Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5435 ggr
kappi
0

varit borta i tre dygn nu...

hej…

min katt har varit borta nu i 3 dygn och jag vet inte var jag ska ta vägen!

jag slår vad om att många har upplevt den känslan av att inte veta om sin katt är vid livet…

är det för att det är mars, börjar bli varmt, eller är det för att det är parnings sesong? har han kvar dom instingterna fast han är kastrerad?

tacksam för svar

Jourhemmet
0

Lägg ut en efterlysning på Blocket. Ring polisen på 114 14 och anmäl försvinnandet. Lappa området.

[Anunnaki]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inte för att jag kan garantera något men sannolikheten är mycket stor för att katten ska komma tillbaka. Jag har katter som varit borta upp till fem månader och sedan kommit hem igen. En av mina kattungar (han är 14,5 år) får jag periodvis ofta hämta i en liten grannby , Han har hållit sig hemma sedan början av november men idag verkar han ha knallat ivög igen 2 km bort så det blir väl en biltur ikväll för han kommer bara om det är tyst och lugnt i alla de 4-5 gårdarna där.

Men gör som # 1 föreslår.

kappi
0

känns lite bättre nu , tack <3

[Emma--]
0

Han är utekatt då alltså och inte rymt? 

Själv skulle jag aldrig klara av den oron och det är bland annat därför jag aldrig skulle kunna ha utekatt hur bra jag än skulle bo. Rynkar på näsan
Sen bryter man ju automatiskt mot föreskrifterna som finns, samt ibland kanske även djurskyddslagen.

Hoppas katten hittar hem och att inget har hänt.

[nettaahs]
1

#4 , bryter man mot lagarna för att man låter en katt gå fritt?

#0 , jag vet hur det känns :( min nuvarande katts mamma sprang iväg i augusti-september förra året, och har fortfarande inte kommit hem.
dock har jag gett upp hoppet om att hon ska komma tillbaka, då hon bara varit runt kvarteret då hon vart ute och det är över 6 månader sen hon försvann.
dock brydde hon sig inte om bilar, utan kunde låta en bil köra hur tätt inpå henne hon ville utan att hon brydde sig, så det är ju verkligen inte uteslutit att hon blivit överkörd heller.
men jga hoppas katten kommer hem, han är nog bara ute på lite satyg!

tuska
0

Katten kan vara inlåst någonstans, kolla med dina grannar

Den här årstiden kan de fertila hanarna jaga bort de som är lägre i rang och det är ju de kastrerade.

[Emma--]
0

#5 Man bryter nog ofta mot föreskrifterna åtminstone, beroende vart man bor osv. Man bryter ju mot minst en föreskrift bara katten blir borta över ett dygn, men det blir såklart fler punkter eftersom man har ansvar över att dom ska få ordentligt med mat och vatten osv och det är ju ingen garanti att dom fixar själv heller.

Men det står ju även om tillsynen i djurskyddslagen.

I helhet så har man mycket ansvar när man skaffar djur, och det kan vara svårt att garantera att man kan ta tillräckligt med ansvar när katten går ute eftersom dom lätt kan gå iväg ett tag. Gå vilse, råka ut för en olycka.

MiroSputnik
0

#4: lagen om djurhållning säger att du som djurägare är skylldig att ha djuret under uppsikt hela tiden det är ute. Du är oxå ansvarig för vad djuret gör och förstör… Mao om katten repar en bil eller skiter i nån sandlåda eller hårar ner nåns utemöbler så är du ansvarig för det. Iofs så ska detta inte kunna hända eftersom du ska hålla den under uppsikt…

Det är alltså inte en bra idé att släppa ut katten i ett område där den kan ställa till bekymmer för sig själv eller andra…

Dessutom skulle jag aldrig komma på tanken att släppa ut mina små älsklingar vind för våg. Inte i det sjuka samhälle vi lever i. Vem vet vilka idioter som lurar runt hörnet, som bara väntar på att skada mina djur…

annzoo
0

Funderar på alla ni som har utekatter som försvinner gör ni någon ansatts att leta, efterlysa eller annonsera efter katten eller sitter ni hemma med inställningen att katten kommer tillbaka?

