Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2273 ggr
hanna-linnea
0

Hur gör ni? -kattunge

Ville bara höra hur man gör när man släpper ut sin nya kattunge i huset för första gången.

släpper ni ut den vid kattlådan och låter den upptäcka själv eller ja hur brukar ni göra?

undrar eftersom vi ska få hem våran nya familjemedlem om ett tag :)

Jourhemmet
0

Jag visar lådan först och låter den gå runt sedan. Ska ni bara ha en katt? Stackars liten isf.

[SoooL]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1: Varför är det så synd om den katten? Katter lider inte av att vara ensamkatter. Precis som du anser att katter inte lider av att leva 100 stycken under samma tak. Otroligt onödig kommentar!!

TS: jag brukar visa vart toaletten är sedan låta katten få utforska lägenheten själv i lugn och ro.
Lycka till med lillkissen :)

Mandusius
0

jag brukar göra som de andra :) kankse stänga av några rum i början så att den hittar till lådan och köket och stora rummet :)

Har även när man bodde i ett två plans hus haft kattungen i mitt rum på natten och då haft kattmat och kattlåda inne på rummet så inte kattunge ska tappa bort sig ^^

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

hanna-linnea
0

Okej tack för tipsen :D

Erina
0

TS : Jag har bokstavligen satt ner den nya katten i lådan *skratt*, så att den både får känna och se var toaletten är, sedan precis som #1 sa, låtit katten utforska lägenheten och det har funkat bra för mig och mina katter Glad.

Vad gäller kattkompis eller ej, så tror jag det skiljer från katt till katt och det gäller att följa sin magkänsla. Skaffade katt för ca 2 år sedan (katten var drygt ett år) och märkte ganska snart att han trots massor med lek och kel saknade något, men vissa katter trivs bra som ensamkatt.

hanna-linnea
0

okej tack för kommentaren :)

Josefa
0

Det finns ingen liten kattunge som skulle välja att vara ensam, om den hade fått välja. Den lägger sig visserligen inte ner och dör om den är ensam, men jag är 100 på att den mår mycket bättre om den har sällskap av någon av sin egen sort.

Signe-Jonna
0

#0 Placera transportburen så nära toalådan som möjligt. Öppna sedan bara luckan och låt kattungen komma ut när den själv känner sig redo för det. Låt den sen i lugn och ro och i sin egen takt nosa runt och titta sig omkring. Slit absolut inte ut katten ur transportburen när ni kommer hem. Och om kisse vill ligga några timmar under soffan så låt den göra det. Gömmer den sig länge kan man i så fall sätta fram mat, vatten och toalåda när gömstället. Kissen bestämmer takten med andra ord.

#7 Katter är inte några flockdjur! Och om nu någon kattunge skulle visa sig må dåligt av att vara ensamkatt så får väl ägaren ta sitt ansvar och skaffa en till katt i så fall.

Erina
0

#7 Jag har för mig att TS köpt en Helig Birma, så jag kan förstå om det blir mycket pengar att köpa två. En Birma och en Husis skulle ju funka utmärt dock…. :)

Jourhemmet
0

#2 Du gillar att mucka med mig va??? Jag står fast vid att INGEN kattunge vill vara ensamkatt!!

[SoooL]
0

#9: Alla vill inte alltid ha en huskatt.
Och vad gör det om TS köper katt nr 2 senare? Fast nu handlade inte tråden om det dock.

Signe-Jonna
0

#10 Då kanske det är bättre att kattungarna är hemlösa då, än att de får hem? För med den inställningen så borde ju mängder med hem falla bort, för långt ifrån alla vill ha två katter på en gång. Däremot är det många som skaffar en kattunge till lite senare. Då får vi samla ihop alla ensamboende kattungar och slänga ut dem i skogen, då är de i och för sig hemlösa, men de har ju varandra! Foten i munnen

Josefa
0

När folk säger att katter är solitära så tänker de på fertila katter, eller katter som tvingats växa upp som "ensamkatter" från tidig ålder och aldrig fått lära sig samspelet katterna emellan. I detta fallet antar jag att det handlar om en liten kattunge som kommer att bli kastrerad när tiden är inne.

[SoooL]
0

#10: För att jag tyckte att frågan var totalt onödig, då gillar jag "muck"? Ja okej. Om du vill tro det så visst. Jag letar efter dina kommentarer så att jag kan få vara "muckig" Flört
Och jag står fast vid att katter inte är flockdjur och ska bo så många i samma hem. Du ser, alla är vi olika och att säga till någon "stackars katt" för att de köper EN katt är för mig sjukt onödigt.

Erina
0

#11: Sant Glad. Nämnde det bara som ett förslag om det visar sig att katten verkar sakna kompis. Ett billigare alternaiv om man inte tycker sig ha råd. Självklart kan man köpa en till katt av samma ras senare, så har jag själv gjort.

TS: Varmt lycka till med din kisse! Håll oss uppdaterade och bilder vill vi se! :)

hanna-linnea
0

snälla bråka inte! :)

[SoooL]
0

#15: Ja jag förstod det :) Ts gör ju som hon vill.

#16: Jag bråkar inte ;)

Lycka till som sagt!

hanna-linnea
0

okej tack :)

jo jag förstod det men jag tycker det är så tråkigt för det låter så neggativt men jag förstår bådas argument.

själv vet jag att en ensam katt klarar sig helt utmärkt själv dom är ju trots allt inte flockdjur men sen samtigt ifall katten är ensam mkt så skulle jag nog vilja ha två st men våran katt kommer får mkt uppmärksamhet så den kommer få det superbra! :)

Linnslins
0

När  vi fick hem vår kattunge så hade vi en katt hemma sen innan och då fick de först nosa på varandra genom transportburen och när den äldre katten tröttnat så släppte vi ut den lilla som sprang runt i lägenheten och skrek efter oss konstant :P

Jag vet inte hur många gånger jag fick lyfta upp honom i sängen första natten för att han inte kunde hoppa upp själv.

