dolda fel, vad gäller?
Jag fick min fina siamestjej för ca 4 veckor sedan, jag hämtade henne och dagen efter började hon hosta och nysa. Hon fick ögoninflammation och hostan blev värre. åke in till veterinär och hon är nu inlagd för observation och röntgen och dropp. Ingen fara tror veterinären, en lunginflammation som var på väg.
Jag hann inte försäkra henne och undrar om detta kan gå under dolda fel och att uppfödaren kan ansöka från försäkringsbolaget? Naturligvis är det viktigaste att hon blir frisk, men 8000 är ju inga små pengar.
Hoppas någon kunnig har svar på detta!?
Hur gammalt var besiktningsintyget från veterinären när du hämtade henne? Och sedan kan jag inte förstå varför du inte hann försäkra katten. Eller var det ett impulsköp?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
TROR att det ser mörkt ut, för som jag tolkat dolda fel så gäller det inte på sjukdomar som uppkommer efter leverans. Däremot om det är något genetiskt eller dold sjukdom som tex fel på hjärtmuskel eller liknande då gäller den (hoppas jag).
JAg misstänker att denna gången blir det en kostsam läxa i hur viktigt det är med försäkringar från dag ett. Bra att ha läst detta då ska jag verkligen påminna våra köpare att de har fixat det. Det är himla enkelt man kan ringa in per telefon. Sen beror det väl på olika bolag om karenstider osv.
oavsett försäkringssituationen så hoppas jag katten blir frisk och får spring i benen snarast. Sen kan man hålla tummarna på att kostnaderna inte far iväg för fort för det är trist med stora utlägg oavsett anledning.
/Fridaybrew
ringa in men de somär som mig sominte klarar prata i telefon då (lider av telefonskräck)
3# förhoppningsvis är du tillräckligt medveten om din telefonskräck att du ordnar dit liv efter detta och planerar ännu bättre. eller i värsta fall så står du där utan försäkring med en veterinärräkning på 10 000+ (utan att det ens är något komplicerat fel på katten)
Sen är det en prioriteringsfråga är du 10 000 kr rädd för telefonen och ett samtal eller behövs 50 000 kr som motivation för det finns de som har sånna veterinärsräkningar också. Man säger vad man heter vad katten heter sen sitt personnummer och adress voil behöver inte ta mer än 1-2 minuter, rätt värdefull tid och inget oöverkomligt.
Annars antar jag att du har säkert hittat alternativa metoder, google is your friend liksom.
/Fridaybrew
jag letar på internet eller ber någon annan att ringa in åt mig helt enkelt
det kommer inte att gå på dolda fel. Det verkar ju allmänt svårt att få ut pengar på en dolda fel-försäkring även när man verkligen tycker det borde räknas dit.
Men nu har ju katten "bara" blivit sjuk och det går på vanliga försäkringen.
samma dag man hämtar sin katt kan man försäkra den o det går utmärkt via internet,försäkringen gäller från den dagen.då hade du sluppit detta nu för det är inget dolt fel. sorry.
S*Winsnes Wilda
Uppfödaren bör väl har upplyst om försäkringen också hoppas jag.
Bra är om uppfödaren försäkrar sina ungar minst 14 dagar innan leverans då tar köparen över försäkringen och slipper då de dä 14 dagars karensen som annars blir

Jag har råkat ut för ungefär samma ska fast då var jag uppfödare.Jag gick in och ersatte köparna och betalade även för intyget när katten var ett år och skulle fylla på försäkringen.Numera har jag som uppfödare lärt mig att försäkrra in kattungarna och avförsäkrar dem inte förens jag vet att köparna har fixat försäkringen.Ofast så tar nya ägaren över den försäkringan jag har haft,
Anledningen till att jag ersatta var att katten hade ju uppenbart smittan med sig hemmifrån mig då de insjuknade dagen efter flytt.Trots att de var besiktigade okej.
#9 det är 21 dagars karens.
Mitt råd är att du tar kontakt med uppfödaren och berättar vad som hänt.
Sen ser du till att fixa en föräkring,du kommer att få en begränsad försäkring på katten ,men en försäkring som täcker resten.
Stolt ägare till tre La permer
Det går bra att försäkra katten en månad innan man hämtar den. Det har jag gjort för att slippa karensen.
Ja det där med att försäkra ungarna innan leveransen är jätteviktigt att göra som uppfödare. jag försäkrar kattungarna vid 5 veckors ålder och har dem försäkrade till ägaren övertagit försäkringen, oftast samma dag som hämtningen.
#10 ja ha det är 21 dagars karens.
Frågan är väl om den hade gjort någon skillnad om TS försäkrat katten redan samma dag som hon köpte den.
De försäkringar jag har tecknat har haft en karenstid på en månad för sjukdomar, och det verkar ju vara en månad sedan TS köpte katten nu, och eftersom katten redan har varit sjuk borde väl det ha infallit under karenstiden?

#13 Om katten inte var försäkrad hos uppfödaren så hade det inte hjälpt,Men hade katten varit försäkrad så hade den gällt.

Som redan nämts hade en försäkring (tecknad av köparen) inte hjälpt i det här fallet eftersom det är 20 dagars karens för sjukdomar.
Först och främst ska du kontakta din uppfödare och berätta vad som hänt och om ni två inte kan lösa det hela själva är det din konsumentvägledare på din ort du ska kontakta. Om du inte är uppfödare själv så är det konsumentköplagen som gäller.
Men om man tecknar försäkring samma dag som man hämtar katten är det väl ingen karens? I alla fall hos Agria som jag har:
"Om du tecknat försäkring för en valp som är högst
12 veckor gammal och registrerad i SKK, eller för en kattunge
som är högst 16 veckor gammal och registrerad i SVERAK
eller av Agria godkänd organisation, inom 10 dagar från
leveransen, och du har ett veterinärintyg som inte är äldre än
sju dagar vid leveransen, blir försäkringen karensfri.
Försäkringen är också karensfri om den tecknas i direkt
samband med leveransen för valpar och kattungar vars moder
har en gällande Agria Avelsförsäkring. Tänk på att
försäkringen inte gäller för sjukdomar och skador som funnits
eller påbörjats innan försäkringen tecknats."
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se

Är du säker på det?
Här kan du läsa om hur det fungerar att ha katten försäkrad hos Agria Djurförsäkring.
När börjar försäkringen gälla?
Din försäkring börjar gälla kl 00.00 nästa dag när Agria tagit emot och godkänt din försäkringsansökan, under förutsättning att katten är fullt frisk. Försäkringen omfattar dock inte kostnader för sjukdomar som börjar under de första 20 dagarna (karenstid). För olycksfall gäller försäkringen utan karenstid.