Tips att få katt att kissa snabbare?
Ska till veterinären i eftermiddag, 16:30, med min katt eftersom han förmodligen haft blod i sin urin (är inte säker, men åker hellre in en gång för mycket än för lite). Jag ska ha med mig ett urinprov, och behöver tips på hur jag kan få honom att kissa snabbare (om det nu finns nått sånt sätt?), så att jag hinner ta tt prov innan jag åker vid 16. Har ni några sådana tips, eller får jag snällt vänta? (Har färskt vatten framme och har gett honom mjukmat)
En veterinär kan klämma ur urin när katten väl är på plats. Tänl i stället på att inte ge katten något att äta 12 tolv timmar innan katten ska till veterinären för katten blir säkerligen drogad och det är ju onödigt att behöva spy upp en massa mat. Konstigt att veterinären inte sagt till om fasta 12 timmar före veterinärbesök.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina katter har väldigt svårt att låta bli att kissa om jag häller upp ny sand i toalådan.Gör ren en soppslev/såsslev.Häll lite sand i lådan.När katten kissar stoppar du in sleven under rumpan och fångar upp kisset.
Stolt ägare till tre La permer

#1 Jag ringde idag och fick tid i eftermiddag, men dom sa ingenting om mat eller så alls då..
#2 Tack för tipset, ska jag prova!
Min veterinär trycker på kissens urinblåsa för att få den att kissa. Och det behöver han inte ge något lugnande för att kunna göra.

Nu har han kommit hem och han hade UVI. Veterinären tyckte det var bra om han bara åt mjukmat en tid framöver, och nu undrar jag hur mycket mjukmat per dag han ska få för att han ska vara mätt? I vanliga fall äter han 70g orijen och kanske mellan 3-5 matskedar Mjau's mjukmat per dag (han väger 5,5 kg).
En brickpack Mjau, 380 g, per dag är rätt lagom tror jag. Det märks väl om katten vill ha mer eller om den inte äter upp. Men en halv förpackning per måltid till att börja med.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 om det mer vätska veterinären vill att katten ska få i sig kan du inte blötlägga torrmaten? om inte katten är van med mkt blötmat kan ju magen krascha.
Ett tips är att blanda mer vatten i blötmaten. Jag gör så med mina katter.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

#7 Okej, det ska jag tänka på!