Förstår mig inte på vissa
Jag måste då säga detta. Är mitt uppe i en diskussion angående försäkring på katter. Blir så grymt irriterad. Diskussionen handlar om att personen inte vill försäkra sin katt för "den kanske ädnå inte blir sjuk, dåär det ju onödigt att betala 15000 kronor på 15 år". Förstår mig faktiskt inte på personer som tänker så… Särskilt inte när personer säger att det är inte aaaaaaaaalls dyrt att ha katt, jag behöver inte lägga undan nåt. Jag ska bli kattuppfödare, det är iiiiiinte dyyyyyrt. Jag ska ändå inte vaccinera kattungarna innan de säljs. What??
En försäkring kostar ju inte mycket alls, och blir katten rejält sjuk så blir det snabbt dyrt.
Vad kostar inte ett kejsarnsnitt t.ex? Och om det blir på jourtid. Men har man råd att slänga ut 10000-30000 bara sådär så kanske man inte behöver försäkring.
Tyvärr är det väl ännu mer pga att kattens status är så låg. Folk ser ingen mening med att föda upp huskatter seriöst.
Håller med! Tror inte det är många som har råd med det faktiskt, särskilt inte när man går på arbetsförmedlingen och inte ens har råd att köpa en våg så att man kan väga sina kattungar! Jag är åtminstone glad att jag har försäkrat min katt. Betalar hellre 15 000 på 15 år än att få avliva henne om hon blir sjuk och jag inte har råd.
Tragiskt tråkigt! Kämpa på att bearbeta dennes attityd och ignorans till h*n förstår vad som är bra djurhållning. Personen som vägrar investera i sina djurs hälsa har inga incitament att ge djuren den vård och omsorg som de ibland kan behöva hos veterinär.
Det blir billigare att ta en ny kull än att dra ut tänder (typ 3000 kr), eller att katten spyr och ej får i sig näring/vätska och behöver in på akutjour hos veterinär 2/3 nätter (ca 13 000). Dessa exempel är vad våran huskatt har fått göra stackarn, huskatten har blivit den dyraste katten vi har *lol*. Då är hon ändå försäkrad upp över öronen till max premie precis som våra raskatter. Hon varit värd vartenda öre och jag gör allt för mina katter!
/Fridaybrew
Uppenbarligen har personen inte varit hos en veternär med en katt.
Ja dyrt är det då inte med försäkring. Mina tre katters försäkring 25000 vet, + att de bet medicin och rehab kostar 150 kr/månad. Min hund kostar nästan dubbelt upp.
Även om de aldrig blir sjuka så är den lilla månads slanten värd som utgift ifall det en dag skulle hända någonting.
Håller med er alla. Försöker diskutera och få förståelse för det jag säger eftersom det är sant. Min försäkring på min katt går på 1000 kronor om året, det är inte alls dyrt.! Dessutom är det så lätt hänt att katten råkar ut för en olycka eller blir sjuk.

Beror helt på vilken försäkring man har. Mina avelskatter kostar runt 1000 kr styck per år medans skogisen kostar 500 (+150 extra för att han är gammal).
Lycka till till henne om hon ska bli uppfödare, då måste hon ha försäkring om hon inte är jätterik . Allt behöver inte gå bra även om honan har haft en kull eller så. Min Tyras andra kull fick kejsarsnittas och jag är otroligt glad att hon är bra försäkrad.
nej, försäkringen är inget jag skulle strunta i . veterinärvård är riktigt dyrt!!
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Det är väl klart att man inte måste ha försäkring för att vara en ansvarsfull kattägare. Men då måste man ju också ha flera tiotusentalskronor spararade och vara beredd på att hosta upp dessa vid behov. Är man inte det (som oss flesta) så är en försäkring ytterst nödvändig. Och dyrt är det inte med försäkring! Har dock träffat massor av folk som tyckt att det är alldels för dyrt och onödigt att ha en katt försäkrad, utan att ens veta vad det egentligen kostar att ha en katt försäkrad…
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Förstår inte alls hur man inte kan försäkra sin katt. När vi hade min första katt så fick vi erfara hur dyrt det kan bli om katten inte är försäkrad. Han fick en hjärnblödning som gjorde att vi betalade närapå 8000:- på 2 månader. Jag anser inte att det var "för" dyrt för att rädda våran katt, utan vi betalade och tog sedan ett försäkring och har haft det på alla katter sedan dess.
Det lönar sig i längden.
A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing.