Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3703 ggr
LitenPyssling
2

Tappar en massa päls!

Min pojkväns katt är 8år gammal och har hela livet fram till förra året fått Friskies torrfoder, blötmat (vet inte vilket märke) och en mängd med fisk, räkor och grädde.

Han har under hela livet tappat en massa päls, pojkvännens mamma vill väldigt gärna duscha honom så fort han blir lerig och låter honom inte får sköta sig själv. Hon använder då Doogmans hund/katt schampoo, min tanke är att alla dessa duschar har torkat ut hans hårbotten så det är därför han tappar.
Men nu är det ett bra tag sen sist och han tappar ändå mängder.

Man kan ta i hans päls och utan att nypa någonting utan bara låta fingertopparna nudda varandra och sedan dra bort handen så kommer en massa päls med. Det är väldigt många strån.
Vad kan man göra emot detta?

Jag upplever hans päls som torr och den blir elektrisk väldigt fort.
Jag har pratat med de angående räkor och fisk men de lyssnade inte för fem öre utan sa hela tiden: Men vi sköljer de innan osv.
Så både räkor och fisk ges friskt ännu, speciellt fisk.

Kan fisken och de ha någon inverkan på hans päls?
Det kan inte vara friskt att tappa så mycket päls hela tiden, något måste ju vara fel?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

tuska
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# B-vitaminer ger katten fin blank päls, injektioner kan man få av veterinären, att ge b vitaminer i tablettform kan ge katten diare. Ämnet taurin måste finnas i kattens kost,  fisk och grädde kan man ge  små mängder av som kattgodis, att tänka på är att räkor innehåller allt för mycket salter och som då i sin tur ger problem med njurar och urinvägar.  Mjau blötmat i tetrapack rekomenderar jag som basföda.  

Att bada katten ofta ger också pälsproblem

noir
0

Vanligaste kattallergin är fisk/skaldjur. då kan dom tappa päls o.s.v sök mer på de i forumet och google o.s.v så kommer du hitta en hel del.

noir
0

Sen för kattens hälsa så borde de bytta torrfoder. ska dom fortfarande köpa i livsmedelsbutik ska mjau blötmat vara bra och det finns massor av smaker utan fisk och skaldjur. vet inte hur det är med deras torrfoder men jag antar att de är bättre än skräpet friskis, även de finns utan fisk :)

LitenPyssling
0

Tack för svaren!

#3 Glömde skriva att de fram till förra sommaren hade Friskies, nu har de Royal Canin (vet ej vad den är "tillämpad" till om det är ute katt eller vad det är). =)

noir
0

Folk har olika åsiter men jag tycker varken om hills eller royal cannin…
Tycker inte dom alls är bra foder.

LitenPyssling
0

#5 Okej, vad är det som är fel i de?
Jag vet inte vilka märken som är bra, dock vet jag vilka som man absolut inte ska ge (ex. Friskies).
Jag har hört att Ekuanuba (stavning?) och Royal Canin ska vara bra, Royal Canin blev de rekommenderade av veterinär så jag antog att det var bra samtidigt så vet jag att en del veterinärer har noll koll.

noir
0

hills är ju också ett veterinär foder. men min katt  spydde som en räv, så jag gav bort min förpakcning till min sambos mamma och hennes katter blev inte alls bra i magen.
Jag gillar inte hills av egna erfarenheter och sen royal pga allt jag hört och läst. det ska iprincip vara som hills.

Det jag gör för att leta bra foder är att leta efter dom med mycket protein och så lite, helst inga spannmål i. Då vet man att man är på godväg. Men sen så är det ju så att katter är kräsna, elelr inte tål o.s.v då kan man ju tvingas ge ettt foder man själv inte tycker är optimalt men det funkar bäst för katten.

Kolla gärna in på Barf forumet. Jag vågar inte hel barfa min katt då jag är rädd att glömma nått. Men jag går in där och letar tips och serverar barf några gånger i veckan som exta. Tex råa (viktigt att det är råa!) kycklinvingar är jätte bra för kattens tandhälsa :)

Så min katt får alla våra råa köttrester som annars skulle åkt i soppen. Hon blir väldigt lycklig när hon upptäcker sina kött, ben, brosk bitar m.m i sin matskål :)

Jourhemmet
0

Eukanuba fick bäst i test. Ziwi Peaks och Porta 21 sensible är helt utan spannmål. Blötmat är mycket bra att ge sin katt.

noir
0

#8 har inge koll Eukanuba så säger inte att det är dåligt men vem och hur gjordes testen. Tråkiga med många test är att de inte jämförs på samma vilkor och ett sämre foder kan få bra betyg på konstiga grunder o.s.v

vill bara att man ska vara uppmärksam och inte lita blint på tester o.s.v

Jourhemmet
0

Det är väl bara att läsa innehållförteckningen själv för att se vilka foder som är bra, svårare än så är det inte.

Puma77
0

#9 Du vill att man ska vara uppmärksam och inte lita blint på tester men du säger att RC inte är bra för att du hört och läst det?

Jag har kört RC till mina nu i flera år efter det att min honkatt hade problem med sin känsliga mage och efter det har det aldrig varit några problem så mina erfarenheter är bra av det. Sen får ju alla mjau blötmat men honan vill inte ha annat än torrfoder dock.

//Pia

noir
0

#11 mjo, men det är vänner som har haft RC och säger att det är samma skrot och korn som hills.

Skrev även att ibland kan ett foder man inte tycker om själv vara ända lösningen för ens katt o.s.v så nej det är inte dubbelmoral.
Mina katter åt RC för längesen och dom blev bättre i päls och hud efter foderbyte. Men jag tycker inte att jag av egna erfarenheter kan säga att RC är dåligt då det var 6-7 år sedan… därför litar jag på min vänner och har själv hittat foder som funkar för mina katter och som jag tycker känns okej.

LitenPyssling
0

#7 Okej, då förstår jag varför du ogillar de!
Man kan knappast gilla en mat som gör ens katt dålig =/

noir
0

Nej! Finns säkert folk som kan ge sina katter RC och Hills men damen här hemma spyr som en räv (av hills) och harn en kompis vars katt göra det av (RC) så här är vi noga med vad dom får äta. Sen foderbyte har hon nämnligen inte spytt en enda gång (över 9månander) inte ens hårbollar o.s.v! :)