in genom balkongdörren och lade sig tillrätta i min säng.

Den var väldigt smal och lite tovig i pälsen och den hade loppor…

Jag gick runder till grannarna och de som bor runt omkring mig och frågade ifall de saknade en katt, men ingen vill kännas vid henne. Jag satte upp flygblad och ringde till den lokala radion för att de skulle gå ut med en efterlysning. Ingen hörde av sig till radion. Katten har inget chip eller tatuering och inget halsband.

Vad ska jag göra? Jag tycker synd om katten. Den är jättetam och gillar hundar, iallafall min hund.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Jourhemmet
0

Du ska ringa polisen på 114 14 och anmäla upphittandet.

Noa-Nisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ah!! tack, varför tänkte jag inte på det!!

Ringer på en gång!

Noa-Nisse
0

Ringde nyss och de tackade mig och skulle återkomma om de någon hörde av sig. De hade tydligen jättemånga anmälda upphittade katter :/

Men vad händer om ingen hör av sig?

Jourhemmet
0

Då är katten din efter tre månader.

Noa-Nisse
0

MIN?! men jag kan inte ha katt :/ min mamma är superallergisk… vad gör man då?

[SoooL]
0

Letar ett nytt hem åt katten? Ringer till olika katthem och kollar vem som kan ta sig ann katten?

[Sniff]
0

#5 Vart bor du?

Noa-Nisse
0

Ja okej…

Aja, katten är behandlat mot loppor, får mat dagligen och kel. Hoppas någon hör av sig om denna underbara katt!

[SoooL]
0

Hade du varit in med honom till veterinären? Du kan ju inte utesluta andra eventuella sjukdomar som utomhus liv bringar djur.

Noa-Nisse
0

Ja jag har haft henne hos veterinär, annars kunde jag ju inte veta om att den inte har chip eller ej…

#9 Nej jag vet att inte jag själv kan det.

Noa-Nisse
0

Uppdatering:

Den positiva nyheten:

Kattens hem är hittat!! :D Det ringde en från polisen och sa att det var någon vid hässleholm som var av en katten liknande den beskrivning jag gett och jag fick ett telefonnr dit.

Jo visst var det den katten. Ägaren kunde precis beskriva hur katten såg och och att den hade en svart pigmentfläck vid ena ögat som var ganska så ovanligt. Men HUR i all världen kom katten ända ner till Ystad. Det är liksom över 80 km om man tar fågelvägen.

De blev jätteglada för att jag hade tagit hand om katten i över en månad. Deras son hade varit jätteorolig. De hade åkt på semester och lämnat katten till grannen. Men grannen hade oturligt nog avlidit så katten måste på något vis gett sig av själv… (katten är utekatt)

Den negativa nyheten:
Katten Flisan (som den tydligen hette) Har fått Kattungar… Trots att den var så smal som den var så kom det ut två små helsvarta kattungar. en hane och en hona. Kattungarna är 1 vecka gamla nu.

Ägarna kommer om några dagar och hämtar hem både Flisan och de två nya kattungarna. Ägarna frågade om jag ville ha en av kattungarna se när de blev tillräckligt gamla… Men jag fick avstå ;)

Oj vad det kommer bli svårt att säga hejdå både till Flisan och bebisarna. Men jag måste, annars kan inte min mamma komma på besök hos mig mer och jag kan knapp komma hem till dem eftersom hon är så allergisk.

PS, en fråga bara. Flisan var ljusbeige och vit och fick två svarta kattungar. är inte det konstigt? Jag kan inget om kattavel.

Jourhemmet
0

Pappan är säkert svart. Usch jag skulle inte vilja lämna tillbaka katten då ägarna är så oansvariga att dom låter en okastrerad, omärkt katt gå ute.

Noa-Nisse
0

#12 å andra sidan har jag inget val…

annzoo
0

ljusbeige? menar du cream dvs ljus röd? Är du säker på att de är en hona och en hane? är mamman cream/röd blir väl alla svarta hanar…?

Ge ägaren tips att ID-märka katten och skicka in ägaruppfifter till sverak eller skk. och kastrera om deren utekatt…och be hanne id-märka, vaccinera, avmaska kattungarna innan flytt vid 12v ålder.

[Emma--]
0

Men bör man egentligen flytta på en kattfamilj sådär när ungarna är så små? 
Även om du inte är ägaren och uppfödaren så känns det inte som att det vore bäst för kattfamiljen även fast det går att göra så förstås.

Undra hur det funkar utifrån föreskrifterna? Tänkte om ni måste ansöka om tillstånd?

Jina
0

Är mamman röd/creme kan hon inte FÅ helsvarta ungar ;)

Tala med Flisans familj om hur viktigt det är hon kastreras om hon ska gå ute. Nämn gärna att hon bör hållas inne tills ungarna är redo flytta hemifrån (minst 12 v).

Får vi se en bild på Flisan? Nyfiken på färgen.

annzoo
0

ops tänkte lite fl men jina rättade=) kanske r flisa en creampadda?

Noa-Nisse
0

Nej hon är inte ljusröd, Utan typ gråröd… ljus !? svårt att säga.

Jo nu när du säger det så borde jag kanske prata med dem om att vänta att flytta dem.

