Höga njurvärden
Hejsan!
Har lite frågor till er som har erfarenhet, Fick veta igår via en vän som är ledsen när hon fått veta att hennes katt har höga njurvärden och det inte var så mycket att göra åt. Mest att de får ge katten speciell foder osv. Sen är det också en av min katter som har lite hög njurvärden.
Vad för tips fick ni? speciell foder, mediciner, något som gör att katterna mår bättre?
Även jag är medveten att chansen är liten och ingen botemedel finns att hjälpa katterna. Men gärna vill man veta från er hur ni gjort i era situation eller fått bra tips?
Mvh W
Veterinärer brukar ju rekommendera något av de kattmatssorter som de säljer och därmed tjänar pengar på. De flesta som kommer att skriva efter mig kommer att hålla med veterinären. Eftersom jag inte tror på att den där (torr)maten som finns hos veterinärerna så skulle jag tänka på följande som jag kollat med vår veterinär när man har en gammal katt för njurarna är det organ som brukar vara det ta slut först på katter.
Se till att katten får i sig tillräckligt med vätska vilket exkluderar torrmaten.
Höj andelen fett i kattens mat men det måste vara fett av animaliskt ursprung, t ex laktosfri grädde, fett kött som fläskkarré där det syns att den är melerad av fettstrimmor.
Googla
Håll noga koll på om katten börjar dricka väldigt mycket och kissa mycket och om den går ner i vikt så att den ser mager ut över själva magen. Ett tecken på att det börjar bli riktigt illa är att katten kräks ofta.