Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3552 ggr
mysanfbg
0

Blåsor på trampdynorna :/

Hej! Upptäckte igår att min ena katt har fått sår på tassarna som ser ut som spräckta blåsor.. Det ser även ut att vara små blåsor lite här och var också. Det är mest på baktassarna men även lite på framtassarna. Någon som vet vad det kan vara? Hon har inte gått på någon het spis, för hon kommer inte åt den..

Kan det vara så att asfalten hon gått på utomhus varit såpass varm så tassarna skadats? Eller kan det vara det att hon för bara en månad sen började släppas ut och trampdynorna är extra känsliga i början? Blev rädd när jag såg det och får gärna lite tips från er.

Sen har jag också märkt att båda mina katter blivit dåliga i magen efter att vi började släppa ut dem. Vi började också ge dem blötmat då de började springa ute, kan det va den som gör det, eftersom båda är dåliga? Ska testa att inte ge dem blötmat nu i två veckor och se om det blir bättre. Någon som kan misstänka något annat?

Är tacksam för hjälp!

Jourhemmet
0

Utekatter behöver avmaskas.

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dåliga i magen kan kanske bero på att de ätit möss för första gången, eller något annat. Eller har de ätit möss förr?

Blåsorna kan bero på, som du säger, den varma asfalten, om de legat och solat på asfalten och bränt tassarna kan vara möjligt.

paow
0

Jag brukar använda något slags mjukgörande på mina katters tassar när de är ute, kommer dock inte på vad det heter. Men brukar finnas en del att välja på i djuraffärer. Tror du bör undvika att avmaska katten om du inte är säker på att den har mask, vilket brukar vara ganska lätt att märka.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

IceJossan
0

Hmm, det finns en annan tråd om en annan person vars katt ftt blåsor på tassarna. Det blev en redig veterinärutredning av det.

Läs gärna tråden: Blåsor på tassarna