Supinesophie
0

Inte för att vara negativ eller skrämma upp dig, men det kan vara en idé att kolla längs vägarna ifall han har blivit påkörd. Min katt var borta några dagar förut och han hade blivit påkörd Rynkar på näsan (han mår prima idag dock! Och han har reflexkrage runt halsbandet numera)

line84
1

#10 Tyvärr räcker det inte alltid att sätta på katten ett halsband med reflex.. :( Många förare bromsar inte för en katt.

TS: Hoppas din katt kommer hem snart och att du kanske fått dig en tankeställare (menar inget illa). Katter lever absolut livet tryggast som innekatt.

[Anunnaki]
0

Jag har elva katter, en är 17 år, två är 14,5 år, två är 6 år, en är 7 år, en är fem år, två är fyra år, en är tre år och en är nog boråt 10 år och alla är utekatter. Vi  bor på landet och det är inte så  mycket trafik här men det kommer bilar och vissa kör fort. Jag anser att katter behöver få röra sig fritt ute och bor man så att det inte går så får man låta bli att ha katt.

Det händer att några av mina katter försvinner alltifrån någon dag till flera veckor. Det är ovanligt med flera veckor. Jag har lärt mig var de har sina privata revir så jag vet vart jag ska gå/åka för att locka på dem.

Att leva innebär risker för både männiksor och djur. Jag finner att kattägarnes oro inte är skäl för att låta katten få vistas ute och jaga och leka. Inte heller känner jag till något fall där någon fått anmärning på sin katthållning för att man låtit sina katter vara ute utan koppel.

Halsband är farliga för katter. Det kan hända mycket otäcka saker.

I söndags kom en av mina gamlingar inte hem på hela dagen så jag åkte till hans revir och lockade på honom men ingen katt. Samma sak måndag fm en igår kväll då stod han på sin vanliga färdtjänsthållplats och ville åka hem. Den här katten är 14,5 år och lite stel i bakbenen men lekfull och busig. Jag har ett val med honom. Ska jag stänga in honom resten av hans liv eller ska jag riskera att räven eller vargen tar honom? Jag tar risken att räven eller vargen tar honom för det skulle vara rent djurplågeri att hindra honom från att leva fritt och då och då gå för att titta till sitt revir. Jag är övertygad om att katten hellre dör i ett rejält slagsmål med ett annat rovdjur än att bara få titta ut genom fönstren och sedan om något år få en spruta så att han först spyr och sedan dör. Men jag var orolig och jag fick nästan tårar i ögonen när han var på hållplatsen igår kväll.

Till TS vill jag säga att katten kan komma tillbaka fast den varit borta mycket lång tid men det är förstås bra att leta efter den och att sätta upp lappar.

[Emma--]
0

#12 Hur ser du på det där med föreskrifterna och djurskyddslagen? Det ansvaret man har enligt det? För som det är med just det så är det antagligen inte så lätt att få anmärkningar då det krävs bevis, och det finns knappt resurser att följa upp "allvarligare" saker än så.

Alla har vi ju personliga åsikter om vad som behövs i ett djurs liv för att det ska vara bra, men man kan ju alltid diskutera utifrån fakta osv ändå.

[Anunnaki]
1

Jag har ju tillstånd att ha så många katter och innan jag fick det var man här från länsstyrelsen och jag har alltid varit tydlig med att mina katter får gå ut på egen hand men det var inget hinder att få § 16-tillstånd. Efter en falsk anonym anmälan att jag skulle ha bortåt 20 katter kom man på besök från länsstyrelsen igen och inget om att en del var ute då.

[Emma--]
0

#14 Jo men jag tänkte på alla övriga föreskrifter som kan vara svårt att hålla när katterna går fritt.
Det är ju inte förbjudet att ha utekatt, men det finns ju fortfarande vissa andra regler man måste följa. Och det är ju i många fall omöjligt när man inte håller koll på sin katt.

[Anunnaki]
0

# 15 Vilka föreskrifter och regler tänker du då på? I grannkommunen försökte en man som bor i ett tättbebyggt område med marklägenheter att få kommunen att ta beslut om att förbjuda utekatter i området men kommunen kom fram till at det fanns inga paragrafer som de kunde stödja ett sådant beslut på. Iofs synd för katter som går fritt i tättbebyggda områden är ingen höjdare för missarna och inte för någon annan heller.

[Emma--]
0

#16 Okej ska leta fram några exempel.

L102

"16 §  Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundaroch katter ska ses till oftare"

18 §  Hundar och katter ska dagligen ges  foder. Fodret ska garantera tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel och ges i sådan mängd så att de inte blir för magra eller för feta.    Om flera djur  utfodras  tillsammans, ska de ges möjlighet att äta utan att otillbörligen störas av andra djur.

3kap

6 §  Katter som hålls inomhus ska ha fri tillgång till dricksvatten. Katter som hålls helt eller delvis utomhus ska få tillgång till vatten minst två gånger per dag på sådant sätt att det inte omedelbart fryser, om de inte har tillgång till vatten frånvattenautomat eller dylikt som erbjuder frostfritt vatten.     Katter med låg rang i gruppen ska få möjlighet att äta och dricka utan stress

Djurskyddslagen 3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.

Enkla saker som foder, vatten och tillsyn går ju bra så länge katten håller sig hemma. Men vandrar den iväg nån dag bryter man genast mot alla föreskrifterna och djurskyddslagen. I alla fall som jag ser det.

[Emma--]
0

Hm. det sista blev konstigt. 

Skriver det här istället :

L90"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter"

Och så den här som är rätt så svår när man inte håller koll på sin katt. Och kanske främst den som talar för att det verkligen inte funkar med utekatter i tätbebyggt område.

Kom och tänka på grannens katt som jag såg gå in genom en annan grannes fönster för någon dag sen.
Och det är en granne som vet atthennes katt gärna går fram till främmande människor . Och hon vet även för den delen att katten jagade min kanin. 

Tyvärr när det gäller katter så kan dom flesta bryta mot i princip allt det där utan att något händer. För det är svårt att fixa bevis.

[Anunnaki]
0

Nu bor jag på ett ställe där det är långt mellan husen/gårdarna. Två av dem som bor närmast är glada över att några av mina katter håller till på deras gårdar för katterna håller undan sorkar och möss. En av katterna håller till mycket på ett annat ställe och när jag åker dit och lockar på henne undrar man varför inte katten kan få vara där för de tycker om hennes sällskap.

Men allt blir annorlunda i tättbebyggda områden. Eftersom jag vill ha katter som kan gå ute om de vill har jag valt att bo som jag gör.

[Emma--]
0

#19 Nä jag misstänkte att just den delen inte var något problem för dig. 
Men det övriga då?

Jo allt blir annorlunda i tätbebyggt, då blir speciellt den föreskriften aktuell. Jag undrar verkligen vad alla tänker som släpper ut sina katter t.ex här.

tuska
0

Hoppas din kisse nu har kommit hem tillbaka, frisk men hungrig

[Anunnaki]
0

Skickar en länk till en tidningsartikel om ett fall där en person ville ha regeler om katthållning i ett område med marklägenheter.

Hoppas att katten kommit hem nu! Berätta gärna.

[cala02]
0

L90"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur

Hur ska man tolka det? Har en innekatt och två ute, mina utekatter springer ut och in och får tillsyn. Peppar peppar så har de skött sig hitills, innekatten har knappast naturlig miljö. Ser man på hur man dömt i vår kommun så finns det hundägare som har haft hundar som bitit ihjäl katter i främmande lägenhet utan åtgärd. Man får nog se längre än föreskrifter innan man kan generalisera andra kattägare.

Obs! ifrågasätter ingens katthållning utan vill peka på ett moment 22 i dessa fall, jag gör alltså fel hur jag än gör blir min tolkning.

mysanfbg
0

#17 Om man vet att ens katt brukar vara ute längre tider så kan man ju faktiskt sätta ut mat- och  vatten-skålar. På så sätt får de alltid tillgång till mat och rent vatten.

mysanfbg
0

Och TS, jag hoppas verkligen din kise kommer tillbaka! Han kan nog ha sprungit iväg för att "para sig" fastän han är kastrerad. Vissa har de instinkterna kvar =) Men sätt ut lappar ändå, så hör folk förhoppningsvis av sig! =)

[Emma--]
0

#22 Du kanske missade mitt förra inlägg? Du får gärna svara i alla fall.

[Emma--]
0

#24 Fast det ger ju inget när det gäller tillsyn. Och heller inget angående mat och vatten egentligen eftersom man kan inte garantera att det är ens katt som äter ur maten.

Rumblebee
0

Hoppas att katten kommer tillbaka snart :o

En sak som jag blir väldigt fundersam över är vissa som skriver att det är djurplågeri med innekatt… hur är det djurplågeri? Är det inte mer djurplågeri med utekatter i sådana fall, för tänk om dem skulle bli påkörda och fortfarande leva med hemska skador, eller att dem blir anfallna av ett rovdjur som gör katten illa, men att den lyckas komma undan.

Såg ett avsnitt av veterinärerna på tv för ett bra tag sedan, om en katt som hade fastnat i en snara, och benet var så illa gånget så att det fick amputeras…

Och bara för att man pratar om innekatter så betyder ju inte det att man måste hålla dem inomhus 24/7, man kan selträna dem och gå ut med dem, eller bygga en rastgård åt dem… En katt har precis lika litet behov av att kunna springa lös utan tillsyn som en hund har, eller något annat djur för den delen.

Jag älskar katter, men är jag ute och går med min hund och vi går förbi en utekatt, så blir jag alltid på alerten, i och med att det har hänt en gång att min hund blev anfallen av en ilsk utekatt, den dök fram ur ett par buskar och började riva och slåss mot min hunds ansikte. Min hund stod och luktate i luften mot busken där katten fanns, han kände väl av doften, men mer än så var det inte, så katten flög ju på honom helt oprovocerat. Det hela slutade med att det bara var min hand som blev riven, i och med att jag ville skydda båda djuren från varandra. Har även stött på några katter som rusat fram mot oss och skjutit rygg och fräsit.

[Mimsynims]
0

#27 Stallkatter och okastrerade katter kanske ger dessa problem (och enstaka katter som ändå drar iväg några dagar finns ju också såklart) men jag tror att den generella utekattsägaren ser sin katt MINST två ggr/dag.

Bor man dessutom lämpligt till (för man bör inte ha utekatt i tätbebyggda områden), så tror jag nog man kan se till att det endast är katten som äter maten. För du kan ju inte dra alla utekattsägare över en kam, det är stor skillnad på att ha utekatt i städer etc och ute på "landet".

[Anunnaki]
0

Jag skulle tro att reglerna om tillsyn två gånger per dag främst är avsett för katter som är inomhus. Bevisligen klarar sig katter bra utomhus under lång tid och då inte bara på landet. När katten äter sorkar och möss får den i sig vätska samtidigt. Vi tog en gång hand om en hemlösing i Uppl Väsby i ett område med bara lägenheter. Katten flyttade efter ett år till landet men det tog lång tig innan hon vågade gå ut. Hon gick inte längre än till dörröppningen.

Så ett näraliggande område. Jag finner TNR inte vara någon bra idé och speciellt inte i vårt kalla klimat. Vad tycker ni, som anser att man inte kan släppa ut sina katter på egen hand över huvud taget, om TNR?

[Emma--]
0

#29 Jo för det mesta, men dom flesta katter verkar ju gå iväg ibland. Och det räcker ju att den är borta en dag så bryter man genast mot flera föreskrifter och man kan inte ta sitt ansvar som man har.

Jo det blir ju en klar skillnad beroende vart man bor. 

#30 Reglerna är till för alla katter.
Finns ju rätt fina bevis för att långt ifrån alla katter klarar sig bra utomhus också så man kan ju inte lita på att katten får i sig det den behöver själv utan man har fortfarande det ansvaret att se till att katten får tillräckligt med mat och vatten. 

Så hur ser du på det egentligen för jag tycker mig inte se något direkt svar på det? 
Eller struntar du i det ansvaret man har enligt lag?

Jag är lite osäker vad jag anser om TNR. För vårat kalla klimat är ju inget som passar för katter så i vissa fall vore det kanske bäst för katten att bara få somna in.

[Mimsynims]
0

#31 Jag håller med om vad #30 säger, att det nog gäller främst innekatter.. Eller ja, egentligen snarare att detta gäller när inne- eller utekatten är hemma/i närheten.
Jag vet inte hur vanligt det är att katter går iväg, men ingen av mammas/familjens har någonsin varit borta längre 1 dygn (med ett undantag, men det var 22 år sen och vår första katt, hon hade inte blivit kastrerad och var borta tre dagar).
Iofs får mammas nuvarande katter vara inne över natten (efter kl.18 är det utegångsförbud! Flört), men de kommer alltid in flera ggr/dag och går aldrig långt.

Men generellt har dom jag känt som har haft utekatt aldrig problem med att de är borta (för) länge, såvida de har varit kastrerade.

[Anunnaki]
0

Nu har jag ringt och frågat en av djurskyddshandläggarna om man bryter mot djurskyddslagstiftningen om man släpper ut sina katter och svaret var nej. Den som jag pratade med tyckte själv att katter som får gå ut och in som de vill har det bättre än innekatter men förstås bara om det är en för katter bra utemiljö.

Alla mina katter är kastrerade sedan de var max ett år utom ett par honkatter som kom till mig som vuxna men de blev kastrerade så fort som möjligt, dvs inom en vecka.

Men jag är helt emot att det ska finnas katter i tättbebyggda områden över huvud taget. De katter som får gå ute på sådan ställen riskerar att bli mer eller misshandlade av människor som bor i området och som sagt de kan gå in genom öppna fönster och dörrar på hus dit de absolut inte ska gå.

Mina katter har kattlucka, det finns alltid vatten inne. Mat får de som är hemma två gånger per dag. Sällan som någon missar maten men några har varit borta i månader och sedan kommit hem. För det mesta när någon är borta mer än en dag vet jag något så när var de håller till så jag kan gå och locka på dem och mestadels kommer de då till mig.

[Emma--]
0

#32 Varför skulle det vara så? Alla katter ska ha tillsyn 2 ggr/dygn. Och då finns det t.o.m råd på jordbruksverkets hemsida hur man kan göra för att katten ska komma och äta vid vissa tidpunkter om jag inte minns helt galet. 

#33 Ingen har sagt att man automatiskt bryter mot djurskyddslagstifningen genom att släppa ut katten. Däremot finns det ju vissa föreskrifter över ansvaret man har.
Jag undrar helt enkelt hur du ser på ditt ansvar utifrån dom föreskrifterna. Eller hur alla med utekatter ställer sig till det ansvaret man har.
För som jag ser det så går det snabbt att man inte kan ta det ansvaret fullt ut. 

Det blir ju problem så fort katten försvinner under en tid, eller om den går vilse. Eller om den blir skadad. Och där kommer det lidande in i bilden som man ofta kanske inte har en chans att upptäcka.

kappi
0

jag orkar faktiskt inte läsa hela er konversation om lagar och det,

men tack till alla som stöttar!

vi har lagt in annons på kks och vi har informerat alla grannar.

den enda vi kan göra nu är att hoppas.

[Mimsynims]
0

#35 Ber om ursäkt TS! Jag för min del lägger ner denna diskussion som inte hör hemma i denna tråd…

Håller tummarna för att missen kommer hem omedelbums! :)

[Emma--]
0

#35 ber om ursäkt för allt mitt OT.

Hoppas ni hittar kissen

Fridaaaa
0

Vår ena kisse försvann våren 2010, har inte kommit tillbaka ännu
Men han var okastrerad vid tillfället så kan vara det eller är det något som har hänt han

Hoppas ni hitter er kisse!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kappi
1

KATTEN ÄR HEMMA!

för några veckor tillbaka sen!

tack för allt stöd, och till er som vars katter försvunnit , sluta aldrig hoppas <3