Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1039 ggr
katterna
0

Så irriterad man kan bli!

Känner bara att jag ville skriva av mig lite. Jag har 3 katter, varav 2 tycker om att gå ut och gå i koppel. Idag var jag ute och gick en långrunda med min ena katt. Jag brukar alltid få positiva reaktioner och kommentarer av folk. Men idag så satt två äldre damer på en balkong. Den ena bor i mitt trapphus varav hon är positiv och glad över att se mina katter i koppel. Så sa hon vad mysig kvällspromenad. Varav den andra damen säger tyst, stackars katt. Jag bara vad sa du? Så blev hon tyst men efter ett tag sa hon igen, jag sa stackars katt. Så frågade jag henne, varför det. Så svara hon för att för mig ska katter springa fritt. Så sa jag,ja men här är ju inget optimalt läge att ha lösspringande katter. Annan sak om man bor i hus och inga vägar i närheten. Och det höll hon ju med om. Men hon hade en son som bor i hus som hade två katter som sprang fritt och hon tyckte det var bäst. Sen ville min katt gå så vi hann inte fortsätta diskussionen. Jag förstår bådas åsikter. Men hur man kan säga stackars katt till min katt som inte störs av att vara ute i koppel. Tvärtom så njuter dem och känner en trygghet av att jag är med dem. Och dem skulle inte våga va ute fritt. Blir så irriterad på människor som öppnar sin mun utan att tänka efter innan dem säger något. Hoppas någon orkade läsa mitt inlägg :).

starhawk
0

Det är en gammal fördom det där att katter inte kan gå i koppel, fast det kan ju vara lite besvärligt när dom smyger runt i buskar o så. Har en i området som löser det genom att sätta på kopplet men inte hålla i hon följer med och håller koll på katten och när hon tycker att det är dags att gå hem lyfter hon helt enkelt upp katten och går hem med den

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Emma--]
0

Tyvärr finns det dom som fortfarande är van med att katter ska gå fritt och förstår sig inte på att man kan rasta dom i koppel.

I många fall är det ju mer synd om de katter som går fritt, för det är sällan folk tänker sig för vart dom släpper ut sina katter. Där dom måste slåss och vara stressade av andra situationer. Eller dom stackars katter som dör i trafiken m.m

Fridaybrew
0

Bra att du har innekatter som du tar ut i koppel =)

/Fridaybrew

Dagg
0

Förstår att du blev irriterad, det skulle jag oxå ha blivit. Tycker bara att det visar att du bryr dig om dina katter och inte vill utsätta dem för onödig stress och fara.

katterna
0

Ja vi alla går väl olika med sina katter. Jag tycker att så länge katterna inte mår dåligt av att vara kopplade så varför ska dem inte gå i koppel. Min andra katt som gillar att vara ute är mer rädd och försiktig när hon är ute. Men hon tycker om det mycket ändå. Men tycker inte om att träffa på några andra människor. Då försöker hon göra sig mindre och iaktar dem. Är där något som hon blir rädd för som hon inte ser så morrar hon lite. Men hon trivs i själva naturen. Även om jag bor i hus så hade jag inte vågat låta dem gå fritt. Kanske egoistiskt. Men jag är allt för rädd om mina katter. Och skulle vi flytta till hus med trädgård så hade dem fått gå i trädgården med längre koppel och mer fritt än idag. Men inte utan min uppsikt. Men vissa folk har inte öppet sinne med att katter kan ha det bra också med kontrollerad utevistelse. Som hon som tyckte synd om min katt.

[Emma--]
0

Jag tycker man tar sitt ansvar. Det är egentligen egoistiskt att ha djur från början, och då kan man väl åtminstone ta sitt ansvar Glad

Och anser man inte att djur ska leva under kontrollerade former så borde man väl inte skaffa djur alls egentligen.

katterna
0

#6 håller helt och hållet med dig :)

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hellre att katten är säkert kopplad nära sin ägare än att den springer runt och riskerar att bli påkörd eller skadad av ett annat djur.

MiroSputnik
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag går ofta ut med Mir i koppel. I början stirrade folk och trodde säkert jag var tokig. Men nu stannar många och pratar med mig istället. En del har innekatt själva och tycker det är ett mysigt sätt för katten att få lite omväxling. Det är t.o.m. en annan dam som börjat gå ut med sin katt i koppel. Hon tänkte släppa ut den fritt, men ändrade sig när hon insåg farorna med fritt springande katt mitt i stan.

[Sophia.]
0

Du är jätte duktig som har katten kopplad. Jag har själv smärre problem med folk som anser att jag är en grov djurplågare, de hotar mig med att de ska ringa polisen och allt möjligt för att jag inte låter mina katter vara utekatter. Jag bara ignorerar dom då det är löjligt.

Katt nr1 har jag skrivit papper på att aldrig låta gå utomhus utan uppsyn

Katt nr2 jag gav honom chansen att vara utekatt när vi bodde i hus, även i lägenhet då det är ett otroligt lugnt område och han skulle klara det men så fort han märker att matte inte är med honom lägger han sig ner och gråter tills matte kommer eller tills han ser mig då springer han som en snorloska efter mig. men när han är kopplad och vi är ute och promenerar går allt super. ute katt Flört