Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2133 ggr
LitenPyssling
0

Vad kan/ska vi göra?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min pojkvän har en katt, bondkatt.

Jag fick lära mig för någon månad sedan att man inte ska ge katter mjölk produkter, räkor eller fisk.
Denna katt får grädde ibland, inge mycket och han fixar det bra.
Men räkor ska ju tydligen vara jätte dåligt att ge eftersom att de innehåller så mycket magnesium eller vad det var, och fisk skulle innehålla någon vitamin som de inte unde bryta ner och som var dåligt i hög halt (eller blandar jag ihop nu kanske?).

Denna katt får ofta räkor och det är minst 1dl, som jag förstått det ska 1 räka innehålla kattens dagliga intag av magnesium och kan därmed ge njursten om det blir för mycket - 1dl är ju då på tok för mycket.
När pojkvännens mormor är på besök så får katten minst 3dl/gång räkor och han får då 2-3ggr/dag så det blir ju enormt mycket.

Fisk får han ganska ofta, de fiskar upp och röker fisken som katten seda får. Där får han cirka 2msk åt gången och han kan få allt ifrån 1 gång per dag till 3ggr/veckan.

I lördags fyllde pojkvännen år och det blev smörgåstårta som då har räkor på sig, mormorn och mamman kom in på katten och räkor/fisk och jag lade till försiktigt att man inte ska ge katter räkor eller mycket fisk. Vi fastnade på räktråden.
Både mormorn och mamman förklarade att de sköljer ju av räkorna innan de ger han de, men det är ju själva räkorna som är dåliga.
Det örat ville de inte lyssna med och sedan flikade mormorn in att fisk är ju det enda katten äter, han skulle ju dö utan fisk för han äter inget annat!
Kan tillägga att katten äter Royal Canin foder (vet dock inte vad fodret är avsatt till, kommer inte ihåg) pga. att han har svårt att hålla vikt - en katt som normalt är väldigt tjock har börjat bli smal.
han har alltid fått burkmat med, men innan fick han Friskies torrfoder.

Vad kan vi göra för att de ska få upp ögonen för vad som kan hända om katten får för mycket av det dåliga (goda i deras ögon)?
Pojkvännen vågar inte riktigt gå in men han vill kattens bästa! Han går dock in om jag är med och därmed har mer kunskap i bagaget (jag minns me rän honom).

Vad jag vet så kan räkor ge njursten, njursten i sin tur förstör njurarna och därmed får katten problem med kisseriet, katten kan inte kissa och efter ett tag så blir det något som gör att urinet rinner ut precis där de är, spelar ingen roll om de ligger eller står - det bara kommer och detta gör ju då att katten torkar ut inifrån och gör man inget så kommer ju katten dö.
Detta är ju skräckexempel och kan hända om inget görs i tid.

Har ni några tips?
Jag blir orolig när katten bara tappar vikt, det är ju ett av symtomen att njurarna har problem. Samtidigt är de symtom till en mängd fler saker så jag vet ju inte om det är just njurarna.
Vet inte hur katten varken dricker eller kissar, men han äter som vanligt men ändå tappar han vikt.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

EddaM
0

Ta katten till veterinären och kolla upp honom. Ta ultaljud på njurarna och blodprover kan utesluta mycket. När en katt går ner mycket i vikt tyder det som du redan misstänkt att det är något fel. Och i värsta fall så slutar njurarna att fungera om det är det.

Det är det jag kan råda till nu. Myten att katter tål räkor o fisk i överflöd ställer till mycket för katterna tyvärr. Vet att många är svåra att övertyga om att det verkligen är på detta viset. Du kan ju fråga dem o de sett en katt fiska??? hehe

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

LitenPyssling
0

#1 Ska prata med pojkvännen om detta, jag har träffat denna katt i 2½år och han har gått ner en hel del. Han var rund förr, nu har han bara skinnmage (hänger skinn ner) och han är smal över ryggen. Så jag är orolig, även pojkvännen är orolig. Så ska prata med honom om detta.

Hans mormor ger katten gärna mängder med speciellt räkor, förra gången hon var där (innan denna) så gav hon honom så mycket räkor att han till slut kräktes en massa. Så fort han slutar äta och går sin väg så går hon och hämtar honom, vill han inte äta igen så säger hon att det är något fel på honom och kollar honom noga i ett par timmar.

Men ska prata med pojkvännen, vet själv hur illa det kan bli om det är njurarna.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg