Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2108 ggr
ivanhoe81
0

vad är rätt att göra???

har fått en katt som har börjat kissa blod

han är kastrerad och väldigt skygg då förra ägarens pojkvän slog honom

han gömmer sig hela dagarna och vågar knappt gå på lådan (men han gör inget utanför lådan)
men jag upplever honom som att han mår riktigt psykiskt dåligt är stressad etc

de som jag pratat med tycker att det är humanast att låta honom somna in då han mår så psykiskt dåligt och då är det en veterinär som är med där och håller med

visst vissa nätter kommer han fram och kryper in bredvid mig och mina andra 2 katter men för det mesta gömmer han sig i klösmöbeln

vill höra om ni anser att det humanaste är att låta honom somna in eller ska jag göra något mer??

då jag kelar med honom så spinner han men samtidigt trycker han öronen nära huvudet

förlorade en annan katt för några månader sedan som lyckades öppna skåpet till glasen och rev ut ett glas högst upp och åt upp lite glas så jag vet inte vad som är bäst

låta honom somna in och slippa lida eller försöka med något mer?? han är 1,5 år gammal

Jourhemmet
0

Beställ tid till veterinär. Katten har säkerligen uvi. Självklart ska en katt inte avlivas för att den är skygg. Låt den ta sin tid så ska du se att det blir bättre. Köp Feliway och plugga i vägguttaget. Du kan även ge katten Zylkene.

ivanhoe81
0

vad är UVI för något?? urinvägssinfektion eller???

jag vet det att den inte ska avlivas enbart för det men jag märker hur han mår psykiskt

han har bott hos mig ett bra tag men så fort jag rör mig så springer han och gömmer sig

veterinären ansåg att den lider psykiskt så den kissar blod att den stressar så mycket och det kommer han fortsätta med pga behandlingen som han fick för inte så länge sedan av den killen

vad är feliway för något??? inget som kan skada mina andra djur som möss, hamstrar, chinchilla och råttor

viktoria91
0

Vi har en f.d skygg katt. Under 1 månads tid låg hon under soffan hon lämnade aldrig dne platsen om någon var hemma. Så hon åt/drack/gick på lådan när vi sov eller var borta. Tog lång tid för den katten att lita på oss, hon är fortfarande ne dle skygg ute och misstänksam mot främmlingar men mot oss i familjen är hon kelig.

Sälj katten som ensamkatt annars.

ivanhoe81
0

oki, då vet jag, ska kolla runt om det är någon som vill ha honom då
annars så är han glad i den katten som jag fick med, har haft honom ett tag och ett tag tänker jag är 3 veckor men då ska jag försöka ett tag till då

som sagt han blev misshandlad av en annan kille men litear lite på mig då han vill komma och sova i knät på mig men så fort jag rör mig sp gör han en rivstart och det gör ganska ont i ansiktet eller bröstet beroende på vart han är på mig

vill som sagt inte men jag tänkte vad som var bäst för honom om han lider av detta, försöker tänka på hans bästa

hatar att se ett djur lida

Jourhemmet
0

Men sover han i ditt knä? Då är det ju lugnt. Herregud jag har två jourisar här som det tog ett år innan jag kunde klappa dom. Tre veckor är ingen tid alls. Feliway är ett feronom som liknar kattens eget måbrahormon. Finns adapter att sätta i väggen på apotek eller djuaffär. Zylkene är tabletter som man kan ge till katten vi stressade situationer. Jag tvivlar starkt på att katten kissar blod pga oro. Låt katten ta den tid den behöver, och se till att det är lugnt och rofyllt hemma.

ivanhoe81
0

oki ja han ligger i mitt knä men enbart om jag ligger helt stilla, kan inte ens röra handen om det kliar på näsan

ska skaffa det och testa då, bara det inte är sådan doft som kan lukta starkt för mina grannar klagar för minsta lilla

Signe-Jonna
0

Att kissa blod är ju verkligen inte någon psykisk åkomma. Har katten fått antibiotika mot det? Att katten skulle kissa blod pga stress låter som kvacksalveri. Att kissa blod är tecken på sjukdomar i urinblåsa eller njurar. Ett symtom på njursjukdomar kan tex vara psykiska symtom av olika slag. Jag säger inte att katten inte lider av att ha blivit misshandlad, men det kan ju faktiskt vara så att det också är tecken på sjukdomen som orsakar att den kissar blod. Åk till annan veterinär om du inte får hjälp av den du redan varit hos, det blodiga kissandet ska diagnostiseras och behandlas och ska inte bortförklaras med psyksnack!

ivanhoe81
0

han sa att till 99,999% är det stressrelaterad blod i urinen, letade på internet och läst att det är ganska vanligt för katter att ha det om de är stressade

Signe-Jonna
0

#8 Vilka utredningar, prover och medicineringar har gjorts för att utesluta allt annat än stress? Även stressade katter kan bli fysiskt sjuka och det är väl större risk att stressade katter blir fysiskt sjuka eftersom stressen tar på kroppen. Så vad har gjorts?

ivanhoe81
0

urinprov och blodprov, inget visade något mer än blod i urinen och katten var så stressad att jag blev helt sönderriven

veterinären vet inte vad det kan vara då urin och blodprov inte visade något och han vill inte sätta in någon medicin då han inte vet vad katten lider av

[Anunnaki]
0

Byt veterinär och ge katten en chans när den nu tyr sig till dig! Jag har en katta som bott här i 3,5 år och som var förskräckligt skygg när hon kom hit. Nu sover hon i min säng och ligger gärna bakom datorskärmen och kurrar när jag sitter vid datorn MEN jag får inte röra henne.

Gjorde veterinären någon odling av urinprovet för att se om det var urinvägsinfektion?  Kollades om katten har urinsten? Om katten har problem med sina urinvägar har han ont och blir förstås skyggare än nödvändigt.

Tror inte på att försöka flytta på katten för då måste den ju börja om från början.

Lycka till med katten.

ivanhoe81
0

jag vet inte alls vad han gjorde men jag fick besked idag att de inte hittar något

jag vet som sagt inte vad han lider av men jag ska försöka luska ut det iallafall

ivanhoe81
0

har en undring sedan att mina andra katter blev kastrerade (igår) så har han blivit lugnare, han har lågit och sovit i samma hög som dem och aldrig bråkat med dem, men sedan igår så har jag sett honom mer

kan en del av det som stressat honom att de andra katterna varit okastrerade när han varit kastrerad??

[Sicali83]
0

Det känns märkligt att man är så inne på att låta katten somna in för att den är skygg när den ännu bara haft tre veckor i det nya hemmet.

Om du inte vill ha katten ts, så försök istället omplacera till någon som har möjlighet att ge den tid att bli tam på.

ivanhoe81
0

jag skrev att det var det veterinären rekomenderade ju

tam är den och det är inte skyggheten jag tänker på utan för att den kissar blod

[Sicali83]
0

Du skriver ju att den gömmer sig större delen av dagen och knappt vågar gå på lådan. Att den kissar blod borde väl undersökas hos en veterinär i första hand?

Jourhemmet
0

Inte första veterinären som inte gillar skygga katter. Jag har träffat på en som ville avliva katten jag kom med inom fem röda.

[Sicali83]
0

#17# Precis, älskar man djuret så ger man det en större chans är bara tre veckor när man vet hur dåligt djuret haft det innan. Många veterinärer resonerar som så att det finns så många katter att det inte är värt att arbeta med de som är skygga, en hemsk inställning.

ivanhoe81
0

#16 det har gjorts urinprov och blodprov men de hittar inget skrev det i #10 men du kanske inte har läst hela tråden utan bara första inlägget

ja den gömmer sig större delen av dagen men den är ändå tam, tam för mig är att man kan klappa den och så otam är när de fråser och ska klösa ur ögonen på en

orsaken att de tyckte att det var bäst att låta honom somna in är för att de inte hittar något i varesig urinprovet eller blodprovet så det är därför som jag undrar vad som är bäst att göra

men han har blivit lite lugnare då mina andra 2 katter blev kastrerade nu och är framme mer så jag vet inte vad som går i hans hjärna just nu
han ligger bredvid mig i soffan just nu

[Sicali83]
0

#19# Jodå jag har läst hela tråden men jag menade mer att man antingen får undersöka hos en annan vet eller se om det går över. För som någon skrev, många vet är oerhört snabba på att avliva katter och tyvärr är även en del ägare de då katten kanske inte levde upp till deras förväntningar inom en viss tid.

Vi har nog lite olika definition av ordet tam, en katt som gömmer sig större delan av dagen och inte vågar gå på lådan är enligt mig inte tam. Men vi får hoppas för kattens skull att han lugnar sig nu då, för jag tror de flesta katter vill ha ett långt gott liv med mycket gos och kel.

ivanhoe81
0

oki ja vi har olika syner på tam ja det märker jag

jag vill inte avliva honom men jag vill tänka på hans bästa, vill ju inte vara egoistisk ju för jag vet att vissa djur kan må så enormt psykiskt dåligt att det är bättre att låta dem somna in

vill inte låta honom lida för länge ju

åkte ju 10 mil enkel väg till en veterinär bara för att jag vet att den jag har här inte tar djuren på allvar

[Sicali83]
0

#21# Men enligt mig ÄR det egoistiskt att bara ge djuret tre veckor och sedan vara så inne på att avliva det. Det är jättebra att du åkte så långt, men nu när du vet att det inte är någon kroppsligt fel så får du antingen ge honom tid eller omplacera till någon som kan göra det.

Jourhemmet
0

Köp en Feliway och koppla in och se till att det är lugnt och stilla hemma.

Signe-Jonna
0

Hur vet man om katten har stenar eller inte? Det ser man väl inte i ett urinprov eller? Kattens beteende tyder på smärtor skulle jag säga, då kan de lätt gå från jättegosiga till att plötsligt bli jättearga.

ivanhoe81
0

han är gosig då han själv vill men han gömmer sig mycket men inte lika ofta som innan mina andra 2 katter var okastrerade, han är mer framme nu

han kommer fram och stryker sig mot mig och allt

och det är ju veterinären som tyckte att det var lika bra att avliva honom, pratade med min veterinär där jag bor och han var inne på samma bana

jag vet hur det med urinsten och beteende ändras då jag hade en råtta som hade urinsten, han var gosig vissa tider sedan kissade han blod och han var gammal med så där var det lika bra att låta honom somna in
och det är inte urinsten min katt har

men har beställt Feliway nu så det kommer så fort de lagt det på lådan,lugnt är det alltid förutom de andra katternas bus och lek eller då min chinchilla busar med katterna

Signe-Jonna
0

Nu har jag kollat upp lite vad som gäller vid stenar. Som jag förstår det måste man göra röntgen och/eller ultraljud för att upptäcka stenar, och det var ju inte gjorts på din katt. Men klart, om veterinären tycker att katten ska dö istället så tycker han ju inte det är värt att anstränga sig för att ställa korrekt diagnos heller.

[Sicali83]
0

#26# Visst är det jättesorgligt, men som sagt, tyvärr inte alltför ovanligt att veterinär eller ägare resonerar på det viset. Katter har inget högt värde generellt.

ivanhoe81
0

jag har valt att vänta iallafall och se om det blir något med humöret men efter kastreringen av de andra katterna har han förändrats totalt mer framme har inte sett något blod i lådan efter honom eller någonting

visst han är fortfarande lite skygg men det går att leva med

veterinären tyckte att han skulle somna in jag tvekade så det var därför jag ville veta av er vad som var bäst för honom

men han måste ha varit rejält orolig med 2 okastrerade katter omkring sig tror jag då han varit kastrerad, sedan med den behandlingen som förra ägarens pojkvän gjorde mot honom så blev det väl för mycket

ivanhoe81
0

han börjar tillochmed vilja bli kliad och upplyft nu ju och det ville han inte innan de andra 2 katterna var okastrerade

Erina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man tror inte att det är sant, vad är det för veterinär som vill avliva en katt man inte hittat något fel på??? Visste veterinären om situationen hemma, att de två andra katterna var fertila? Det är ju självklart att katten kände sig underlägsen och nervös när det var två katter av högre rang i samma hushåll.

Hoppas nu att det löser sig för din kisse och att han får må bra. Fortsätt att hålla koll på urinen och tveka inte att ta honom till en (annan) veterinär för att kolla om han har stenar om han visar minsta tecken på att ha ont eller ha blod i urinen.

Lycka till och låt oss veta hur det går för din katt! Bild på honom skulle vara kul också Flört

Erina
0

En sak till…

Allt som veterinären gjorde, alltså samtliga tester bör stå på det kvitto du fick med dig då du betalade för besöket. Har det inte gjorts ultraljud och röntgen är det det första du ska begära vid nästa veterinär besök. Mycket konstigt OM det inte gjorts, då katten kissat blod Obestämd.

ivanhoe81
0

det stog bara urinprov och blodprov

jag berättade allt för veterinären men han avfärdade det bara och sa det kvittar om det finns kastrerade eller okastrerade katter de är likadana ändå

jag har varit orolig som tusan och har känt att jag inte velat tanågot beslut om jag skulle ångra mig, ska se om jag kan få ett kort på honom så fort kameran har nya batterier

men han är helt annorlunda i sättet nu

jollycox
0

Det är ju jättebra att han har blivit mer sällskaplig Glad hoppas det bara går frammåt nu.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Erina
0

Denna veterinär verkar helt okunnig, SJÄLVKLART har det betydelse att de andra två katterna var fertila. Tycker att en veterinär borde ha den kunskapen. Förstår heller inte hur en veterinär kan föreslå avlivning, efter bara ett urin samt blodprov Förvånad. Jag är helt chockad! Sök upp annan veterinär till en annan gång, denna kan du inte lita på.

Jättekul att katten blivit mer social, tack och lov att du inte tog ett förhastat beslut!

