Innekatt till utekatt????
Har tagit hand om en jättego och social kastrerad hankatt som varit inne sitt första år. Vi bor i hus och märker att han gärna vill ut. Hur gör man på bästa sätt för att vänja honom vid att få vara både inne och ute? Hur lär de sig hitta hem? Kan man enbart ta ut honom på promenader eller kommer han då vilja vara ute även på egen hand? Om han möter andra katter i området - ska de få göra upp om reviret själva eller ska man gå in om det blir "fajt"? Om man släpper ut honom på egen hand och inte har kattlucka - hur löserman det bäst? Brukar de vilja ut mitt i natten så man ska upp och öppna dörren? Vår första katt som ni märker! Tacksam för era tankar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en katt som var 3 år då vi flyttade till hus. Före det var han innekatt. Första tiden var jag ute med honom och då jag gick in så gick han också in. Är man osäker kan man första tiden vara ute med koppel så han får vänja sig med omgivningen. Vi hade inte kattlucka först och det var inga problem. Han jamade vid dörren då han ville in. Det gick ganska fort att han vande sig att vara ute ensam. Han höll sig kring huset första tiden och sen utökade han sina promenader och nu är han ute hela dagarna. Det var vad jag gjorde iallafall. Kanske finns flera råd att ge av någon annan.
Kanske också ska berätta att vi bor på landet och vårat hus har varit tomt i 10 år och katterna i granngårdarna hade denna tomt till sitt eget revir. Från början så kom dessa katter hit, men då dom upptäckte att det flyttat in nya katter här så försvann dom och håller sig borta härifrån. Visst har min katt råkat ut för diverse småskador orsakade av andra katter, men det är bara för min är lite dum och tror att alla katter vill vara kompis med honom. Inge allvarligt alltså
Jag har två katter som älskar att vara ute i koppel, går en promenad med dem de dagar vädret är ok. De är båda otroligt duktiga och springer glatt till dörren då de hör mig öppna lådan med deras selen. Jag skulle inte vilja släppa dem lösa ute, finns för mycket faror.
Jag har också två katter som jag går ut i koppel med och skulle aldrig kunna tänka mig ha en katt som utekatt. Som sagt så finns det för mycket faror och jag förstår inte varför dom ska springa ute var/när/hur som helst.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Om ni bor i hus kanske ni kan bygga en rastgård? 
Bor man i stan så förstår jag att man inte vill ha katterna lösa, men jag ser vilken otrolig skillnad det är på katterna då dom får vara ute. Dom är betydligt lyckligare att få vara ute och jaga som kattern är gjorda för. Skulle allldrig stänga in min katt igen. Det skulle ta livet av honom direkt. Min mamma hade en utekatt och sen flyttade hon till lägenhet och kunde inte ha henne ute och hon mådde aldrig bra av det. Pälsen blev hemsk och hon var helt klart deprimerad att hon inte fick vara ute och jaga. Katterna mår helt klart bättre att få vara ute. Jag trodde aldrig jag skulle säga det för jag har alltid haft innekatter och intalade mig själv att dom mådde bra av det. Jag hade fel. Jag har en väldigt lycklig katt nu och det mår jag bra av också. Så faror ja det finns ju överallt och helst då man bor i stan, men även på landet men that´s life. Jag har iallafall en lycklig katt och han håller råttorna borta från gården. Men man är ju olika.

Gör inte detta till ännu en innekatt vs utekatt-diskussion nu :/ Jag misstänker att det kommer bli så nämligen.
Ge tips och råd istället på vad som är lämpligt och enligt vad TS frågar efter :)
#7 Det är lugnt.
Det bästa är som sagt att börja med koppel och sen om man känner sig redo och vill så kan man släppa lös, men ändå vara ute tillsammans med kissen så denne känner sig trygg. