Otrevligt bemötande?
Jag har kollat runt lite i olika trådar här inne och märker att det i vissa trådar är sjukt otrevliga i sina bemötanden. Det är personliga påhopp bland annat, varför i hela friden beter ni er på detta sätt?
Oavsett vad personen ifråga gör/gjort/vart med om så kan man inte bara sitta där och kasta ur sig gallor för att man anser att personen gör/gjorde fel handling.
Jag trodde det var en hel del vuxna och förnuftiga personer här inne, denna tanke är väldigt långt borta nu efter vad jag sett ifrån vissa.
Att sitta och säga att den och den ska skämmas, dra något över sig, sticka och aldrig komma tillbaka och mycket mer - vad är detta för sätt!?
Jag kan hålla med om att det finns en del som kanske gör fel beslut eller tar det och det beslutet av fel anledning men det som gör mig mest arg/frustrerad är hur vissa här inne (många dessutom) bemöter dessa personer. Jag blir ärligt förbannad över att se hur en del håller på, detta är ett diskussions forum och inget "hoppa-på-alla-som-gör-minsta-fel" forum!
Hjälp varandra istället för att dra ner varandra.
Det finns en anledning att folk kommer hit och ber om hjälp - de tror att ni som sitter här inne ska kunna och kan komma med tips och råd för att deras katt/er ska kunna må så bra som möjligt. Men vad är det de får? Jo, inte allt för sällan en hel drös med påhopp och de mest idiotiska bemötanden jag kan tänka mig.
Även om personen gjorde fel så ska man för sjutton hjälpa personen, gjort är gjort och hänt är hänt det är bara till att göra det bästa av situationen och situationen kommer aldrig bli bättre om trådarna ifråga bara fylls på med elakheter.
Jag ser det snarare att det är Ni som håller på, på detta sätt som förvärrar allt. Ni kommer ju inte med tips och råd utan ni hackar på personerna i fråga.
Istället för att komma med värdefulla tips som kan rädda katten ifråga så kommer det påhopp och kommentarer om hur sjuk denna människa är i huvudet och att h*n aldrig borde få ha ett djur.
Allt kan hända det är bara att acceptera och när det väl händer så gör man det bästa av situationen, inte tusan kommer man med idiotiska kommentarer!
Jag förstår varför folk drar sig ur detta forum, minsta fel man gör så får man hela poliskåren efter sig med förhör och allt.
Tack till er som faktiskt kan hålla god ton och faktiskt bry er om situationen och försöker göra det bästa av läget. Fortsätt med detta, för ärligt så är det ni som räddar denna sajt.
Sen tror jag faktiskt det kan behövas någon extra Medarbetare här inne som gör sajten lite mer regelrätt, tror mycket av detta hemska beteende kommer med att det verkar vara få som tar tag i denna sajt. Men vuxna människor borde kunna bete sig som vuxna oavsett.
Detta är en super bra sajt när man har frågor och så, men det är en otroligt otrevlig sajt med om det blir lite fel.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ts mycket bra skrivet!
Vad för hjälp menar du att den här personen skulle ha fått? H*n fick en hel massa råd när honan smitit ut och var nyparad. Men de råden ville h*n inte alls ta till sig.
#2 jag förmodar att hon inte bara syftar på just det inlägget..
Tyvärr när många människor är kännslomässigt involverade är det svårt att låta bli. Men som jag skrev i en annan tråd så bör nog tillämpas lite "har man inget snällt att säga, säg inget alls". Då även om man blir upprörd och inte håller med Ts så blir ingen hjälpt, frammförallt inte katterna av 20 inlägg med Hur F'n kan du osv.
#1 Tack!
#2 H*n kunde ha fått en massa annat bra än elaka kommentarer.
Vad är det som säger att h*n inte alls ville ta till sig råden?
Det finns mycket bakom skärmarna som vi inte ser, jag tror mycket väl att hon tog till sig då hon hade fixat allt som behävdes för den kommande födseln.
