Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1092 ggr
MiaMaria85
0

Lämna bort ny katt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag fick hem en katt för 2 veckor sen. Han verkar känna sig som hemma här och är jätteframåt och kelig.
Nu måste jag resa bort några dagar nästa vecka. Är det okej att han bor hos en kompis till mig då? Är rädd att det ska bli jobbigt för honom när han precis flyttat hit. Att han ska tro att han flyttar igen eller så..
Har tyvärr ingen som kan bo här hos honom. Och att han får vara hemma själv med tillsyn ett par gånger om dagen vill jag inte. Då han hatar att vara ensam hemma och sitter vid ytterdörren och jamar då.

Hur hade ni gjort? Kan han ta skada av att bo hos min kompis några dagar?

[Shazie]
0

Alltså, om jag inte har helt fel nu, så tror jag inte det är bra ifall du låter honom bo hos någon annan nu när han är ny för då är det lätt hänt att han får för sig att det är hans revir och springer tillbaka när du vill ta hem honom igen. Men du kan ju be någon att titta till honom en gång om dagen och ge honom mat och vatten. Snackar vi dagar eller veckor som du ska vara borta? Om det liksom är tre dagar kan han nog vara hemma ensam, handlar det därimot om veckor tror jag inte att det är en bra idé att lämna honom ensam.

MiaMaria85
0

Springa tillbaka kan han inte göra för han är innekatt. :)
Jag kommer vara borta i 4-5 dagar. Men han verkligen hatar att vara ensam hemma. Han blir jätteledsen och jamar.

[Shazie]
0

Om han är innekatt är det ingen fara att låta någon passa honom. :) Dock kan han nog få för sig att kissa hos dem som passar, för att utmärka revir.

MiaMaria85
0

Okej, vad bra. :) Jag är bara rädd att han ska tro att han flyttar igen och bli ledsen. Han har nämligen flyttat 2 gånger på senaste tiden. Först från sin första matte till en annan tjej, och sen efter bara 5 veckor så flyttade han hem till mig. Är rädd att han ska må dåligt av allt flyttande..

[Shazie]
0

Det är ingen fara, katter tänker inte så. Klart att han kommer sakna dig, men han blir nog jätteglad när du kommer tillbaka. Oroa dig inte. :)