Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1670 ggr
[Samsonmaster14]
0

Söker en katthona.

Hejsan. Snart ska jag flytta och skulle vilja skaffa en vanlig kattunge (hona), när jag har flyttat in.

Finns det någon som ska sälja kattisar i Malmö?

Imasy
0

´Det finns massor av föreningar och aktiva privatpersoner som har katter  som söker nya hem.

Hör inne på hittekatter.ifokus så ska du nog se att det finns flera stycken som letar efter hem :)

AgnetaB
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Titta här inne på katter till salu så kanske du hittar någon el ring till ett katthem o fråga.

Josefa
0

Varför tvunget en hona? Slippa skvättande, skrikande hane?

[Maine]
0

#3  Varför ifrågasätta folks önskningar? Hade du sagt detsamma om någon sökte en raskatt?

Jag läser fortfarande denna sajt, men den har blivit bedrövlig på sistone, just pga spydiga kommentarer hit och dit.

oh-la
0

#4, samma här, jag läser, men försöker låta bli att skriva… jag förstår inte hur denna sida har blivit. vartenda inlägg ska analyseras och det värsta ska alltid tros om alla. att man ser mycket skit i kattvärden är ingen ursäkt för att behandla folk som idioter. det är inte så konstigt att det är samma människor i trådarna som ältar, kommer det nya personer med frågor lämnar de sidan rätt omgående.

jag hade också som krav att det skulle vara honor när jag köpte katt, och det var vare sig med baktanken om att slippa kastrera, att skaffa massa kattungar eller slippa skvätt och skrik. det hade helt enkelt att göra med att jag och sambon hellre ville ha två honor, ingen baktanke. så frågan är, får man inte ha önskemål när man skaffar katt utan att det finns en baktanke bakom? nej, jag upphör aldrig att förvånas över misstänksamheten och spydigheten på den här sidan.

[Maine]
0

#5  Självklart ska man kunna ha önskemål om kön utan att behöva försvara det? Och som du skriver, man försöker låta bli att plippa ner ett inlägg, men nu kunde jag bara inte låta bli.Flört

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Alla har vi olika önskningar om eventuella framtida katter och givetvis har var och rätt att önska/ välja färg, kön etc.

Josefa
0

Tyvärr så träffar jag på väldigt många som vill ha katter (som jag sen definitivt inte säljer katter till). Och en av de främsta anledningarna till att de vill ha en honkatt är att de ska slippa ifrån kastreringen. Ja, eller så vill de ha ungar på honan. Tro faktiskt att det är vanligare bland huskattsköpare att de vill ha honkatt för att slippa att kastrera än vad det är bland raskattsköparna. Huskatter är billiga. Varför ska man då lägga en tusing på kastrering.

Är det så att det är av en annan anledning man vill ha just en honkatt, så finns det ingen anledning att människan ska ta åt sig av ifrågasättandet.

[Maine]
0

#8  Du behöver inte ens ifrågasätta människan, folk får väl ha sina önskemål ändå, vad du än har för åsikter. Det låter som att du är ganska bitter och fördömande. Förstår att du säkert har egna inte så trevliga erfarenheter, men man kan inte "hoppa på" alla som har vissa önskemål.

Urtrist att folk ifrågasätts hela tiden, istället för att hjälpa dem eller om man inte kan det, bara vara tyst..

Josefa
0

Självklart ska man ifrågasätta andra människors motiv. Jag frågar alltid ut kattintressenter. Speciellt om de har speciella krav.

Nu vände sig inte TS speciellt till mig, så jag har väl inget med TS motiv att göra. Men eftersom jag inte bor så långt ifrån Malmö. och dessutom har katthonor (visserligen inte alldeles små kattungar, De är 7-8 månader och dessutom kastrerade) som söker hem, så kan jag ha ett visst intresse av personens motiv. Jag vill inte föreslå mina katter till en sån där som inte tycker att honkatter är värda en kastrering. Och inte heller till någon som vill avla på dem. Jag har inte suttit och flaskmatat moderlösa kattungar, eller tvångsmatat sjuka kattungar eller för den delen torkat snor från väggarna efter kattungar med kattsnuva, bara för att någon annan sen ska producera fram nya hemlösingar på dem.

Och visst är jag fördömande mot folk som struntar i kastrering. Med all rätt.

[Samsonmaster14]
0

#3- Jag vill inte ha en katthane för att min mamma hade katter när jag var liten och innan kastreringen luktade hela lägenheten kiss och pappan fick riva bort tapeter och så.. Och så vill jag inte att katten ska bli sjuk av kastreringen. Min mormor i tyskland har 2 hanar, och dom är kastrerade och dom blev jätte tjocka efter kastreringen och måste äta speciellt kattmat. +Om dom inte äter sånt mat ska dom bli sjuka och så.

Jag skulle aldrig vilja ha kattungar, och jag skulle inte låta en hona bli gravid för att sedan måste man jo leta efter ett bra hem för ungarna.

Jag vill ha en inomhuskatt, som man kan leka med o så.

