Kritik mot katter i fokus
Jag vill bara säga en sak ang den kritik katter iFokus fått på sista tiden.
Jag vill framföra att när jag kom till det här forumet som blivande kattägare hade jag noll koll. Jag älskade katter och min katt där hemma men jag hade ingen aning om att min katt skulle vaccineras, kastreras och chippas. Jag visste heller inget om de hemlösas situation eller om risker då man inte vidtar de åtgärder som krävs.
Jag kollade runt här och upptäcke vad det innebar att vara en ansvarsfull kattägare, även om budskapet ibland framförs på ett osmidigt sätt ibland är det endast med kattens bästa för ögonen de inläggen skrivs.
Jag vill tacka de kunniga här på forumet för att ni hjälpt mig och min katt och för att ni delar med er av er kunskap. Ibland behövs lite spetsigare inlägg för människor att kanske inse vad de står inför, så var det iallafall med mig. Om jag aldrig sett vilka känslor okastrerade eller oförsäkrade katter väckte hos äkta kattvänner hade jag nog aldrig förstått att det var ytterst nödvändigt att exempelvis kastrera. Eftersom jag gärna anser mig vara en kattälskare insåg jag att vissa saker krävs för att kunna anses vara ansvarfull.
Jag har blivit upplyst om problemet med katters låga status och jag gör mitt bästa för att informera mina vänner om detsamma.
Dagens ros till alla er! 
~ Ysmn
#1 På sätt och vis tar man sitt ansvar om man idmärker sin katt 
Om katten rymmer så ökar det chanserna stort att man kan få hem sin katt igen.
Och med vaccin så skyddar man sin katt mot ganska otrevliga sjukdomar.
#1 Tänk så rymmer din katt, hur tror du att du ska få tillbaka katten? Den som hittar katten kan aldrig gissa sig till vems katten är! Det är vad chip/öronmärkning är till för! En säkerhet att man får tillbaka sin katt om den skulle försvinna.
Sen att vaccinera är en ren självklarhet! Vem vill riskera att sin älskade katt ska bli sjuk?
Mvh,
Catarina
#1 Snacka om att hugga helt i onödan. hon tackar för upplysningar och ger positiv feedback, jisses! Läs om läs rätt!
Sen exemplifierar hon bara några punkter av hur hennes kattsyn förändrats , hon behöver verkligen inte redogöra 100% av allt hon gör med sina katter.
TS har visat prov på att tillgodo göra sig nyttig information och är villig att förändra sig. Så Det ser jag är toppenbra och bör uppmuntras alla gånger. Baby steps baby steps =)
#1 bör ta ett steg tillbaka och lugna ner sig ett par snäpp. För det är verkligen ingen rolig läsning du bidrar med oavsett vilka åsikter man har. Du lägger dessutom in värderingar i TS inlägg som inte nödvändigvis finns där. chill helt enkelt!
… är …. rätt ….jobbigt….att …..läsa…..texter……som …..inte …..skrivs……med …..meningar. #alternativt så har någon spillt saft på din "." tangent vilket bör isf rengöras.
/Fridaybrew
#5 du behöver ju inte gå in och förstöra andras trådar.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#6 Vi har ju en funktion vi kan använda emot vissa inlägg åtminstone, anmäla inlägg. Idag tror jag t.o.m är första gången jag fått använda den.
#8 nej att kommentera är inte att förstöra men du skriver ju tex 'åsså detta tjat om att katten ska vaccineras och idmärkas.' för mig har det en negativ ton.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Men om vi är så hemska varför inte ta och försvinna från denna sida då?
# 1
Jag vet inte riktigt vad det är du syftar på, men när jag skrev det här inlägget var det menat som en ros till alla duktiga människor här inne inte som ett inlägg om mig själv och hur duktig jag är med min katt. Därför exemplifierade jag endast vissa delar där min syn ändrats och där jag förstått saker, jag tog inte upp allting jag gör för min katt.
Men om du vill veta närmare är du fri att skicka ett PM så kan jag redogöra för en dag i mitt liv med min katt 
~ Ysmn
För övrigt hoppas jag verkligen att alla passar på och tar åt sig av denna tråden, jag tror och VET att katter i fokus gör en skillnad för katters status. 
~ Ysmn
#0 jag håller verkligen med dig! Är det någonting man undrar så är det bara att ställa frågan här och du får alltid bra svar! Man kna även berätta roliga saker som hänt hemma eller på utställningar etc.. och man får höra roliga saker tillbaks. Jag trivs kanon här och jag lär mig otroligt mycket om katters liv och hur man ska göra för att vara en duktig och ansvarsful ägare!! :)
Modigt inlägg!
När jag började planera att skaffa katt ville jag absolut ha en "utekatt". Hade länge velat ha en katt, men då bott i lägenhet på tredje våningen och tyckte att det var djurplågeri att ha en "innekatt". Men när jag flyttade till ett ställe där jag skulle kunna ha min katt ute och alltså skaffa katt började jag ju såklart även läsa på mycket om katter. Fick ganska många fördomar om katter krossade i och med all ny information. Så det slutade med två hittekatter som båda lever som "innekatter", de får inte gå ut utan koppel.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har också lärt mig massvis här, och upptäckt min inre kattmänniska. Hade inte en tanke på att skaffa katt och visste inte särskilt mycket om dem över huvud taget.
Halkade in hit och in på Hittekatter via andra ifokus-sajter och blev helt fast, har lärt mig otroligt mycket på den här tiden och är numera både jourhem och volontär på det lokala katthemmet.
Jag har inte fått några otrevliga svar på mina nybörjarfrågor i alla fall, är bara jätteglad att "ifokus-jouren" alltid har öppet om jag inte kan nå katthemmet för när jag undrar något.
Vad härligt att läsa att så många lärt sig mycket och fått goda råd både här på Katter och även Hittekatter.ifokus. Man kan ju alltid lära sig mer bara man vill 
Ibland kanske den nyfunna informationen / kunskapen kan kännas lite bitter att ta in, fast oftast landar den rätt bara man fått fnula lite själv runt det.
Mellan varven hettar det till, då kan man alltid ta ett steg tillbaka och andas ett par gånger extra innan man slänger iväg ett inlägg. Vi är inte mer än människor och trevligt sätt gör det lättare för mottagaren att ta till sig den nya ibland helt nya och tvärtemot allt man tidigare trott och tänkt.
Till TS!
Tack för ett mycket trevligt inlägg och jag hoppas att till och med jag får ta åt mig åtminstone lite av berömmet.
Jag mår alltid bra när jag finner anledning att ändra åsikt om något, ja det händer då och då, men aldrig att jag kommer att ändra mig om att alla katter behöver bo någonstans där de kan gå ut på egen hand för att jaga, springa, klättra mm.
Önskar dig många fina år med din katt!
#17 Du ska verkligen ta åt dig av berömmet här i tråden, jag har i alla fall fått massvis av nytta av dina kloka inlägg! 
Jag blir så glad över berömmet så jag niger och tackar.
# 14
Tack! Jag kan ärligt säga att jag har varit VÄLDIGT okunnig innan jag hamnade här, jag var en sån där som tänkte "å kattungar är så söta, och felicia är underbar - henne skulle jag ta kull på" tills jag förstod vad det innebar dels för felicia och för alla katters status. Något man skäms över idag men det utgör ett så bra exempel på hur det här forumet fått mig att förstå saker och ting
Eller hur, fördomarna hade jag med. "en katt klarar allt och behöver ingen ägare", en villfarelse som är väldigt vanlig där jag kommer ifrån. Såna finns det ju multum av vad gäller katter.
# 17
Självklart ska du ta åt dig! Visst är det roligt, det är så jag märker att jag växer 
Det är i övrigt kul att se andra skriva samma som jag, trots att forumet fått kritik så ser man verkligen hur många människor som haft nytta av det och hur mycket positivt denna sajt bidrar med 
~ Ysmn
På dagis gör de något som jag tror även vi vuxna borde ta efter ibland.
Om ett barn gör något dumt emot ett annat barn brukar personalen säga "stopp här- hur tänkte du nu?", istället för att skälla på barnet som felade.
Tänk om vi skulle ta efter detta beteende så tror jag det skulle bli bra mycket mindre bråk i trådarna, då jag tror mycket tjafs uppkommer genom att vi coskå kommunicerar i skrift.
# 21
Det stämmer nog. Jag tror det är väldigt sällan inlägg menas så hårt som de skrivs.
Sen tror jag verkligen att man ska "rise above" om någon skriver ett hårt inlägg så kan man bara bortse från tonen ibland.
Om någon är utstuderat otrevlig är det ju ändå bara den personen som förlorar på det. 
~ Ysmn