Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 18857 ggr
vee3
17

Katt som vägrar äta och dricka

Ja har en katt (vuxen) som vägrar att äta och dricka. Hon har feber men vetrinären sa att febern gatt ner lite. Men hon har vägrat äta i (idag) 3 dagar. Har gett henne lite vatten i plastspruta (eller vad de kallas?) fungerar med 5 ml sen blir hon morrig och rivs :P sa blir hursom att tvangmata henne nu men lite svart, men vad gör man inte.

Nu till fragan. Hur mycket i Ml ska man egentligen ge och Hur ofta?

Jag ger nu: vatten, vattenblanding med lite socker + salt, äggula + skvätt grädde. Men kan man verkligen ge allt i spruta eller är de elakt att göra sa?

Vet ju inte riktigt da detta är första gangen katten vägrat äta :(

Tacksam för svar

Tillägg:_ Ska försöka ge lite dextopur + vatten pa morgonkvisten..

"Den som väntar på rätt tillfälle förlorar tid"

Jourhemmet
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du har alltså varit hos vet för undersökning? Katten måste läggas in för ordentlig utredning och dropp om den inte äter alls.

annzoo
2

En grundlig genomgång hos veterinären kanske? Nu vet jaginte om ni har lika varmt som oss men de är ca 30grader ute redan nu, en katt som har feber och varken äter eller dricker är allvarligare nu då de är varmt.

Vad visar febern?
Hur är kattens avföring?
har blodprov tagits…?

Låt veterinären undersöka kattenoch bla spruta in en vätskepuckel på katten och börja tvångsmata den efter veterinärens ordination.

IceJossan
0

Har du provat att kadda mat runt munnen och på frambenen? Slickar hon i sig det självmant då? Hills A/D-mat som är extra näringsrik. Det är som puré som är lätt att kladda på kissen. B-vitamin hjälper till att höja matlusten, det kanske skulle sitta bra. Kan ges i spruta av veterinär eller i tablettform från apoteket.

[Anunnaki]
0

Katten måste omgående vätskas upp med åtminstone 100 ml helst mer och det klarar du inte utan hjälp av veterinär som kan ge katten vätska med spruta och kanyl i nackskinnet. Jag förutsätter att du inte har utbildning på att ge sprutor subkutant, att du inga sprutor och kanyler har och att du inte heller har ampuller med den vätska som ska sprutas in under nackskinnet.

Vatten med lite socker och en liten gnutta salt som kokat och sedan svalnat kan du spruta in i munnen med en plastspruta men katten måste ha mycket mer vätska än du klarar på det sättet.

När katten fått i sig vätska kan du ge den rå köttfärs, obs svensk, gärne med lite vatten i. Min veterinär anser att rå köttfärs är det i särklass bästa att ge en katt som inte mår bra. Men små små portioner och ta ut bara det du får i katten åt gången från kylskåpet för den förfars fort i värmen.

Vätska är nummer ett och sedan köttfärs i teskedsportioner. Mata katten genom att ha köttfärsen mellan tummen och pekfingret.

Hoppas att det inte är något allvarligt. Men bums till veterinären.

vee3
0

Ja alltsa utav burkmat och annat lös/blöt(?)mat sa spyr hon när hon varit i närheten och bara luktat pa den. Spyr slem gör hon ju men inte undra pa da hon bara fatt i sig vatten än sa länge.

Har provat med äggula och en skvätt grädde de gar bra. Sen nyss gav jag henne lite dextropur blandat i ljummet vatten. Läste de här pa iFokus att de kan fa igang katten sa den kanske äter självmant sen..och far lite energi och vätska i sig.

(Sa att ge henne nagot pa pälsen som burkmat funkar tyvärr inte da hon bara spyr av lukten.)

Tempen vet jag inte riktigt da sambon akte in med henne, och han jobbar nu men sa ju att febern gatt ner en del :) sa de är ju bra. Avföring kan jag inte säga nagot om da inte inte varit pa toa än heller ;S ska försöka sätta henne i ladan kanske?

Imorgon aker vi in med henne om hon inte ätit självmant alltsa?

Josefa
0

Men har hon varit inlagd? Eftersom veterinären säger att febern har gått ner.

