Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1708 ggr
rebeka
0

Vill ha katt!

Jag är otroligt sugen på att skaffa en katt.

Har haft katter i nästan hela mitt liv, så jag är van och vet hur mycket som krävs. Saken är den att jag aldrig haft en innekatt och det är just det jag vill ha nu. Har därför några frågor.

Hur aktiverar jag katten? (Kommer kanske inte ha råd med ett stort lek/klös-träd direkt)

Hur mycket Kattsand behövs under en månad? (Vilket är bäst?)

Ska innekatter ha något speciellt foder jämfört med utekatter?

Är det bättre med två eller en?

Tack på förhand!

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

jollycox
0

Det finns vippor, leksaksmöss och många andra olika leksaker men ett skosnöre kan funkar lika bra som leksak(altså att du håller i ena änden och dinglar med det, låt det inte vara framme sen). Man behöver inte ett stort klösträd, vi har inte det, vi har bara en lång klöspelare som dom klöser och sträcker ut sig på.

Jag tycker att två är bäst. dom behöver aldrig vara ensamna och leker, myser och sover med varandra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Emma--]
0

ett klätterträd tycker jag är viktigt. Det behöver inte vara särskilt dyrt alls. Vissa köper från tyska e-bay, men brukar finnas rätt billigt via blocket ibland också. Och annars kan man bygga ihop något själv som kan bli mycket billigare. 
Annars bara leka mycket, jaktlekar osv. Om du kollar under artiklar kan du nog hitta lite mer tips. Eller bara sök bland trådar Glad

Jag använder everclean Kattsand och använder ca en låda/månad. Så ca 200 kr där. Och det är till två katter.
Det kan hända att det går åt lite mer.

Alla katter ska ha ett bra foder, spelar ingen roll om det är utekatt eller innekatt egentligen.

jag tycker du ska skaffa två. Katter kan få ut så mycket av varandra och även aktivera varann lite. ^^

rebeka
0

Det låter vettigt! Har redan byggt en liten klösbräda, så det kommer nog bli bra! Skosnören var ett jättebra tips!

#2 Är Everclean det bästa enligt dig? Och var köps det?

Måste då övertyga min mor om att det är bättre med en än två, hon anser nämligen att en är lättare att ta hand om. (Är det inte tvärtom, då de får mycket av varandra?)

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Jourhemmet
0

Absolut två. Så slipper kissen vara ensam när ni måste lämna hemmet och en människa kan aldrig ersätta en kattkompis hur mycket man än är hemma. Tänk på att det kostar med katt. Försäkring, kastrering, vaccinationer, id-märkning och bra foder. Läs på ordentligt innan ni köper katt.

[SoooL]
0

2 katter är lttare då de inte kräver lika mkt aktivering fr dig, de har ju varandra för lek. Men man ska ha råd med två också, kostar ju såklart mer. Everclean köps i djuraffärer och är mycket bra. Köp gärna en lektunnel till kissarna, sånt är kul att bsa i. Mina sover i den och leker i den :) läs p om maten så de får bra mat. Blötmat som mjau.

[Emma--]
0

#3 Everclean är det bästa jag prövat hittills. Det tar bort lukten jättefort, och är drygt. 

Jag tycker det blir lättare med två på sätt och vis. För dom aktiverar trots allt varann en hel del. Men det blir ju ändå två katter som ha mat och skötas om, och man kommer ju få aktivera dom ändå.
Så det beror väl lite hur man ser det.
Men jag tycker alla katter förtjänar en kompis :) Och då behöver dom aldrig vara helt ensamma.

Destany
0

Det är lättare att ha 2 katter än en.. nu har jag 3 o det e lättare än 2 hehe.. Det e ju dyrare att ha fler katter så man ska ju vara säker på att man har råd.. mina har ett klösträd men de använder det aldrig…

jag använder väl 20 kg Kattsand i månaden till alla mina 3..

Jourhemmet
0

Har ett jättstort träd från tyska ebay, kostade 540:- inkl. frakt till dörren. Jag har hemmet fullproppat med katter och dom har så himla kul, gissa om det är race här hemma. Se till så att kattungarna har fyllt tolv veckor och är dubbelvaccinerade innan ni köper dom.

Erina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min tanke var att skaffa en katt, för av någon anledning hade jag fått för mig att de var mer tillgivna då. Märkte ganska snart att trots all den tid jag gav min kisse, så var det något han saknade. Blev då en till sötnos och nu är allt sååååå bra Glad. Min äldre katt är lyckligare (vilket gör mig lyckligare), jag har en till liten krabat som jag älskar och har märkt att den äldre katten blivit gosigare och alltså MER tillgiven sedan han fick sig en kattkompis. Nu rekommenderar jag alla som skaffar katt att skaffa två (speciellt om man har dem som innekatt). De har så kul tillsammans och behöver aldrig vara själv.

Katträd har jag, men det rör det aldrig. De klöser lite på en klöspelare jag skaffat, men det stora fina trädet är inte intressant. Är nog väldigt individuellt det där.

Det är dock tyvärr en ekonomisk fråga också, för naturligtvis blir det dyrare. Dubbelt så mycket mat, mer sand, två som ska försäkras osv. Så tänk igenom ordentligt, tycker de är jättebra att du hör dig för innan ni bestämmer er. Varmt lycka till!

rebeka
0

#4 Har som sagt haft katt tidigare så jag vet vad som krävs. Har sparat både till en buffert och till alla kostnader. Är dock student så det kommer ta ett tag att få råd till ett klösträd.

Det är mycket att tänka på, det vet jag. Speciellt med en innekatt. Har varit van vid utekatter och har då alltid haft två åt gången. Utekatter är enligt mig lite enklare eftersom att man inte behöver tömma sandlådan, men annars är det ingen stor skillnad.

Har besökt många jag känner med innekatter och alla har två, så det blir nog två stycken för mig också. En släkting har nyligt blivit med katthona + kattungar och är de fina så blir det kanske två av hennes.

AgnetaB
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

annars kan du ju gå in o titta här på katter till salu. Blev så illa berörd av den sista som satt in katter där o där behövdes det nog verklig akut hjälp!

[Emma--]
0

#10 Fast kattlådan är nog den lättaste skillnaden. Största skillnaden blir aktiveringen tror jag. En utekatt aktiverar sig själv, med innekatter måste man engagera sig lite mer.