Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2931 ggr
SgtErikson
0

Mina katter slåss efter de har dushats

Hejsan

Har haft mina katter i snart 2år och de har alltid varit vänner. Småbråk, sova på samma plats och slickas etc etc

Jag duschade mina kattar för någon dag sedan och sen dess fräser den ena hela tiden så fort han ser den andra katten. Detta gör att de går ihop, låter som blodigt allvar (klippt klorna) men så fort jag kommer för att se vad de hör så bryts fajten upp

Vad är det med dem och vad kan man göra för att de ska vara vänner igen?

blondifire
0

dom känner inte igen varandras lukter. brukar gå över ganska snabbt..

S*Winsnes Wilda

[SoooL]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det du kan göra är att sluta duscha dem, så blir de inte "främlingar" ;)

Denna kommentar har tagits bort.
SgtErikson
0

Blondfire
"dom känner inte igen varandras lukter. brukar gå över ganska snabbt.."

Men hur snabbt är snabbt? 2 dagar? 5 dagar? För det är bara ena katten som morrar, men det verkar som den andra attackerar… Är inte säker dock, för de gör de bara när varken jag eller sambon ser

Fridaybrew
0

Ditt inlägg #3 gör inte inte att fler vill svara/hjälpa dig.

Kunde ha svarat men väljer att låta bli, pga taskig attityd.

/Fridaybrew

[Malin]
0

#5 Om du inte svarar på grund av taskig attityd så vet jag inte om jag ska skratta eller gråta, löjligt.

Du har inte en tanke på att anledningen till att TS skrev något överhuvudtaget är att h*n är orolig över vad som hänt med sina katter?! Då vill man inte behöva bry sig om så löjliga och meningslösa kommentarer som #2, då det tyvärr inte går att backa i tiden. Det som är gjort är gjort!

Cazzos
0

Använde du produkter (typ schampoo) på katterna när du tvättade dem?

De kanske inte känner igen varandras lukter därav fräsandet osv, håll katterna isär i några dagar och sen så kommer deras naturliga lukt komma tillbaka.

Dela på lägenheten med ett kompostgaller.

Imasy
0

Vänligen håll tonen i tråden!

SgtErikson
0

Cazzos:

Använder schampo. Har tvättat med det en gång och då var det inga problem, sen testade jag ett annat (halvår sedan) och då fräste deb ena. Tog ca 1 dag för allt att bli normal.

Nu är vi dock inne på 3 dagen utan förändring :(

pebb
0

Har aldrig varit med om det, men man kanske kan ta någon filt som båda har legat på och gnugga dom med så båda har samma lukt. Bara en tanke, vet inte alls om det fungerar.

IceJossan
0

#10 Det har jag också hört kan hjälpa.

TS: Värt att testa!

Cazzos
0

Alltså, det kommer ju att bli bra så småningom om katterna varit jättebra vänner innan.

Frågan är bara när och hur lång tid det kommer att ta..

Jourhemmet
0

Varför hålla på och duscha dom?

[Emma--]
0

#13 Det kan ju finnas hur många anledningar som helst. Och det är ju jättebra att vänja katter vid det ifall det kommer någon gång dom verkligen skulle behöva.

Man vet ju inte i förväg om man får en katt som kanske är jättedålig på att tvätta sig själv. Eller får hudproblem.

Cazzos
0

#13 Utställningar, smuts, loppor.

Jag har tvättat min katt sammanlagt 3 gånger, han hårade inte lika mycket efteråt och det höll i cirka 4 månader, sen så blev hans håravfall normalt som innan jag tvättade honom efter dessa 4/? månader.

Fridaybrew
0

#13 kanske en allergisk vän/släkting som kommer på besök.

Man anar en negativ ton i din frågeställning (om jag tolkar det rätt så är det tämligen onödigt), varför är du så negativt inställd till kattrengöring/duschning?

/Fridaybrew

SgtErikson
0

Tack för svaren hittills!

Hur ska jag göra nu? Ska jag låta dem vara och låta de ryka ihop eller ska jag sära på dem tills den ena katten har lugnat sig?

[Emma--]
0

Du kanske kan pröva att köpa hem feliway eller något ifall det inte verkar lugna ner sig.

Är dom kastrerade båda två?

Det beror ju säkert på badet eftersom dom kan lukta annorlunda, men tänkte om det kanske fanns något mer som gör att det blir värre.

Vad använde du för schampo?

Fridaybrew
0

håller med de råd du fått, vilka har du testat med/utan resultat?

Feliway är lugnande och det luktar inget för oss människor, trist att det är inte är billigt men lätt värt sitt pris om det fungerar.

Ta någon kattfilt och baka in katterna i den och klappa i omgångar varannan katt för att homogenisera deras lukter igen.

/Fridaybrew

Jourhemmet
0

#16 Det var ingen negativ ton. Om katterna bråkar efter dusch så är det väl bara att sluta duscha dom?

Erina
0

TS: Har du sett några framsteg sedan du duschade dem? Ser de ut att acceptera varann bättre för var dag som går, har det sett likadant ut hela tiden? Katter gillar ofta inte förändringar och kan reagera starkt vid förändringar och nya lukter på sin kattkompis kan orsaka ovänskap. Tror att det löser sig med tiden, måste bara "grisa ner sig" lite igen och lukta som den kompis de minns Glad. Feliway är ett bra råd, men jag skulle lugna mig att par dagar till, då det inte är särskilt billigt. Tror att de nog kan lösa det utan Feliway, men det är ju bra att ha en plan ifall det inte ger sig.

#13 Jag duschar mina katter för att hjälpa dem bli av med en massa päls. Slipper på så vis hårbollar och mindre städ för matte Glad. Båda katterna njuter av att duschas, kurrar och behöver inte hållas fast på något sätt. Min tidigare katt som var en kortårig husis dushade jag en gång under hans 20 år med mig, då enbart för att han hade ordentlig diarré som runnit lite överallt Tungan ute

SgtErikson
0

Det har inte skett någon förändring på 3 dagar nu. Den ena vägrar att ens komma nära den andra. Första natten så kom de nära varandra, stod nos mot nos men det tog 3 sekunder sen var fräsandet igång igen.

Vi har hållt dem seperarade nätterna som gått nu och det har inte blivit samma sak på morgonen. 
Dock håller vi den fräsande katten utanför sovrummet och den andra inne i sovrummet, för han vill bara in där vi är.

Tittade fort på feliway men var skeptisk. Fungerar det så är det säkert värt det. 
Men om de inte har bättrat sig tills på måndag får jag nog gå ner till apoteket och köpa det.

IceJossan
0

Har du testat att gnugga dem i en och en i samma handduk några gånger?

SgtErikson
0

IceJossan

Har testat 2-3 filtar/handdukar men än så länge har det ingen effekt. Tänkte testa mer seriöst imorgon

Fridaybrew
0

Låte filtarna ligga framme gärna i klätterställning eller annan plats de gillar vara på. Så handuken luktar in sig så att säga.

/Fridaybrew

Cazzos
0

Har du delat upp lägenheten/huset med ett kompostgaller?

De kan nosa på varandra under dagarna som går utan att skada varandra sålänge de inte sticker in tassen och river varandra men det är nog inget de pallar göra.

Detta är bara ett förslag, jag skulle gjort så om jag var i din situation.

Håller med #25.

SgtErikson
0

Tack för alla förslag :)

Nu verkar det dock inte som det är lukten längre utan det är när katt B (den som inte morrar) tittar på den på Katt A.
Men de har börjat närma sig fast det tar nog några dagar till innan han fullt har vant sig