Kissar i sängen
Kattungen på 12 v har fått någon form av fix-idé för sig, att kissa i sängen. Vi har ju 3 täcken samt 2 lakan till täcken nedkissade, börjar bli en otroligt otrevlig ovana.
Hon hittar till lådan o har inga problem med att använda den.
Senaste 3 gångerna har hon dessutom kissat på pojkvännens täcken, och hon säger ingenting om att hon vill gå ut från sovrummet eller så, hon sover på mina kuddar i sängen om nätterna.
Så frågan är ju, vad gör man?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur stort har ni?Hur många toalådor har ni?Är kattungen född hos er eller har den just flyttat in?Om den inte är född hos er har ni samma sand som uppfödaren?Samma slags toa låda?
Stolt ägare till tre La permer

Vi bor i en 2a, har en toalåda inne på toan, som hon som sagt hittar till o använder helt själv ..
Vi har haft henne i 1v, har ärligt talat ingen aning om vi har lika sand & toa .. men eftersom hon använder den så borde ju något vara rätt iaf, tycker jag .. annars borde hon väl protestera helt ..

Kom hon som 11 veckors till er?
Visste inte uppfödaren om att det är lag på att kattungar ska stanna hos uppfödaren tills dess att kattungen är tolv veckor.Fick ni ingen info alls om kattungen?Det kan löna sig att köpa kattunge av en seriös uppfödare som skickar med både mat och sand som kattungen är van vid sen tidigare.
Har ni bara en toalåda?En del katter vill ha en kisslåda och en bajslåda.
Lägger in en länk till Kattstatus sidan och en länk till sidan där man tar upp problemet med katter som kissar på fel ställen.
Mitt tips är att ni läser på lite.
Stolt ägare till tre La permer

Mm, de gjorde hon, och nej de visste tydligen inte uppfödaren.
Hon är en liten kattunge och vill troligen inte lämna tryggheten inne hos er på natten, så ställ in en extra toalåda i sovrummet. Tills hon blir större kan ni använda påslakanfiltar i påslakanen. De är inte så pösiga och inbjudande att kissa i som täcken är. De torkar också fortare efter tvätt.
Om hon kissar i sängen när ni inte är där kan ni stänga dörren till sovrummet.
Tänk på att inte heller vänta för länge med kastrering, eftersom katter också kan börja kissa på fel ställen när de blir könsmogna.
Som TS skriver undrar jag om dörren till sovrummet är stängd på nätterna: och hon säger ingenting om att hon vill gå ut från sovrummet eller så.
Men jag tror inte att det är fråga om att inte veta var kattlådan är utan i stället någon form av protest av ett litet, litet barn och då gäller det att fundera över vad det kan vara protest mot. Jag vill inte snoka i ditt privatliv men bor du ihop med pojkvännen eller är han där bara ibland. Om det är så att han är där bara ibland följer fråga 2: Är det bara när pojkvännen är där som kattungen kissar i sängen. Hon kanske inte tycker om din pojkvän.
När du tvättat täcket och lakanen är det bra om du tillsätter ättika i sista sköljvattnet så att lukten av urin försvinner. Katter känner lukt oerhört mycket bättre än vi människor.
En intressant fråga är om katten gjorde likadant innan hon kom till dig men den frågan kommer du aldrig att få ett ärligt svar på.
Det hjälper inte att gräla på katten när hon kissat i sängen utan i stället ska du direkt sätta henne i kattlådan. Gräl kan snarare få motsatt effekt. Ställ en kattlåda i sovrummet men för att få mindre sand på golvet är det bra med en hög plastback, cirka 40 cm.
Du måste ha i minnet att det är en stor omställning att flytta från sin mamma för en kattunge men man vill förstås inte ha sängen nerkissad och beteendet måste brytas. En säng med täcke som ligger lite hur som helst är för många katter rätt frestande att kissa på. Mina katter är rumsrena men någon av dem, vet inte vem men har mina aningar, kan jag inte lita på när det gäller min säng så varje morgon måste jag lägga kudden i ett skåp och innan jag lämnar rummet på morgonen måste jag bädda den så att det är helt platt på hela sängen.

#5 - Jo, har funderat på det faktiskt! Blir nog att testa det ikväll.
Vi har ju sovit med enbart påslakan nu senaste kvällarna, inte ens nån filt i .. men ändå så går hon lös på pojkvännen ..
Dörren är stängd till sovrummet då vi inte är där (:

# 6 - Nej vi har den öppen nog mycket för att hon ska kunna gå ut, men på dagarna vill hon ibland att man ska följa med henne på toa, så det var det jag menade med att "säga till", formulerade mig kanske lite dåligt i första inlägget.
Nej jag misstänker också att det är något hon är missnöjd med, eller att hon fått nån form av fix-idé ..
Jag och pojkvännen bor tillsammans, och hon ligger gärna och kelar med honom under dagarna, sitter han vid datorn så är hon där på en gång o ska ligga i knät eller ligga på stolen bredvid .. så jag har lite svårt att förstå varför hon inte skulle gilla honom när hon beter sig så dagtid.
Vi har bara sagt fy och sen burit henne till lådan när det hänt, varpå hon skuttar runt och börjar leka ..

Nu har vi kört med låda i sovrummet på nätterna, har funkat prima! (:
Vad skönt att det ordnar sig 

Ja, får hoppas att det håller i sig (: