Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2200 ggr
probiotica
0

kattunge till utekatt

Har en liten buse hemma som är 11 v. Jag har sen tidigare en till katt på 10 år som är utekatt då vi bor på landet. Jag vill ju att även kattungen på sikt skall bli utekatt men när skall jag våga släppa ut honom? Han har bott hos oss i tre och en halv vecka. han är otorligt social och orädd och är nyfiken på allt!!

Hur skall jag göra när är det läge?

Då han är 6 månader tänker jagåka till veterinären och få han kastrerad, idmärkt och kattsnuve spruta men inte behöver ja vänta tills dess el?

tacksam för svar

[Emma--]
0

Har du tagit hem lillen för tidigt? Rynkar på näsan Varför?

Vänta tills han är större och blivit kastrerad och allt det där.

LaSadie
0

1. Han kom till er alldeles för tidigt. Lag på att kattungen skall stanna hos mamman tills den är 12 veckor

2. Vänta tills han är äldre och är kastrerad. Börja med att gå ut med honom i koppel och så att han lär känna miljön i er omgivning.

probiotica
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Visste inte att det fanns en lag på detta.  Han var 8 veckor då jag fick honom. Enligt hon som hade mamman till kattungen sa att det gick bra vid 8 veckorsålder. Så ja hade faktikst ingen aning, men det verkar inte ha gått någon nöd på honom=) han ör pigg och väääldigt nyfiken samt orädd till max!

Så han skall alltså vara ett halvår Nyfiken bara men varför vänta så länge?

LaSadie
0

#3 Katter med hormoner som sprutar omkring kan mycket väl vandra iväg och aldrig komma tillbaka.

Du borde anmäla uppfödaren till din katt eller meddela hen att denna lag finns så om de tar fler kattungar inte säljer dem för tidigt.

jollycox
0

Om han går ut okastrerad och träffar en okastrerad katthona kan han göra ännufler huskattungar än det redan finns. därför ska man aldrig släppa ut en fertil katt. Men du kan vänja honom vid sele och ta med han ut. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jourhemmet
0

Och första sprutan ska man ge vid nio veckors ålder, den andra 3-4 veckor senare. Vaccinationen är för kattsnuva och kattpest. Som dom andra skrivit vänta tills katten är sex månader kastrerad, id-märkt och försäkrad innan den släpps ut. Stackars stackars kisse som inte fick vara hos sin mamma dom välbehövda tre månaderna. Du kan få problem senare med den lilla just för att den togs för tidigt med tex aggressioner och kisserier inne.

[ingvarisbjorn]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Stackarn, de sista viktiga veckorna hos mamman lär sig kattungarna att kommunicera. Det kan ställa till en hel del för honom om han ska vara utekatt - när han träffar på andra katter och inte "talar språket".

Skulle du kunna ta kontakt med uppfödaren och i alla fall upplysa om att det faktiskt är lag på att de måste stanna hos mamman i minst tolv veckor? Du kan hänvisa till jordbruksverket, http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf (sidan 13 paragraf 9) Då gör du en jättegod gärning för framtida kattungar och kattköpare som denna (tyvärr oseriösa) uppfödare kan komma att producera!

[Emma--]
0

Det är en jätteviktig tid som din katt missat när han fick flytta så tidigt. Det går att läsa lite mer i den här artikeln.

Signe-Jonna
0

Varför ska han vara ute och ränna för? Jag förstår inte vad man ska med katt till om man ändå aldrig träffar den eftersom den är ute och springer! Kattungens ålder har flera redan påpekat så jag upprepar inte det…

Jourhemmet
0

Håller med föregående talare!

probiotica
0

Jösses villa svar:-) jag tackar och bockar. Visst det kanske ligger nåt i det, fast den andra katten som jag har fick jag då han var sex veckor och det har inte vart några problem. Tvärtom har aldrig haft en sån go och glad katt. Varför han skall vara ute??!! Klart katter skall vara ute, frittval om de vill vara ute eller inne de bestämmer dem själv. Sen umgås ju jag och dem på deras villkor. Jag tycker det är mer humant att låta dem vara ute då de vill istället för att stänga in de? Förresten blir dom inte könsmogna vid sex månader? Som sagt jag tackar för alla svar:-)

jollycox
0

#11 Dom kan bli könsmogna tidigare. Jag tror att min blev det vid 5 månader.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

probiotica
0

Okej tack jollycox :-)

[Emma--]
0

#11 Man kan ha tur, eller så finns det saker du inte ser som faktiskt kan bero på att den tagits för tidigt t.ex. Det betyder inte att det kommer bli dåligt, men risken finns. Och det är ju en sån "billig försäkring" att bara låta katten få vara hos sin mamma tillräckligt länge Glad

Jag kommer personligen aldrig låta en katt gå ute själv, men du bor väl förhoppningsvis lämpligt till.

Signe-Jonna
0

#11 Då kanske jag ska släppa lös min hund utomhus och kanske vi ska släppa ut kor, hästar och grisar ute också. Varför ska inte de ha en lucka så de kan gå ut och in som de vill? Varför detta eviga "favoriserande" av katter i denna fråga? Dumheter! Det borde vara lika förbjudet att ha katter springande lösa som det är att ha hundar lösa. Mina katter är hellre inne än ute, de faktiskt hatar att gå ute. Om nu din katt är så intresserad av att gå ut så kan man göra det under ordnade former, alltså i sele.

probiotica
0

Jag tror jag tackar för mig. Känner mig påhoppad, ett som är säkert han blir en utekatt på Jag tror jag tackar för mig. Känner mig påhoppad, ett som är säkert han blir en utekatt på landet och jag tror minsann jag tar råd från annat håll där man inte blir påhoppad av vissa:-) Tack iaf för visat intresse

Jourhemmet
0

Du lär nog bli lika "påhoppad" överallt när du berättar att du tar kattungar för tidigt.

Signe-Jonna
0

Påhoppad? Vad har jag skrivit om dig som person menar du? Dumheter igen!

Ha du honom som utekatt då och strunta i vad som kan hända med honom ute! Och fundera framför allt inte kring varför det finns myter som påstår att katter måste springa lösa ute, bara svälj dem! (Ironi).

Imasy
0

Låser tråden på TS begäran.

[Emma--]
0

#16 Man kan få mycket vettiga tips här, men alla har vi olika åsikter och mycket där man har starka åsikter Glad

Och just angående utekatter/innekatter så är det väldigt starka åsikter.

Så ge inte upp sajten än ^^

Inlägget är låst för nya kommentarer