[Anunnaki]
0

Mat är inte så viktigt med vätska är livsviktigt. Om hon är dålig i magen behöver kanske magen till och med vila sig från mat men vätska måste hon få i sig. Om hon varit hos veterinären och inte blivit uppvätskad är det en dålig veterinär. Skriv nu upp hur mycket vätska som du får i henne och inom ett par timmar måste du ha fått i henne 100 ml. Det blir 5 ml var sjätte minut.

annzoo
0

#5 kan du inte ta tempen nu då? För du har väl katten hos dig?

Tycker inte du bör vänta tills imorrn innan du ev åker in med katten, det bäst är att få katten uppvätskad hos veterinären.
Om katten knappt fått i sig mat eller vätska på 3 dar (imorrn 4) så borde katten vara rejält uttorkad. Om du nyper i nackskinnet stannar de kvar eller åker skinnet tillbaka snabbt?

vee3
0

#6 Nej hon har inte varit inlagd. Vi fick ta in henne först eftersom hon vinglade och sov för de mesta. (Feber konstaterades och nagon infektion i kroppen. Febern har nu gatt ner iaf.)Sen efter vet. sa vägrade hon äta tills idag da.  Sa har gett vatten bara första dagen. Igar vätska och vätska med socker o salt. Sen lite äggula med grädde som sagt..

Har provat mosa torrfoder och vatten men hon spottar bara ut de direkt och blir saa aggresiv "/

#7 Förlat läste inte ditt inlägg, var för snabb antar jag. Ska prova med köttfärs, ra da antar jag som varit i rumstemp ett tag?? Om de nu funkar da hon totalt inte ville ens ha torrfoder..Men jättebra iaf tack för tipsen. Ska genast ge vatten..Är de ok med vatten + socker o salt var 6:e minut eller kranvatten? Och jaa vet. verka ju vara väldigt dalig da som ni skriver ;S

#8 Hur tempar man katter? Nackskinnet stannar kvar…

UlrikaD
0

Om nackskinnet stannar kvar när du drar upp det betyder det att katten är väldigt uttorkad.

Då räcker det nog inte med att ge vätskeersättning utan hon behöver vätska subkutant. Alltså under huden.

Det gör du hos veterinären. Om nackskinnet stannar kvar som du säger så är katten rejält uttorkad och då är det absolut nödvändigt att hon får vätska snabbt.

Cazzos
1

Gillar hon kokt torsk?

När min katt Noggis matvägrade (han drack dock vatten) så gav jag honom kokt torsk eftersom att det var det enda han ville äta just då och hade tröttnat totalt på vanlig kattmat.

Jag gav honom lite kokt torsk då och då, som en aptitretare, och sen efter en dag eller två så började han äta normalt igen.

Det är iallafall ett enkelt tips som jag använde mig av, men det där med att hon inte vill äta, det kan jag inte mycket om.

Det är viktigt att hon får i sig en vätska över huvudtaget, och mjölk innehåller ju 90% vatten, nu får andra mer erfarne kattägare rätta mig om jag leder TS till helt fel håll, men du kan testa att ge henne laktosfri mjölk (många katter är laktosintoleranta).

annzoo
0

#9 här är några sätt att ta tempen: http://kattstatus.se/sida54.html

Om skinnet stannar kvar är katten väldigt uttorkad och behöver hjälp att vätskas upp av en veterinär. Vänta inte tills i morrn utan åk in idag…

vee3
0

Jo men vi aker in nu snart!!!

Erina
0

Stackars kisse, låter inte alls bra. Vad bra att ni åker in tll veterinär snarast, berätta gärna för oss hur det gått henne. Håller tummarna!

vee3
0

Ringde vet. o fragade om vätskenäring vilket skulle ga pa 5000 kr :O sa vi akte aldrig in. Vilket vet. inte heller tyckte att vi behövde :O

Men hon dricker själv nu :D tack o lov för de. Har fatt i sig 100ml nu da..sa hoppas hoppas de är ok!?

Ska försöka ge henne lite köttfärs..

Har vi tur nu sa äter hon snart själv ocksa. Men aa har vell inget val om hon vägrar äte heller..