Men som de andra sagt. Ta det lugnt och låt katten komma till dig när den känner för det och om katten skulle trivas bäst i ett visst rum så skulle jag sätta lådan där och sen sakta flytta tillbaka den till det ställe där du vill ha den. =)

Jag tror det kommer gå kanon för dig, lita på din magkänsla det är ju du som ser katten och har möjlighet att tolka hur den mår och vad den behöver.

wickedshadow
0

Jag har en ensam katt och det går jättebra! Dock är jag ju hemma nästan hela tiden så hon får både lek och uppmärksamhet samt kel. Dock så kommer jag inte att hålla mig till en katt, utan om ett tag kommer jag att skaffa en till. Men annars tycker jag att det är upp till var och en. Man märker om katten inte trivs som ensam :)

Cheapo
0

Japp, har också ensamkatt för tillfället (ska skaffa en till katt såfort jag pluggat klart och flyttat till större lägenhet). Jag är studerande och är därmed hemma mycket och har tid för min lilla kille Flört Det krävs såklart mer stimulering om katten är ensamkatt och, som vi, bor trångt. Man allt brukar lösa sig bara man lägger ner tid och energi på det! Och som #20 säger, men märker om katten vantrivs som ensam Glad

Och lycka till med din kisse!

Fridaybrew
0

Grattis till katten =) Sätt ner på kattlådan är ett bra första steg, ha samma sand som uppfödaren är också ett tips.

Sen behöver du verkligen inte skaffa en katt till såvida inte du vill ha en katt till. Dålig stil att racka ner på en sån grej av de som gjort det i tråden.  Katter är individer så alla är inte likadana och en del passar definitivt inte som parkatter eller flockdjur. Medans för andra så fungerar det utmärkt.

Men Det viktigaste är att du är nöjd för då kommer du ta hand om katten bäst.

Du kan alltid skaffa dig en till katt senare bara för att man väljer att inte skaffa två på en gång utesluter det inte fler katter sen. Så ta det i din takt och låt dig inte provoceras av de som spyr ur sig passiv aggressiva kommentarer.

/Fridaybrew

Josefa
0

Fast nu missar ni en viktig sak. Det är som liten kattunge som katten har mest glädje av en annan katt. Om den som liten har blivit fråntagen möjligheten att växa upp och utvecklas med en annan katt, så blir den många gånger just en sådan katt som alla "ensamkattsägare" försvarar. Att katter trivs bäst ensamma.

Urkraft
0

Varför inte skriva en artikel eller starta en egen tråd om kattens behov av sällskap om det är en viktig fråga?

Känns så fel att hoppa på en individ som frågar en helt annan sak, samtidigt som det faktiskt är väldigt många som skaffar just en katt i taget.

Kontraproduktivt… och särskilt i de fall man slänger fram det som ett elakt påhopp, vem 17 tar till sig sådant? Har själv råkat ut för det några gånger redan i de få trådar jag startat här hittills, det blir dålig stämning och ingen blir hjälpt.

Så tänk på hur ni skriver till en annan människa - vill jag trycka till och skada eller vill jag hjälpa och upplysa när någon dessutom ber om hjälp?

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

wickedshadow
0

#24 instämmer! Men iallafall, för att svara på tråden. Min katt hittade kattlådan själv direkt efter att jag släppt ut henne ur buren. Eller jag bar in henne i badrummet, hon nosade lite och gick sedan ut. Sen efter det hittade hon själv

Urkraft
0

#25 Jag glömde visst att svara på frågan!

Jag visade först lådan och sedan matplatsen och de fattade direkt! :)

Sen är det ju en annan tråd att jag gick över till pellets och ena ungen tyckte det var mysigare att kissa i sängar. Cool Verkar ordna upp sig dock. :)

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

prodigy
0

Visa lådan om och om igen, sätt henne/honom i lådan o krafsa lite själv. Ibland tar det ett tag innan den lilla kan slappna av o har smält alla nya intryck, då är det bra att vara säker på var lådan nu stod..

Beroende på personlighet kan du låta kissen gå fritt på en gång eller låta den ha tillgång till ett litet rum i början o sedan utöka till hela läg när den lilla vågar/vill!

En kattkompis är allra bäst, visst är våra tamkatter flockdjur! Men en katt kan även må bra i en människoflock om han/hon bara får mycket stimulans o sällskap!

Lycka till med den lilla!Glad

Josefa
0

Det var inget påhopp från min sida, utan ett svar till dem som skriver att katter minsann är ensamlevande varelser.

[Norrbysa]
0

Jag tog med lite sand från uppfödarens låda och lade ovanpå den nya sanden i min låda så att det skulle vara lätt att förstå var behov skulle uträttas.

Sen så hade jag lämnat en filt hos uppfödaren när jag var där några veckor innan upphämtning och hälsade på. För att samla katt-familj-doft. Glad Den tog jag med i buren på resan hem som trygghet och lade sedan hemma hos mig där jag ville att katterna skulle sova.

Jag hade även lämnat transportburen hos uppfödaren vid besöket så de fick bekanta sig med den innan avfärd.

Om man bor väldigt stort så har jag hört att det kan vara bra med ett begränsat utrymme den första dagen och sedan öka successivt.

Om man ska låta katten sova ensam eller inte är upp till var och en. Jag valde att stänga sovrumsdörren med katterna utanför eftersom jag hade 2 katter. Om man bara har en katt så kanske det blir traumatiskt för den lille att plötsligt vara ensam på natten.

Lycka till!