Ser fram emot bild Glad

ivanhoe81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ni tycker det och det är flera kattägare som rekomenderat honom

undrar vad veterinären här som jag bor hade tagit för beslut som inte ens kan se skillnad på enhamster och ett marsvin

lite dålig bild då jag använde webkameran och fick ta det i köket där det fanns bäst ljus just nu

ivanhoe81
0

när han är på rätt humör så kommer han och jamar och vill bli upplyft och kliad just nu

ivanhoe81
0

det måste ha varit det att de andra katterna varit okastrerade, för nu har han gått och blivit en knägris
hoppar upp i soffan och kommer med bestämda steg upp i knät och lägger sig och sover

glad att jag inte lyssnade på veterinären

Cazzos
0

Ge honom några fler veckor så kommer han säkert bli lite modigare att kela och sånt.

Använd Feliway när du fått hem det, grannarna kommer inte känna ett skvatt för att det är bara katterna som kan känna doften (möjligtvis andra djur men vad vet jag? Tungan ute).

Men som TS säger så kan det bero på att han varit osäker pga. okastrerade katter i början.

Lycka till och säg sen hur det går när du börjar använda Feliway!

ivanhoe81
0

har ju inte fått Feliway än men han blir fan tuffare och tuffare mot de andra katterna

för första gången verkar han säga ifrån, förut har han alltid stått och sett på när de andra katterna tog godsakerna från honom ävenom han hade dem i munnen, nu börjar han fräsa till och försöker skrämma dem genom att höja tassen när han ser en liten korvbit på golvet

han har varit osäker pga att de andra varit okastrerade det ser jag nu

han börjar bete sig som det han är äldst av mina katter

Cazzos
0

#39 Ja, jag sa ju det, när du fått hem Feliway Glad

Men det är ju jättebra att han har blivit tuffare nu, kastrerade du dina andra två katter pga att han skulle komma eller var det redan bestämt innan du fick honom?

ivanhoe81
0

jag fick honom och en av de som nu är kastrerade samtidigt, de förra ägarna hade bara kastrerat honom men inte den andra, plus att killen misshandlade honom för att han busade lite

hade bara en katt innan jag fick hem honom och den andra (eller rättare sagt jag hade 2 men den ena gick bort i en olycka med ett glas som den välte ut från översta hyllan i köket)

visst han är inte så sällskaplig som de andra men bra mycket bättre, han springer inte och gömmer sig med en gång som han gjorde innan de andra blev kastrerade
och han godtar inte alla personer heller, mig känner han ju men min överstressade mor är på besök nu och hon kan inte sitta stilla i 5 minuter och det gör att han mår dåligt och mer skygg (han tål inte stress)

ivanhoe81
0

fick reda på av de som jag beställt feliway av att deras leverantör har slutat med just feliway, men tror inte att jag behöver det längre

han kissar inte blod längre, han är mer framme, är mycket mer på hugget etc
bara få upp hullet på honom nu men det får ta den tiden det tar, han är ju inte mager men lite av benen känns (speciellt de vid bakbenen, vad heter de nu igen de som bakbenen sitter mot…svanken eller vad det nu är kan inget om det)
men han går långsamt upp i vikt och hoppar upp i knät, kommer till mig i sängen etc när jag ska sova eller vila mig
börjar bete sig mer och mer som den äldsta katten och säger emot de andra katterna

riktigt glad att jag inte följde veterinärernas råd

Cazzos
0

#42 Åh vad kul att det börjar bli bra nu!! Jag önskar er stort lycka till!

Vad ger du honom för mat? Får han torrfoder eller blötfoder? Vilket märke?

ivanhoe81
0

jag ger honom sjöbogårdens somtorrfoder som står framme hela tiden sedan får han det jag hittar som ska innehålla mycket kött till blötmat

men det är ganska utplockat där jag bor så ibland får det gå med euroshopper kött som jag blandar ut med lite husmanskost och kan säga att de tallrikarna blir renslickade

Cazzos
0

#44 Mjau innehåller mest kött av alla fodermärken, har jag hört.

Är dock inte helt 100% säker på det men jag har iaf läst det här på forumet Flört

Det finns Mjau torrfoder och blötfoder på Willys, om du bor i härheten till ett Willysvaruhus så kan du kolla hur mycket det kostar där Skrattande

ivanhoe81
0

det är nog 10 mil till närmaste willys har bara ica, coop nära (eller vad den heter) och ÖoB

Imasy
0

Mjau brukar finnas på de flesta mataffärer oavsett kedja :)

Cazzos
0

#47 Ja, du har rätt.

Tänkte bara på Willys för att jag sett både torrfodret och blötfodret bara på de Willys jag brukar handla från Glad