Visst skriver här o uppdaterar hur allt gar :)

vee3
0

Hon at lite av burkmaten nu FörvånadFlörtGlad kanske bara slickade av sasen lite eller ocksa at nan köttbit sag inte direkt da jag kom i sista sekund. sa so far so good.

tack sa jättemycket alla ni underbara för era tips de glädjer mig verkligen, uppskattar de! Glad

vee3
0

Men den där "jäkla" vet. blir de absolut inte av till fler ganger. Vad är de för vet. som t.om avnöjer att vi ska aka in med katten när hon t.om madde som värst?? Nej ush blir att byta!!!

annzoo
0

Hade de varit min katt hade jag åkt in (fast de varit storhelg) då katten visade starkt uttorkad. Fråga veterinären om hur hög feber katten hade? talade du verkligen om att katten knappt ätit och druckigt på 4 dar?

hittade en sida där normalbehovet för en frisk katt ligg på ca 60 ml/kg, hur mycket vägen din katt?
100ml på en dag är inte tillräckligt för en frisk katt, din katt är rejält uttorkad!

Är katten försäkrad?

Är katten mindre än 5 % uttorkad märks det inte.
Mellan 5-6 % börjar huden förlora sin elasticitet. Man kan ta ett veck i nackskinnet, och det sjunker tillbaka, men ganska långsamt.
Vid 6-8 % blir huden ännu mindre elastisk, hudvecket i nackskinnet tar ännu längre tid på sig att sjunka tillbaka. Man kan också se att ögonen blir lite insjunkna och slemhinnorna i munnen är torra.
Vid 10-12 % uttorkning förvärras de tidigare symptomen kraftigt. Hudvecket stannar i det läge man släppt det och ögonen är kraftigt insjunkna.
Blir katten mer än 12 % uttorkad kan den gå in i chock på grund av att vätskan saknas och därmed dö och den inte får snabb behandling.

[Anunnaki]
0

# 18 Bra info om uttorkning.

Jag fattar ingenting om veterinären som det talas om. I mina öron låter det som om det vore en dålig historia men tyvärr verkar det vara så illa. Inte nog med nonchalans och okunnighet, priset för att vätska upp katten

är tio gånger för högt. Man kan gå till en privatläkare med sig själv där man måste betala allt själv, dvs inget från landstinget, och det kostar 1500 kr för läkarbesök. För ungefär två år sedan måste vi ta hem veterinären för att sy och dränera ett par stora sår på en get efter en hundattack. Veterinären kom på kvällen och behandlingen tog minst en timme och inte ens det kostade 5000 kr.

Till TS: Köttfärsen ska du bara ta ut lite åt gången från kylskåpet och du ska ge den till katten på en gång. Man ska definitivt inte vänta tills det blivit rumstemperatur. För mat till människor finns det krav från Livsmedelsverket att mat som serveras kall aldrig får bli över 8 grader innan det äts upp och samma krav är rimligt även för katter.

vee3
0

#18 Har provat ett par ggr nu att dra i nackskinnet. Och de aker tillbaka forstare än da jag kollade för 3 dagar sedan. Hon äter och dricker själv nu. Har varit pa kattladan ocksa men bara kissat än sa länge, eftersom hon ju inte ätit förut. Men nr2 kommer vell snart de med :P

#19 Ja alltsa dom sa att vi kunde lägga in katten ett par dagar och fa den uppvärskad där da. Kanske därför de blir sa dyrt? Men har heller ingen försäkring pa denna katt de är min sambos brors ex.flickväns katt vi tar hand om da hon struntade helt i henne "/ Men har försäkring pa mina andra 2 katter och ska kolla om försäkring till lilla polly ocksa för säkerhets skull! Och byta iaf vet. blir de hursom första de inte själv hur han tänker ang. katten? :S tackolov sa mar hon bättre nu. Febern ska kollas här hemma snart.

mvh

Cazzos
0

#20 Vad bra att hon dricker och äter själv nu.

Febern kommer nog gå över snart om hon dricker mycket vatten och vilar mycket. Men åk ändå till veterinären om du är osäker om hon verkar bli sämre.