funderingar kring en högdräktig katthona...
tar allt från början så ni hänger med och vet vad ni skulle kunna hjälpa oss med så vi hoppas att ni orkar läsa igenom allt och svara…
För två veckor sedan så började vi se en katt på våran gård som inte varit här tidigare och tyckte det var konstigt då vi såg den på olika tidpunkter på dygnet och inne i våra skrotbilar och förråd så på skärtorsdagen kom den fram till oss för att bli klappad och då såg vi att det var en okastrerad, omärkt och högdräktig hona… Då gick vi runt till grannarna här i byn och frågade vems det var då vi tycker det är synd om henne ifall hon skulle föda sina ungar ute och på våran gård då vi inte vill ha en massa vildkatter här… Men ingen visste vem hon var eller hon tillhörde och sen i lördags när vi vädrade och inte tänkte på att hon var i närheten så smet hon in i vårat hus och har "vägrat" gå ut och vi har inte hjärta att slänga ut henne heller så nu får hon bo här tills vidare… Då vi aldrig har haft kattungar förut så har vi lite frågor… Vi har haft katt tidigare så kattvana och djurvana har vi…
Katten är en äldre hona i fint hull, fin i pälsen och väldigt social så hon måste ju höra hemma någonstans och någon måste ju sakna henne men då alla vi pratade med sa att dom bara hade kastrerade katter så måste man ju tro dom…. Jag tycker att det är hemskt att man inte kastrerar djur som inte ska gå i avel och speciellt katter då dessa har en tendens att föröka sig till tusental…
Finns det någon åldersgräns på att kastrera en katthona? då vi tänker göra det med denna lilla fröken efter att hon har fått denna kull om det är möjligt p.g.a hennes ålder… även fast vi inte äger henne så tycker vi synd om henne ifall hon bara är och ska fortsätta vara en vandrade babymaskin så därför tar vi och kastrerar henne för hennes egen skull…
Vad behöver man ha hemma inför förlossningen??
Hur mycket hjälp kan honan behöva vid själva förlossningen?
Ska man avmaska honan innan ungarna kommer eller gör man det efter? vi vet ju inte om eller när hon vart maskad sist…
Vad kan man använda som lekhage till ungarna när de börjar bli lite större?
Vad kan man använda som bolåda? vi har gjort iordning både transportburen och en papplåda med handukar och filtar men vet inte om det räcker och blir bra…
När ungarna har blivit tillräckligt gamla för att transporteras så ska vi ta dom till en veterinär för att kolla så dom är okej och inte sjuka eller har något annat fel… behöver de vaccineras något innan man säljer dom eller är det något som de nya ägarna ska göra?
När ska ungarna avmaskas för första gången och hur många gånger ska de maskas innan de säljs?
Hon inte är försäkrad p.g.a att det inte är vi som äger henne utan hon har flyttat hit av sig själv men efter att hon har fått sina ungar och om hon vill stanna kvar här så kommer hon att märkas, kastreras, vaccineras och bli försäkrad…
Vi vill inte ta henne till en veterinär innan hon har fått ungarna då det kan bli stressigt för henne så vi vet inte hur långt gången hon är men spenarna är ganska stora och magen likaså så vi väntar och ser hur lång tid det tar innan de tittar ut.
Vi vill inte lämna bort katthonan till något katthem då de har fullt upp med en massa andra hemlösa katter som får ungar och vi har pratat om att skaffa en ny katt efter sen våran förra katt avled i vintras men har valt att vänta lite tills våran dotter blir äldre men denna underbara lilla tös har charmat oss alla så hon är här för att stanna om hon själv vill…
hoppas ni orkar läsa igenom hela texten och har några bra svar till oss…
Ni kan kastrera henne så fort ungarna är tre månader. Avmaska henne nu med en gång med Milbemax. Ha mjölkersättning hemma ifall nåot går snett. Finns i djurbutik och vissa apotek. Inga handdukar i bolådan då ungarna inte kan dra in klorna och fastnar i handduken.

Jag ska inte svara så långt
- ingen katt är för gammal föra att kastreras
- hon kommer välja sin egen plats att föda
- ta det lungt det brukar gå bra och ring veterinären och fråga när det är dags att vacciner, där vet som bäst.
Och släpp absolut inte ut mamman nu så att hon föder ute. Mamman måste ni hålla inne tills ungarna blir tolv veckor. Honan kan börja löpa redan efter tre veckor igen. Ha mamman och ungarna i eget rum, det är bra för att få dom rumsrena så fort som möjligt. Många katter vill att man sitter hos dom när det är dags. För det mesta klarar dom det galant men ha numret till veterinären till hands ifall något händer. Ett kejsarsnitt kostar upp till ca 20000. Mamman ska äta upp alla moderkakor då dom är mycket näringsrika. Ge mamman en äggula efter förlossningen. Mamman behöver även redan nu få äta kattungemat, RC:s babycat 34 är populär.
Det bästa är att vaccinera dom innan flytt, vid 9 veckors ålder och en andra spruta 3-4 veckor senare

Vaccination och helst även ID-märkning av ungarna innan flytt. Detta för att kunna spåra dem om de i framtiden kommer bort eller blir utslängda. Det är tyvärr konstigt nog förgållandevis få som ID-märker sina katter, då kan katten inte spåras tillbaka till ägaren. Likaså att du då måste se till att ID-märkningsblanketten skickas in så att ID-numret verkligen registreras :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tack för alla svar vi fått nu ska vi genast ta och skriva upp alla tips och råd… finns det något annat foder än rc man kan ge då våran förra katt inte tålde det och och blev lös i magen av det så jag är lite misstänksam mot det fodret men vem vet det kanske fungerar bättre på denna fröken och hennes ungar….
hur ser man att förlossningen sätter igång? har varit med på många hästfödslar så vet hur dom startar och hur hela det förloppet är men då vet man ju oftast att det bara är en som ligger där i magen så när vet man att det inte finns mer mera ungar i magen på honan?

Jag använder ekanuba och Rc blandat och ekanuba så om du är rädd för att katten inte skall tåla rc så testa med ekanuba tycker jag.
Man man känna på honans mage när man tror att hon är färdig. Men man skall veta att livmodern kan vara ganska hård och man kan missta sig att det är tomt lika väl som det ligger en kvar.
Väldigt bra utav dig att ta hand om denna mamman o hennes ungar. Dagens Ros skulle jag vilja ge dig o jag hoppas att allt går bra.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Håller med. Rosor från mig också. Och lycka till.
Ibland kan man se som rysningar när honan har värkar. Hon kan även bli väldigt kontaktsökande och vill vara er nära hela tiden. Hon kommer säkert själv välja födsloplats men det är bra om ni efter förlossningen flyttar ungarna till bolådan och att den står där det är tyst och lugnt annars kan honan börja flytta runt ungarna om det är en massa spring runt henne.

Vi känner oss mycket lugnare och tryggare nu när vi vet att vi kan ställa alla konstiga frågor här till er och få bra svar…
Det ska bli så spännande att få se dessa små bäbisar hon har i magen när dom nu kommer men vi väntar och väntar och försöker ge henne allt hon behöver då hon ska ha det så bra som möjligt "våran" lilla missan som vi döpt henne till… 
Hon har fått bekanta sig i sin egen takt med våran lilla dotter på sex månader och det är så roligt att se hur katten går fram till lillan och kastar omkull sig och kurrar även fast våran lilltjej skriker och låter i ren lycka över att katten kommer till henne så hon får känna på henne… Lillan är inte nå elak mot katten utan klappar henne fint och gosar med henne och katten är lika gosig mot lillan det är nästan så man får tårar i ögonen av att se dessa två ilag…

Nu har jag lite fler frågor som jag hoppas få svar på…
Imorse vaknade jag vid halv 6 av att missan hoppade upp och började vandra på mig.. då vill hon att man går ner och tömmer hennes låda, men när hon var på väg ner från sängen så kräks hon i sängen såg ut som vatten och slem… Detta hände även en gång till mitt på dagen så då ringde jag veterinären men de sa att det var fullt normalt för en dräktig hona..
Så min fråga till er är om det är vanligt att katter kräks under dräktigheten och om man kan göra något åt det då veterinären bara gav diffusa svar och inte riktigt kunde förklara det jag undrade…

Det är ganska vanligt då kattungarna trycker på magen. Men jag skulle ha uppsikt på det.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Tänkte på det Jourhemmet skrev #3, att kattmamman kan börja löpa redan efter tre veckor. Går det inte att ge p-piller till en digivande hona? Eller kan det påverka mjölken på något sätt?
P-Piller kan du ge en digivande hona. Jag ger mina honor Piller 7-10 dagar efter förlossningen. Ordinerat från veterinär. Det är inte kul när en hona kommer i löp när hon har bebisar att ta hand om, de tappar modersinstinkten fullständigt de "tokfiorna".

Ok, det var bara en tanke, eftersom jag nog skulle tyckt synd om en katt som är van vid att få vara ute som blir inlåst i 14 veckor.

P-piller skyddar tyvärr inte mot dräktighet.Håll honan inne fram till dess att kattungarna flyttat och honan blivit kastrat.
Stolt ägare till tre La permer
# 16 Jag säjer som Monica, katten bör inte få gå ut på fri tass så länge som hon är fertil, P-piller tar endast bort löp betendet.
Kan inte nåt om kattfödslar, men stooor stjärna till dig för att du tar hand om katten!! Jag råkade ut för liknande med min kanin: skulle bara forsla henne vidare mellan två hem och fick ungar ;) det gick hur bra som hellst, hoppas det går bra för er också!!
När mamma katt fått sina bebisar kanske du ska kolla hos veterinären om hon redan är id-märkt :)
Åter igen: stor stjärna, plus i kanten och veckans rosor till dig för din insats!!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Jag kan gå i god för, att en hona gott och väl kan ge sig ut på frierier 2 dagar efter förlossning!!
Det hände mig för många år sen. Flickan smet ut på morgonen samma dag som kastrering var bokad. På den tiden visste jag inte att man kunde kastrera ändå, inte heller upplyste vet mig om det när jag ringde för att avboka. Hon var borta 3 dagar…
Hon födde sina 2 små, och det var sommar. Jag tänkte inte så mycket, utan hade balkongdörren lite på vädring, och 2 dagar efter förlossningen, så kämpade hon sig ut innan jag hann att stoppa henne, och ja, hon blev gravid igen.
Jag fick handmata småttingarna i de 3 dagar mamma var på vift, men när mamma kom hem, så ringde jag vet och hörde mig för, OM det är så att man kan göra abort samtidigt som kastrering, och det gick bra. Bara ungarna var tillräckligt gamla så dom klarade sig ensamma några dar.
Så jag säger verkligen.. inte en minut utanför husets väggar innan kastrering!! Man lär sig så länge man lever, och idag vet jag…
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Vill bara tillägga att du är värd en stor kram för att du hjälper mammakatt