Oavsett om h*n tog åt sig eller inte (vilket du eller någon annan faktiskt inte vet till 100%) så kommer det aldrig vara till någon nytta att sitta där och komma med elaka kommentarer.
Vad gör det bättre?
#3 Precis, det finns fler trådar.
Men efersom h*n tog upp det så svarade jag även med det.
#4 Ja, jag tycker man ska ha detta som en riktlinje när man kommenterar. För oavsett vad så kommer man ingenstans med att vara taskig.

Fast en sak som jag tycker är lite fel är att om man inte skriver att det är fel att släppa ut okastrerade honor så tiger man ju och samtycker att det är okej.
Förstår ni hur jag menar?
Stolt ägare till tre La permer
#6 jag håller med dig.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#6 Jag förstår mycket väl vad du menar, men det är ju fortfarande ingen anledning till att vara otrevlig. =)
Man kan komma med tips om att det kanske inte var det bästa, man behöver inte komma med otrevligheter.
Näe, nu ska jag sova.
Godnatt på er och sov gott!

Även om man kommer med tips så tycker ofta personen ifråga att man är dum eftersom att de inte vill höra att deras söta hona inte ska ha en kull.Många vill bara ha klapp på huvudet och glada tillrop.
Har man sen som jag raskatt så tror de genast att jag ser ner på huskatter och på huskattsägare.
Stolt ägare till tre La permer
Fanns det någon bra kommentar man kunde ge i den tråden? Vad förväntar man sig för kommenterer när man skriver typ "Tjosan hoppsan, jag kände att det skulle bli för jobbigt med 4 kattungar, så därför hade jag ihjäl 2 av dem". "Visst är de jättefina de två som är kvar"?
#6 Att ha en stånd punkt och säga att man misstycker är inte detsamma som att angripa och vara otrevlig.
Man kan mycket väl säga att man personligen tycker att det är fel med ngt men det räcker där. Har man väl sagt sitt då behövs inget mer. Ska man dessutom inflika sin åsikt ang något som ej hör till tråden förövrigt. Bör man isf ha konstruktiva råd att lägga till sitt icke medhåll om till exempel kastrering.
3 gyllene regler som borde betänkas oftare här på iFokus i allmänhet är:
*Har du inget snällt att säga, säg inget alls.
*Läs med en nypa salt
*Ge trådskaparna "the benefit of the doubt" (som jag förövrigt inte kommer på den svnska ordfrasen för)
Även, hur upprörd man än blir. Om man inte kan hålla sig till ämnet utan blir upprörd över en detalj som inte hör till anledningen av trådens skapande så då kan man hålla det för sig själv. Alt ta upp det med trådskaparen privat.
Det man som individ kan göra är berätta, sprik kunskap.
Men på ett lugnt, pedagogiskt och informativt vis.
Ingen katt blir hjälpt utav att man gör så att människor inte vågar komma med råd hit. För med alla kattkunniga människor som faktiskt finns här så finns mycket goda råd att få.
Att hoppa till slutsattser och ifrågasätta deras val om och om igen kommer inte hjälpa de katter som är utan hem och kärlek.
Tålamod, pedagiskt tänkande och sprida kunskap på ett lugnt och enkelt vis leder till bättre vägar.
mycket bra skrivet ts…jag skulle ALDRIG vara otrevlig för "minsta lilla", orka lägga mig i liksom. Dock är det inte litet i min värld att ta bort två kattungar för sin egen skull, för enkelhetens skull…jag tror att vem det nu var visste att hon skulle få höra ett och annat.
Jag kan nåstans ändå tycka att det var bättre att de två dagar gamla kattungarna fick somna in än att deras ägare för minst 10 veckor framåt inte kunde ta hand om dem. Men nu handlar ju tråden om bemötande och jag håller med om att har man inget snällt att säga eller åtminstone konstruktiv kritik att ge på ett vuxet sätt så kan man låta bli att säga något alls.
Ni som medlemmar på denna site får mer än gärna PMA oss Medarbetare när trådar spårar ur.
Vi Medarbetare sitter på vanliga jobb hela dagarna, alla har inte access till internet under arbetstid. Då vi gör detta på fritid hinner vi tyvärr inte alltid med att skanna av alla trådar i tid….så droppa oss ett PM och gör oss uppmärksamma. Som en medlem gjorde för en specifik tråd och då var det enkelt och snabbt för oss att finna den.
Sen finns ju även funktionen anmäl inlägg för alla medlemmar på siten.
Trevlig helg på er alla// Camilla
#10 Men har man inget bättre att säga så kan man lika gärna vara tyst, det ger ändå ingen anledning att vara otrevlig. Eller hur?
Jag tror det låg mycket mer bakom hennes beslut, som sagt - vi vet inte allt.
#11 Du skriver bra!
Oavsett hur mycket känslor det är hos vissa så ger det ändå inte de rätt att vara otrevlig. Sen vet man aldrig som läsare 100% av verkligheten ser ut och att dra slutsatser är nog det största fel man kan begå här, man vet trots allt inte hela historien. Även om dessa misstag är lätt att göra så, tycker jag, ska man i första hand fråga och bli lite mer insatt innan man yttrar sig kring beslut eller situationer.
#12 Jag kan tro att det låg mycket mer bakom hennes beslut än vad som kom fram, oftast är det så. Men oavsett så har man ingen rätt att hoppa på personen ifråga.
#14 Ja, det kan ju bli lite tufft för er på dagarna med jobb och så. Mycket förståeligt!
Men kan inte en idé vara att plocka in någon som man vet har internet och kan gå in här någon gång under dagen?
Jag vet att en del blir kollad på vad de gör på internet, men det är inte alla. Borde inte det kunna vara något?
Att tiga är det samma som att samtycka. Tycker den här människan verkligen behöver veta att ett sådant agerande inte är OK. Och med tanke på att h*n nästan idiotförklarade alla råden h*n fick i början av tråden, så tycker jag att h*n förtjänade de reaktionerna h*n sedan fick.
#16 Man behöver inte vara tyst och det har jag heller inte sagt, men man kan säga det på ett bättre sätt. Jag ser inte att h*n idiotförklarar någon i den tråden så jag ser inte vad du menar där. H*n frågar om vad h*n kan göra.
Oavsett vad så förtjänar h*n inte att bli nertryckt på det viset, om någon svarar kort eller idiotförklarar någon så är det bara att lugna denna person och/eller att fortsätta ge tips och råd, inte kommer man med påhopp och en massa otrevligheter heller. Det kommer aldrig att göra saken bättre.
Att låta en kull kattungar födas och sedan avliva 2 av dem är så grymt och känslokallt att man banne mig förtjänar ett otrevligt bemötande! Är kattungarna friska finns det inga omständigheter eller ursäkter i världen som gör den handlingen mindre vidrig.
Sajtvärd Katter iFokus
Men man behöver inte svära hit och dit och säga allt möjligt. Man kan visa att man inte tycker det är okej utan såna ord.
Hur gärna man än vill slänga ur sig alla elaka ord i världen, så behövs det inte.
#18 Oavsett vad så behöver man inte bete sig på ett sådant sätt, och det är inte enbart i denna tråd det förekommit otrevligheter.
Man kan säga att man tycker det är fel, man behöver inte slänga ur sig en massa saker. Vad hjälper det?
Dessutom trodde denna person att eftersom mammakatt var så liten så kunde det bli enklare för henne, vet en del (inte bara kattmänniskor) som avlivar om mamman är för liten eller av andra anledningar för att det ska underlätta mamman.
Personen ifråga kände att det kunde bli för mycket för henne, och som en sa i tråden är det inte värre att ungen dör vid förlossning än som 2 dagar. Ingen här vet hur mammakatt är IRL och kan därmed inte uttrycka sig om att hon skulle klara det eller inte. En kastrering var lite försenad vilket personen ifråga erkände så varför göra sådana påhopp?
"Är kattungarna friska finns det inga omständigheter eller ursäkter i världen som gör den handlingen mindre vidrig."