Själv har jag 4 möss och en leopardgecko.

Rumblebee
0

Att det luktade kattkiss i hela lägenheten innan kastereringen av hanarna din mamma hade, beror på att dem märkte revir då dem var fertila, ett helt vanligt beteende hos okastrerade katter.

Och att dem blir tjocka, visst, dem blir ju mindre aktiva (inga revir att försvara, inget behov av att jaga efter en partner etc), så det gäller att man har det i åtanke och aktiverar sin(a) katter och ser till så att dem får bra mat (inget spannmål eller socker, och det ska ha hög protein och fetthalt)

Det är helt enkelt mycket hälsosamt för en katt att bli kastrerad, då hanar inte behöver vakta revir etc. och för honor också då det är väldigt påfrestande för dem att löpa en massa, och p-piller är en stor hälsorisk pga risken för juvertumör. Och även risken att katten kan komma att smita ut, och om hon då blir parad så kan hon mycket väl föda ett flertal kattungar som man inte har den blekaste aning om vilka gener dem har i sig.

[Samsonmaster14]
0

Jaha.

Men, jag har några frågor.

1) När ska man sterilisera en katthona?

2) Hur mycket kostar det?

[Emma--]
0

Man kan kastrera en hona vid 6 månaders ålder, vissa kan göra det tidigare också. Det händer ju att dom blir könsmogna tidigare också, och då är det ju bra om man kastrerar på en gång också.
Kostar kring 1000 kr.

Även honor kräver mindre mat efter kastrering så man får se till att ha ett bra foder och hålla koll på vikten. Glad Så just den delen så spelar det ingen större roll om man har en hona eller hane.

Mandusius
0

1) Det heter kastrera;) Sterilisering görs inte längre^^ DEn vanligaste åldern är runt 6 månader men vissa vetrinärer kan göra det tidigare.

2) mellan 700-1000 kr är väl ett normalpris.

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Rumblebee
0

Nu förtiden så kastrerar man både honor och hanar Glad Och det kan man göra vid 6 månaders, och det spelar ingen roll om hon har löpt eller inte innan dess.

Hur mycket det kostar varierar, allt från 800-1500 har jag läst. Men det är ju trots allt bara en engångssumma, så i längden så är det ju inte alls så dyrt, om man tänker efter de hälsorisker en okastrerad hona kan råka ut för :P

[Samsonmaster14]
0

hmmm

då får jag vänta med katten, för att jag vill helst skaffa en till geckohona, och då behöver jag större terrarium.

Så katten ska jag kanske köpa i augusti eller senare

Jourhemmet
0

#11 Jag tror du får ta och läsa på en hel del innan du skaffar dig katt.

[Samsonmaster14]
0

jag vet, jag tänker göra det,

[Emma--]
0

Du är ju ung, du hinner skaffa katt Glad Och då hinner du läsa på massor. 

Jag säger inte att du inte ska skaffa katt, men ha inte för bråttom. Det är mycket som kan hända när man är i din ålder Tungan ute
En katt kan leva 15-20 år, så då är det bra att man har en ganska bra plan över sitt liv och även lösningar om man nu vill ut och resa osv.

Tillägg: Tyckte väl att jag kände igen namnet. Du har just skaffat en gecko och tänker skaffa en till. Du verkar vara på G att skaffa råttor också? Kanske bäst att ta det lugnt och känna efter så du inte skaffar för mycket på en gång.

Minka040
0

Tänk även på att det tillkommer kringkostnader angående katten, exempelvis försäkringen. Kostar ca 50 kr/månad och är verkligen guld värd den dagen då du behöver behandla katten för något. Veterinärbesök springer lät upp i tusentals kronor bara för att lägga in katten för övervakning under ett dygn.

Önskar dig lycka till när du nu väl kommer till att skaffa katt! :) Tycker att det är förnuftigt av dig att vänta och låta de nya djuren bo in sig först, då hinner du också skaffa dig en bättre översikt över din ekonomi. Katt är inget direkt billigt husdjur. ;)

[Samsonmaster14]
0

#20o#21 Aa, jag satt här och tänkte på det lite. När jag åker nånstans så får min mamam stanna med djuren, och det vill jag inte. Och min mamma har sagt för några dagar sedan, när jag sagt till henne att jag vill ha 2 råttor, att jag har möss och ska leka med dom och inte köpa råttor som behöver mycket mer uppmärksamhet.

Jag tröttnar aldrig på djur, och därför köpte jag ödlan.

Japp, och så om några månader börjar jag 9an, och då kommer jag  inte ha lika mycket tid som nu, så det var smart att tänka på katt/råttasaken.

Hehe tack att ni fick mig att tänka efter :). Är mycket tacksamm för det.

Jourhemmet
0

Mycket moget skrivet. Jag har själv en dotter som går ut nian nu och det är MASSOR med pluggande i nian.

[Emma--]
0

Då låter det klokt att vänta. Glad

[Samsonmaster14]
0

#23 I know , men det är bra att plugga, sen går man på en bra skola :)

#24 Japp, det gör det