Nej jag är inte hundra på om det är en hane och en hona. Men jag har försökt att se dock är det svårt för ett ovant öga.

Ja jag nämde det om sterilisering eftersom det var en utekatt. Den är inte så gammal så de trodde det var för tidigt att sterilisera den och de skulle vänta tills de kom hem från semestern. Kommer inte ihåg hur många månader flisan var faktiskt.

Jag trodde bara att hon gick upp i vikt av att få bra mat och regelbundet bra mat. men så var tydligen inte fallet.

Flisan har fått vara innekatt sedan hon kom till mig eftersom jag varit rädd att bli av med henne igen om jag släppt ut henne. plus att ringleden är ganska nära där jag bor och den är ganska så trafikerad…

Jag har faktiskt ingen bild på henne. ska se om jag kan få en bild på henne när jag kommer hem senare.

annzoo
0

Om nu Flisan är trygg hos dig kan familjen inte få stanna hos dig? Man flyttar helst inte så unga familjer då honan kan bli stressad. I värsta fall slutar hon ta hand om kattungarna och sluta producera mjölk. Sedan tror jag inte småbarn gör saken bättre :(

Jourhemmet
0

Jättebra att du håller henne inne. Helst ska hon vara inne tills ungarna är tolv veckor. Händer det henne något så måste ni flaskmata ungarna varannan timme.

Noa-Nisse
0

#19, Ägarnas son var inte ett småbarn. Han var runt 11-12 tror jag om jag inte minns fel.

#20. Bra tips! Just nu ger jag henne Orijen Cat adult, orange påse. Det köpte jag direkt när hon kom hit. Var en veterinär som rekomenderade det. Vet att det är ett bra foder för hundar (alltså den varianten för hundar) så tänkte att det säkert är bra för katter också. Men så fick hon ju bebisar, men jag ger fortfarande det… Kanske var dumt? borde ge ett annat foder då eller? Hon får även Royal Canin blötmat.

Jag frågade ägarna vad för mat de gav henne. De gav henne bara eldorados blötmat och torrfoder för katter… För först sa de att de ville betala för maten som hon ätit hos mig. men när jag sa vad det kostade så tyckte hon i princip "är du så dum att köpa så dyr mat får du själv betala det" Hon sa det inte rätt ut, men det kändes så iallafall…

Om nu ägarna går med på att kattfamiljen stannar tills de är 12 veckor.. Vad för mat ska de små ha då?! kan de äta samma eller de ska ha speciell för kattungar?

IceJossan
0

Oj, det är verkligen dags att någon förklarar för dem vad dyr kattmat egentligen innebär! Det finns gott om sidor på internet där man kan beställa hem bra torrfoder för 40 kr/kg, och det är inte alls dyrt eftersom det går åt vääldigt mycket mindre foder av sådana sorter än av billig så kallad kattmat man köper i mataffären. Förklara att en katt måste äta jättemycket mer om den bara får i sig 4% kött och resten spannmål eftersom katten bara skiter ut spannmålet. Är det 80% kött är det jättemycket mer näring, så katten behöver inte äta lika mycket av det.

Ett tips är till exempel Porta 21 Sensible som kostar 399kr för 10 kg på www.zoomarknad.se

Friskies, Whiskas och liknande märken är 4% kött i, och det ska en ren köttätare leva på.. Det är fågelmat, inte kattmat, det säger sig ju självt, berätta det för dem.

Ska de promt köpa torrfoder i mataffären så be dem köpa Mjau istället, det är väldigt mycket bättre än Friskies, Whiskas, KiteKat, Coop, Icas, Eldorados och allt vad de nu heter… Och berätta att Mjau blötmat är bland det bästa de kan ge mor + barn eftersom det bara är köttbiprodukter och vatten, det enda katten behöver. Elorados blötmat kan innehålla socker, det är inte alls bra, be dem kolla det och byta sort om det innehåller socker.

Detta ä helt grundläggande kattmats-vett, kan du informera om. En katt ska äta kött, eller åtminstone så mycket kött som möjligt - INTE spannmål.

IceJossan
0

Många rekomenderar Royal Canin Babycat 34 och senare Royal Canin Kitten 36 för hela kattfamiljen. Katterna älskar det och går upp i vikt bra. Mycket hälsosamt fett för både mor och barn.

Noa-Nisse
0

#22! Tack för tipsen! jag ska försöka förklara det för henne/dem… även om det inte verkar vara så lätt.

#23 okej, ska genast kolla upp det!!

Tack alla för jättebra information!! betyder väldigt mycket för mig som orefarna provisorisk kattägande :P

EddaM
0

Tror kattmamman kan vara brunmönstrad, låter som hon är varm i sin bruna färg =) Och då kan ju kattungarna vara svarta med men det borde vara en pappa utan mönster väl??? =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Jourhemmet
0

Jag ger alltid mamma+ ungar RC kitten 34 och blötlägger med mycket varmt vatten för då utsöndras ännu mer god doft och är mycket populärt. Det räcker med att du ger Mjau eller Bozitas blötmat, RC:s blötmat är väldigt dyr och inte bättre än dessa två.

IceJossan
0

Är hon kvar hos dig så ta jättegärna ett foto av henne och lägg upp här så får vi se hur hon ser ut och vilken färg hon har :)