Så om mammakatt nu faktiskt inte klarade av 4 ungar (vilket ingen här vet och vilket personen ifråga visste bäst då h*n känner katten bäst och som förstföderska är det vanligt att man inte klarar allt), är det då vidrigt att ta bort dessa? I personens baktanke låg en fundering om att mammakatt hade lite mycket och ansåg att det kunde vara bättre för henne med någon mindre. Som förstföderska kan 2st bli för mycket liksom att 9st inte är några problem - man vet aldrig.
Som sagt, det är inte enbart denna tråd det förekommit otrevligheter och jag har syftat på fler trådar än enbart denna.
Varför haka upp sig på en tråd, det är inte enbart i denna tråd det skett sådant i.
Det som har hänt har hänt, man kan inte ändra det.
Det man kan ändra på är sitt egna beteende och sitt bemötande, vilket inte enbart jag har reagerat på är rent ut sagt förskräckligt här på sajten ifrån vissa.

Jag har också hållt mig borta från sajten eftersom vi har utekatter, och jag är trött på att höra att man ska hålla katterna inne bla bla bla. Vi bor alltså på landet, och det vimmlar av katter här. Alla våra (3) är kastrerade och kommer när man visslar på dem.
Att personen i den diskuterade tråden hade ihjäl 2 är lite tufft, men hade det varit bättre att de kom ut och födde fler ungar? Vad tror ni bönderna gör med oönskade ungar? De har ihjäl dem. "Vi släpper dem i stengolvet" som en bekant sa. Jo, jo… jag tycker också det är obehagligt, men sånt händer.
Det hjälper inte katterna att skriva spydiga meddelande typ "det finns ingen ras som heter Norsk Skogskatt". Ska ni göra nåt för katterna så sluta köp raskatter, ta husisar från katthem istället. Det är ju inte raskatterna som har det dåligt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Om mamman verkligen inte skulle klara 4 ungar, vilket jag inte tror på det minsta, så flaskmatar man ungarna. Eller letar upp en amma till ungarna. Det finns en hel del katthonor som har ungar nu. Eller letar upp någon som är villig att flaskmata ungarna. Inte någonstans kan jag se att dessa ansträngningar har gjort. Varför inte? Var TS rädd för att bli påhoppad? Då kan man ju fråga sig hur h*n vågar skriva att h*n haft ihjäl ungarna. Vad ville TS ha för svar på ett sådant inlägg? Sympatier??
Här finns så vitt jag vet ingen här inne som applåderar böndernas förfaringssätt heller. TS agerande blir väl inte mer legitimt bara för att bönderna gör det.
Ni kan ju prata om kattmamman o det i någon annan tråd eller pm så kan ju denna tråd hållas för bemötande. =)
Superbra skrivet TS!
Har nu inte läst igenom hela denna tråd, men jag tycker att du har helt rätt!
Jag drar mig ofta för att skriva egna trådar, eller kommentera andras trådar med vad jag tycker, eftersom man blir så pass dåligt bemött.
Jag vill knappt skriva här längre, och så ska man inte känna, och jag är säker på att det är fler än jag som känner så!
Detta otrevliga bemötande du pratar om, det händer på alla djursidor, men inte så ofta på andra sidor.
Visst att utomstående kanske vill djurens bästa, men det finns en gräns för hur man bemöter andra människor!
Hur som helst, bra skrivet, lägg gärna ut det på andra iFokus sidor också!
Ska det inte diskuteras bemötande i denna tråd och inte en enskild tråd/medlem?
Vart hittar man anmäl inlägg-funktionen? Jag har sett flera personer som ständigt går över gränsen men jag hittar ingen anmäl-knapp.
#29 Ja, jag som vanlig medlem kan inte se det allafall. =)
Som redan nämnts är vi som modererar sajten tacksamma för PM när ni märker att en tråd håller på att spåra ur. Sedan finns även en automatisk moderingsfunktion som ni kan använda. Den ligger dold i det gråa fältet ovanför varje inlägg, längst ut till höger och kommer fram när man drar med muspekaren i fältet.
Många blandar ihop bemötande med att ha olika åsikter i en sakfråga. Det finns inget som säger att det förbjudet att ha olika åsikter. Däremot är det inte tillåtet att angripa den som har annan syn personligen på ett otrevligt sätt.
Tänk även på att det finns människor som har som sitt största intresse att provocera och starta bråk. En kattsajt är alltid tacksam för liknande figurer. Det är inte alltid hemskheterna har någon grund i verkligheten. Om vi håller en städad ton minskar det nöjjet för den sortens tvivelaktiga besökare/medlemmar.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#31 Jag hittar ingen modereringsknapp.. Hmm..
Jo om du drar muspekare utåt höger så kommer det upp en skylt där det står Anmäl.
#33 Nej..

Jag håller med om att denna sajen spårar ut. Jag slutade väl skriva här för något år sedan då jag inte ens kunde be om hjälp utan att bli anmäld till länsstyrelsen, vilket jag blev inte bara en gång, utan två. Och då på helt lösa grunder av människor som inte vet ett dugg om mig och om de katter som vi hade.
Så frågan är, är det verkligen så det ska vara? Ska man vara rädd för att skriva och be om hjälp om det är något man undrar över?
#35 Håller med, jag vågar knappt skriva på dessa sajter längre, har dock inte blivit anmäld till länsstyrelsen, men jag vågar inte längre skriva pga påhopp som folk delar ut hur som helst.
Och så ska det ju inte behöva vara.
Det är inte enbart här på katter iFokus det här pågår, utan på näst intill alla djursajterna pågår detta med påhopp osv..
Trist att det ska behöva vara så..
Jag hittar inte heller den där anmälningsknappen, kan inget printscreena den och lägga ut en bild?
#38 Bra Moa nu blev det tydligt och bra! :)
#35 & #37 Förbaskat trisst måste jag säga att ni upplevt sådana saker. Tanken med den här typen av sajter är ju att utbyta erfarenheter och ge varandra goda råd och stöd runt katterna.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#38 Tack så mycket! 
Men tyvärr saknar jag den funktionen, den borde finnas tillgänglig för alla..
#40 Ja, nu kom jag på att det bara är dom som har det extra -kommer inte ihåg namnet just nu- som kan anmäla men ja, det är väl bara att skicka iväg ett PM om man ser något som bryter mot reglerna… Tror dock inte det ger så mycket. Trivs man inte får man väl lämna sajten, gjorde jag för två år sen…
#38 Nej.. fortfarande nej.
Ja, jag tycker det är otroligt synd att man ska behöva dra sig från att skriva ut frågor eller liknande här. Jag har dragit mig flera gånger ifrån att göra det och jag vet (som nämnts) att jag är inte ensam om det.
Som en sa så är dessa sajer till för att utbyta erfarenheter, kunskaper och ge tips och råd - inte för att hoppa på folk.
Denna sajt är ju till för att hjälpa katter i olika situationer, men det blir inte mycket till hjälp om man blir nertryckt eller till och med drar sig ifrån att skriva.
Jag kan förstå att det finns en betaltjänst om man vill ha lite extra funktioner men att anmäla inlägg borde vara tillgängligt för alla tycker jag. Hade det varit det så hade vi kanske sluppit en hel del av de som ständigt förpestar alla trådar med personangrepp. Nu kan de ju i princip härja fritt.
Fast förhoppningsvis så blir det bättre nu när skrivreglerna skärpts.
Ett stort Tack till TS som uppmärksammat detta problem, och till alla som samtycker till att hålla god ton samt bemöta alla väl oavsett om man delar åsikt eller ej.
Trodde nästan jag var ensam i världen att tycka så :/ i alla fall på denna sajt samt en del andra djursajter här på iFokus.
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
Jag anser att man kan säga saker i en bra ton, med välmening, bara för man inte tycker samma behöver man inte ge elaka kommentarer eller fortsätta kommentera när t.ex TS ber en att sluta diskutera en viss grej som den kanske inte ville ha svar på. Alla tycker vi olika.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.