Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4956 ggr
elsasputte
0

Olja eller tjära...

Hejsan!

Min ena katt har fått nått fett på svansen.. Vet inte vad det är eller hur jag ska få bort det. Kollar man nere vid skinnet så är det brunt och känns fett och skitigt.

Jag provade först med kattshampo, ingen skillnad. Har provat med diskmedel, Yes som jag hoppades skulle lösa upp fettet men icke.

Börjar nu fundera på om det är nån sorts svamp eller liknande. Han verkar inte de minsta brydd av det, men eftersom han är långhårig så har det tovat ihop sig och jag har nu klippt bort det mesta. Ska prova tvätta svansen nu igen när jag klippt bort det men tvivlar på att det kommer gå bort…

Nån som vet vad detta är eller hur jag ska få bort det??

Fridaybrew
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vet inte om detta är bra eller så men vet att det fungerar på en själv när man har smutsat ner sig med "fel" saker som vägrar gå bort. Det är medicinsk bensin:
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=100345

Bör fungera om det är olja iaf eller tjära, men Som det står så bör det inte användas vid öppna sår för det svider utav bara den och är inte särdeles nyttigt. Iom att det står tvätta med vatten efter vilket gäller för oss opälsade så skulle jag ta det lite längre i efterbehandligen och först skölja ut med vatten som det står men därefter shamponera och skölja igen. Så katten inte riskerar att tvätta svansen o få i sig bensinrester.

Lycka till

/Fridaybrew

jollycox
0

Det är kanske fettsvans..
Min ena katt som är vit är brun och fet längst ner mot huden på övre delen av svansen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

AgnetaB
0

"funderade också på fettsvans.

Supinesophie
0

Prova olivtvål

Signe-Jonna
0

Förmodligen en okastrerad hankatt som fått fettsvans. En fettsvans ska inte skrubbas och tvättas för mycket eftersom det gör saken än värre och huden kan bli skadad. Pudra istället svansen med barnpuder.

elsasputte
0

Ahaa… Ja, men det låter ju som det stämmer ganska bra in på vad han har. :) Går det bort med barnpuder?

Cazzos
0

#6 Det går inte bort med barnpuder men det syns inte lika mycket.

Det är likadant som torrschampo som vi använder i vårat hår mot fett i håret fast mildare om man använder barnpuder på katter.

Det finns de som använer kropps/barnpuder i håret också om de har problem med fett.

elsasputte
0

Ah.. så det är bara för synes skull? Inget som gör det behagligare/underlättar för katten?

EddaM
0

När det gäller fetsvans så löser ju fett fett så att säga. Tvätta med olivolja o ha sedan i puder  när svansen torkat ordentligt.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Cazzos
0

#8 Ja, det är nog mest för synes skull, men jag vet inte om det kanske hjälper.

Pudret suger upp fettet tror jag.

Erina
0

Låter helt klart som Fettsvans. Lite svårt att behandla just detta på ett riktigt bra sätt, då man inte ska rör i det för mycket (för det gör saken värre) och inte heller får låta det bli för "kladdigt" (blir ont och svansen kan bli kal på det stället). Min hane hade detta, men det försvann ganska snart efter det att han kastrerades. Jag använde baby puderdock inget som återfuktar på något sätt), som jag försiktigt gnuggade in och lät vara under dagen och försiktigt borstade ut på kvällen med en mjuk borste. Har hört att en del använder oliv eller matolja (fett löser fett) och andra som säger att Yes är riktigt bra, men det ser jag att du provat redan. Även hört att potatis mjöl kan funka.

Det är lite som akne hos tonåringar, kommer från hormoner och det är därför det ofta försvinner med kastrering :) Hur gammal är han och är han kastrerad din kisse?

elsasputte
1

Ska prova med olja och puder. Nej han är inte kastrerad han blir 7 månader nu i maj, så kastrering står först på listan :)

Trodde först han gått under en bil eller nått så han lyckats fått olja på svansen, och eftersom han är långhårig så har han fett från huden ända ut i topparna. Det sitter från svansroten till halva svansen ut ungefär.

Signe-Jonna
0

Barnpuder fettar av och det blir behagligare för katten, så ja det hjälper och är inte bara för syns skull.

Erina
0

Ok :) Mitt råd då är att kastrera så snart som möjligt. Är han 7 månader så är an mest troligt fertil och går han då ute är det hemskt viktigt att han blir kastrerad.

Fettsvansen kommer att försvinna med tiden, då han blir kastrerad och till dess kan du behandla så pass att den inte blir allt för "kladdig".

jollycox
0

Min katt har varit brun på ovansidan av svansen närmast svansroten sen vi fick honom, 13 veckor. och han blev kastrerad när han var 6 månader men inte har det försvunnit.
Jag är dock lite osäker på om det verkligen är fettsvans men andra på kattforum.se trodde att det var det.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin