Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2206 ggr
tuska
0

Var finns du ?

En huskatt utsende och kön spelar ingen roll, Den ska vara FIV/Felv testad, PRA testad, blodgruppstestad, HCM testadade föräldrar.

Vid försäljning vara id märkt vaccinerad samt ny besiktad, Krav är att föräldra djuren är det samma.

Önskvärt är oxå ett huskattsbevis.

Tuskulumskatteri // Tuska Inger

Mona22
0

Du får nog leta väldigt länge om du är ute efter en sådan katt. Finns nog inte en enda som testar för allt det.

tuska
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1  Man kan ju alltid göra ett försök

[Ai-chan]
0

Kanske finns på hittekatter.ifokus.se, men kan ju vara stårt att hitta.  =)

Annars finns det ju en massa på djurhemmen, katthemmen och djurskydden. Kan ju alltid kolla där kanske annars. =) Bättre upp så kan man på en del ställen få hem dem kastrerade också så slipper man tänka på det med. =)

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett gäng utparningakatter.Långhåriga och helt underbara.De passar ypperligt som sällskaps katter men går inte att ställa ut.De har inte huskattsbevis men däremot stamtavla.Mer info finns på min hemsida.

www.blåkatten.se

Den i mitten är inte till salu den stannar här hemma.

Stolt ägare till tre La permer

[Maine]
0

Ska den helst inte vara kastrerad med?

Josefa
0

Inne på HiF handlar det i första hand om just hittekatter. Då kan man knappast kolla om föräldrarna är testade.

[Maine]
0

TS: undrar du om det finns sådana huskatter helt enkelt? Jag kanske har missuppfattat, men jag tolkar inte detta som en "jag-vill-köpa-en-katt-annons" Glad

tuska
0

#7   Jo då… hittar jag den huskatten så bums köper jag den.

#4  Inte helt fel n 25:anFlört

[Maine]
0

#8  Okej.

MonicaLagerquist
0

#8 Jag har en kanel 25-a också.Flört

Stolt ägare till tre La permer

[Ai-chan]
0

Visst göre det. Men det kan ju ändå alltid dyka upp. Plus att det är ju en del katthems folk och sånt där med, och ja, kattfolk, så de kanske vet något. =)) Skadar ju aldrig att kolla! (^_^)

tuska
0

# 10  Va in och kollade ditt gäng, skulle vara skönt att sätta fingrarna i den pälsen.Tungan ute

EddaM
0

Finns ett godkänt huskatts katteri i Danmark, de testar ju alla sina djur. Så det är väl dit du får åka.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

tuska
0

# 13 Jag är inte rädd för långa sträckor, har du en länk dit ?

[sakring]
0

I och med att du ska ha en som är blodgruppstestad så ska du ha den till avel.

Jina
0

Minns inte stamnamnet till den i Danmark, men kolla resultatlistan för SW09. Korthårig huskatt med stamnamn, det är deras. Sen är det bara att googla.

IceJossan
0

Jag är nyfiken men hittar inget att söka på :S

Jina
0

#17 Kände mig mer generös och hjälpsam den här tiden på dygnet :p

http://www.thunderstone.dk/

tuska
0

Tusen Tack för länken.

letade själv och hittade   SW 09   långhår samt korthår, hittade inte katteriet.  

Mycket intresant läsning för de som avlar på huskatten.

jollycox
0

Roligt att höra att det finns seriösa huskattuppfödare. Men hur börjar man föda upp huskatter med stamtavla? om man inte vill åka till danmark och köpa avelskatter därifrån.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jina
0

#20 Såvitt jag kan utröna från hemsidan får de ingen stamtavla.

jollycox
0

#21 så det går inte att föda upp huskatter med stamtavla? det borde ju gå om man parar raskatter av olika raser och blandar så, men då får man väl inte registrera dom?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[sakring]
0

#21 Nej jag hittar heller ingen sådan info samtidigt som katterna tydligen har tagit hem titlar i utställing.

Jina
0

Titlar? Såg bara BIS och en ställdes ju iaf i huskattklassen på SW09

EddaM
0

De får huskattsbevis och ingen stamtavla men de har tillstånd från Fife att föda upp huskatter med stamnamn när här i Sverige fick inte en kompis kalla sin katt för Lady Bianca för att Lady lät stamnams mässigt. Jag vet inte hur huskatts situationen ser ut i Danmark men kanske den är bättre än här. De ställer ut ganska mycket eller gjorde ialf, träffade dem på SW´09 senast.

S*Luddhuvet´z

Jina
0

#25 Pratade faktiskt om det med en väninna idag, om att SVERAKs stadgar säger att huskattsnamnet får vara max 19 tecken och ej kunna särskrivas. Men det följer de ju inte. Tänker tex Dino Ferrari.

EddaM
0

Nej jag vet flera katter med dubbel namn. Även nån som typ heter Adam andersson (nu heter den inte det men alltså ett vanligt människo namn) och flera andra då son har just dubbel namn. Så det var ju lite konstigt att hon inte fick kalla katten Lady Bianca när andra får det trots stadgarna.

S*Luddhuvet´z

Jina
0

Ja. Samma regler för alla! Och rent logiskt då de som faktiskt står i stadgarna…

EddaM
0

Jo precis, men så gör det inte det ialf =(

S*Luddhuvet´z

Gipzy
0

Här har du adressen till det danska katteriet:

http://www.thunderstone.dk/

tuska
0

# 30   Jag gillar den uppfödningen av huskatt, det är väl så huskatterna som ras ska födas upp.  Då kan man inte säja att all avel med huskatten önskas upphöra.

Supinesophie
0

#31 Samma här! Har inget emot huskatter, bara att det föds för många och under minst sagt okontrollerade former. Kontrollerad avel med stamnamn testade katter osv har jag inget emot. Intressant det där danska katteriet, det får mig att tänka på om det var ungefär sådär som rasen svensk huskatt, senare kallad Europé uppstod…

[sakring]
0

#24 Jaså det var det, som det var. Är inte så hemma på olika utsällningstitlar som jag vet att du är. Jag föder inte upp raskatter men jag har två stycken (med stamtavla).

[sakring]
0

#31 och #32 Vill man ha en huskatt som ser ut som en "vanlig" katt så finns det Europé. Det är en raskatt med stamtavla som tidigare hette Svensk huskatt. Det som denna uppfödaren håller på med är inget annat än bluff. Det finns 100.000 hemlösa katter utan stamtavla att ta hand om i så fall.

tuska
0

# 34   Men den som värnar om rasen huskatt är ju detta en början till en frisk katt som kostar mer än 100 kr, ser inte detta som en stor BLUFF.   Tänk om alla huskatts avlare följde detta exempel, tror inte du att hemlösningen iallafall minskade ?   Här blir då ägaren av huskatten registrerad.   Som det är idag minskar inte antalet hemlösingar

EddaM
0

Alla kattungar från dem säljs som kastrater med få undantag. Och jag önskar att all huskatts avel vore sådanhär. Och europe och huskatt må ha varit lika från början men eurpoen har en standard som den avlas mot och även om de är lika våra vanliga husiar är de inte helt lika då dagens huskatt får se ut precis som den vill. Ovanligt att man ser två jätte lika obesläktade katter på utställning, men det finns. Och då är de inte lika europen. Och om alla huskatts uppfödare födde upp sina katter så här hade de flesta försvunnit. Och hittekatts situationen inte sett ut som den gör idag.

S*Luddhuvet´z