För intensiv kattunge.
Jag har tidigare skrivit om hur jag fick hem en kattunge som bara var skinn och ben.
Missförstå mig rätt, hon är en underbar katt, skulle inte byta henne mot något och jag älskar henne något så fruktansvärt. Men, hon går mig på nerverna…
Hon är så sjukt gosig, hon låter mig inte vara…haha, vilket problem va? :P
Hon väcker mig mitt i natten, med att trampa, slicka, nafsa och gosa med mitt ansikte. Puttar jag undan henne och säger nej, så spelar det ingen roll, får hon inte tillgång till mitt ansikte så tar hon första bästa öra. Slickar inne i örat, nafsar i örsnibben. Allt detta medan hon spinner som en tok. Funkar inte det försöker hon lite "diskret" traska, smyga, eller bara sonika gå över mitt ansikte eller hals, trampar i ögon, mun, vad som nu råkar komma ivägen för hennes tassar. Lägger sig gärna, mitt på ansiktet, eller halsen. Detta är alltså inte någon gång under natten, utan kan hålla på i timmar.
Detta gör att jag knappt får någon sömn, trodde att det skulle räcka med att jag puttar undan henne, och säger nej, men hon kommer tillbaka direkt.
Det är inget tillfälligt beteende utan har hållit på sedan jag fick hem henne, bara det att hon har blivit mer intensiv den senaste tiden. Är hon inne i någon fas som jag missade med min andra katt? Visst blev han lite lika förut och skulle tvätta rent mitt ansikte, men det var på morgonen, när min väckarklocka ringt och jag skulle vakna…
Hon leker och gosar och busar med sin kattkompis, äter och sover normalt, mitt inne i tandbyte och är helt klart en underbar katt…
Jag vill gärna låta katterna vara i mitt rum på natten, men det går inte att fortsätta så här, är på dåligt humör hela dagarna för att jag inte får någon sömn.
Är mitt enda alternativ att stänga dem ute från sovrummet? Eller kan jag göra något annat?
Ger dem flera timmars uppmärksamhet, lek och gos varje dag. Hon är en riktig knäkatt, och kräver väldigt mycket gos och uppmärksamhet då också, men det kan jag ta, jag är ju liksom vaken under den tiden :P Hon är faktiskt lite lika på dagen, sitter/ligger i mitt knä, och ger jag henne inte uppmärksamhet när hon är där ibland så sträcker hon upp tassarna mot mitt ansikte, precis som om hon "söker" min uppmärksamhet.
Kan allt detta bero på att vi fick ta hand om henne så mycket när jag fick hem henne, tvinga i henne mat och för att jag var "mammig" mot henne?
Jag vet inte om man ska förmänskliga, men förstår inte riktigt annars vart hennes behov av kontakt med mig kommer från.
Eller så är hon väl bara en sån här katt, som kräver mycket närhet…
Tacksam för lite hjälp, så jag kanske kan förstå mig på henne lite bättre….

Det kan nog bero på att du uppmuntrat henne till att bli så mammig när hon faktiskt behövde det. Nu när hon inte behöver det är det ett redan invant beteende.
Jag tycker att du ska stänga ute katterna från sovrummet. Natta dem väl på en plats de tycker om, sen går du in till dig och stänger. En mättande portion värmd burkmat som landar tugnt och varmt i magen kan hjälpa till att göra henne sömnig (har funkat på en kattunge jag haft).
När hon väl accepterat att vara utlåst från sovrummet så kan du så småningom (men inte för tidigt) låta dem vara i sovrummet om natten igen.
Kanske kan du ha som regel att sovrumsdörren alltid är stängd, för att göra det mer normalt?
Så här kan det vara att ha katt, alla är olika. Två av mina katter ska ligga under täcket, en ska vara på kudden. De som håller till under täcket knådar på mig men jag försöker att vända dem från mig. Hon som har sin plats på kudden sträcker ut en tass med klorna ute om jag råkar somna före henne och då slutar att klappa henne. Hon är 17 år och är född hos mig. Så är det cirka tre som ligger i fotändan av sängen.
Tre hankatter sover i tvättstugan men har då friheten att gå ut genom kattluckan när de vill.
Man har den katt man råkat få och får gilla läget. Du kan förstås pröva med att stänga dörren men katten kommer säkerligen att krafsa på den och jama. Jag skulle tro att denna katt tycker väldigt mycket om dig och vill visa det genom att alltid viljaj vara i din närhet. Kanske är du borta 9, 10 timmar när du jobbar och katten har då längtat efter dig hela dagen.
Katter är oerhört präglade på människor och vill vara nära. Har du provat med att ha en riktigt trevlig mjuk korg i din säng bredvid kudden för då kanske katten tycker att det är ett bra ställe att ligga om du håller en hand på henne.
Det där med korg som Anunnaki sa är verkligen ett bra tips, det var jättebra med min kärlekskisse här hemma
~ Ysmn
låter som om hon kan vara tagen för tidigt från mamman. en del katter behöver mer än 12 veckor på sig. nu vet jag ju inte omständgheterna runt henne men jag har sett detta nästan maniska beteendet förr. min bror hade en sån katt o hon höll på livet ut. eftersom hon har kompis så tycker j oxå du kan prova o stänga på natten. räkna med att det kan ta några nätter innan det accepteras ( om hon gör det). ett gosedjur där hon brukar sova under dagen eller en go filt kan hjälpa.
S*Winsnes Wilda
#1 Det gjorde jag imorse, efter att hon gosat intensivt med mig i en timme, kände jag att jag behövde den sista timmen för sömn, innan klockan ringde. Enda gången hon jamade då, var när klockan hade ringt och jag öppnade dörren för att släppa in katterna för morgongos.
#2 Självklart förstår jag att katter är olika och jag skulle inte byta henne mot något, hon är högt älskad av mig.
Jag vill ha dem i sängen med mig, om det är där de själva vill ligga. De kan klättra över mig hur mycket som helst, och krypa under täcket utan att jag bryr mig. Det är det intensiva slickandet och klättrandet i ansiktet jag har börjat ha svårt för. Detta för att två-tre timmars sömn sammanlagt, här och där under natten, inte är tillräckligt för mig, vilket är allt jag får för tillfället.
Jag är mer än villig att prova allt, så hon får vara i min närhet hela tiden, och jag får min sömn jag behöver… en korg kan helt klart vara en bra lösning. Vanligen vill hon sova på mig, bröstet eller magen eller vid benen och det låter jag henne alltid göra. Det är ju som sagt inte det som är problemet för mig.
#3 Det kan helt klart vara så. Veterinären fick titta på henne direkt när jag hämtat hem henne, då hon var i väldigt dåligt skick och blev värre några dagar senare. Blev många vändor till veterinären. Hon kunde inte säga direkt att hon var tagen för tidigt, men hon uteslöt det inte.
Dels för att hon inte hade fått framtänderna i underkäken, men samtidigt hade hon inte fått någon vettig mat efter mammas di, och hur lätt är det att utvecklas som en normal kattunge efter det?
Väldigt svårt att säga. Hon vägde som minst 900-950 gram, skinn och ben, och hon är en blandning mellan norsk skogkatt och ragdoll så lite större borde hon ha varit iaf om hon fått vettig mat. Vare sig hon var 12 veckor eller inte.
Jag skulle som sagt inte byta henne mot något, och är det så här hon kommer vara resten av livet, så är det så. Hon blir inte mindre älskad för det.
Vill bara veta om jag kan göra något åt det. Eftersom hon är så präglad på mig, så vill jag inte stänga henne ute från mig, om det skulle skada henne på något sätt. Men samtidigt ska jag helt ärligt säga att jag behöver mer sömn än det jag fått de senaste veckorna.
Man ska inte glömma att om katten inte får vara hos sin matte på natten för dörren är stängd kan katten, om man har otur, börja kissa i mattes säng eller på, ur klattens synvinkel, något annt bra ställe som soffan, finaste mattan, mattes skor, diskhon. Katter har en otrolig förmåga att hitta ställen som tar skruv på matte om matte varit dum.
Jag uppskattar TS:s inställning att är det så här så får jag väl stå ut med det!

Prova att säga ifrån med ett skarpt "TSCHH!" eller "Nej!" och putta bort henne när hon är sådär jobbig. Alltså visa att det inte är okej att hon gör just så, och uppmuntra istället när hon till exempel ligger och myser vid din sida istället. Det kan ta ett tag innan hon hajar vad du vill och ser fördelen med att lyda din önskan, men var envis :) Ni vinner ju på det båda två till slut.
Svaret som jag skrev till #3 skulle vara till #4…
#6 Nej, som sagt, jag vill inte sätta henne i en sits där hon mår dåligt, inte rätt mot henne, det är ju så här hon är. MEN, kan jag få henne att tona ner just det intensiva slickandet och klättrandet i ansiktet under natten med några enkla metoder utan att det skadar henne så är jag villig att försöka.
Men hon är min älskling, och här ska hon stanna, även om detta beteendet aldrig försvinner.
#7 Jag har försökt det i flera veckor och kommer fortsätta med det. Jag gör endast så när hon är i mitt ansikte på natten, men jag puttar aldrig bort henne helt från mig, direkt när hon lägger sig på bröstet igen, utan att ha sitt ansikte i mitt ansikte så klappar jag henne lugnt och lägger mig till rätta igen för att somna om. Men klappandet verkar trigga henne att bli lika intensiv igen, så jag har inte hittat den rätta kombinationen, med lagom dos klappande, så hon inte startar om igen.
Tass i ansiktet, om hon ligger på mitt bröst eller brevid mitt huvud på kudden, är ingenting jag har något emot, det tar jag aldrig bort, men när hon slickar mig i ansiktet, öronen eller klättrar i ansiktet, då säger jag ifrån och flyttar på henne.
Men det har inte gått fram än, vad jag tycker är ok och inte. Troligen för att jag kanske inte ha så tydliga gränser. Kanske ska sätta en gräns att på natten får man inte vara i ansiktet alls, ens med en tass…

#9 Jag tror att du är inne på rätt spår, att hon verkar behöva en tydligare gräns. Och kanske behövs det att du säger ifrån tydligare när hon håller på, till exempel med ett fräs och varnande jam/morr och kanske en knäpp med fingrarna samtidigt för att markera. Mina katter fattar när jag härmar en katt som jamar varnande, men det är långt ifrån alla som gör det har jag märkt.
Eller prova att låtsas som att du sover, nonchalera henne totalt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min kattunge har väckt mig varje morgon sisådär i 04 snåret sedan jag fick henne i början av mars .jag förstår du är trött! Min har faktiskt lugnat sig lite med trammpandet i ansiktet men spinner o vill under täcket o ut igen. Jag klappar ju så det blir ju en belöning men vad gör man när man fått hem en kattunge.
Då vill hon också leka i sovrummet o då har jag faktiskt börjat att stänga dörren så hon ska förstå det inte är ok att leka där. Hon krafsar bara lite men slutar snabbt o blir lugnt. Din verkar ännu mera intensiv så svårt att råda dig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur gammal är hon nu?
Även om hon hållt på så hela tiden men blivit intensivare nu så kan intensiviteten vara att hon ska börja bli könsmogen men hon knske är kastrerad?
Har du testat att gömma huvudet under täcket och ignorera henne?
fast om hon inte protesterar mot stängd dörr så lider hon inte av det och behöver du verkligen sova (vem gör inte det?) så får du nog välja. kanske låta dörren vara öppen på helgen…
S*Winsnes Wilda
I natt/morse höll hon sig relativt lugn, när hon försökte så sa jag ett skarpt nej, och puttade undan henne och då la hon sig på mitt bröst och så somnade vi om. Riktigt skönt.
#10 Jag har bestämt mig för en lite skarpare gräns, man får inte alls vara i ansiktet på natten, tog bort hennes tassar också nu denna gången. Men som sagt, i natt var en lugn natt, jämfört med annars, får se i natt igen.
#11 Det kanske skulle vara det bästa, men jag hinner aldrig vakna och tänka efter innan jag tar bort huvudet eller flyttar undan henne, instinktivt flyttar jag huvudet.
#13 Om det stämmer att hon var 13 veckor när jag hämtade henne så är hon nu 5½ månad. Så det kan helt klart vara löpet som är på gång… hennes beteende har inte direkt ändrats, förutom det mer intensiva slickandet på natten så jag kan inte säga om det är så. Och innan allt prat börjar, självklart ska hon kastreras!
#14 Att stänga dörren tar jag som en sista utväg, hon verkar bli ganska nöjd med att ligga i närheten med min hand på henne, eller att hon använder min hand eller arm och kudde… jag fortsätter mina försök :)
Tack för all hjälp till er alla :)