Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1661 ggr
ciss
0

Katt med oljig päls?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Jag har två bondkatter och den ena är 10 år, hona. Hon äter vanlig kattmat som man köper i mataffären, typ Whiskas och Pussi (både torrfoder och mjukfoder på portionspåse) och hennes päls har alltid sett fin ut tills nu, då hennes päls har blivit lite konstig.

Hon är ute och springer omkring ett par timmar om dagen. Hon är lite överviktig men ändå i fin form och pigg för sin ålder.

Nu de senaste månaderna har hennes päls förändrats, pälsen på ryggen (speciellt bak mot svansen) och nu också på bröstet känns oljiga och lite konstig på något sätt. Hon har börjat få som "klumpar"/"plattor" med tovor på ryggen bak mot svansen och dessa har jag klippt bort, men när de växer ut igen fortsätter pälsen tova. När man stryker henne så känns pälsen lite oljig, speciellt på bröstet där pälsen inte längre är glansig och fin utan snarare ganska glanslös och lite klumpig.

Den andra katten är en hankatt på 8 år och hennes barnbarn, hans päls ser bra ut och han äter samma mat och är ute lika mycket.

Vad är felet? Jag har mailat en veterinär också men inte fått svar än.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

tuska
0

Vore jag dej skulle jag besöka en veterinär med katten, har den haft fin päls tidigare och sen blir det förändringar kan det tyda på sjukdom. Med ett enkelt blodprov kan mycket av sjukdom uteslutas.   Att hjälpa en gammelkatt med att hålla pälsen fin och ren kanska också behövs.

EddaM
0

Katten kan nog inte längre ta hand om sig som hon skall. Skulle med åka till vetten o ta prover för att se om något är fel. Hon kanske behöver ett bad för att bli av med fettet som hon själv inte kan slicka bort längre.

Katter producerar ganska mycket fett genom sin hud, när de inte kan tvätta sig blir det sådana tovor som du berättar om.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z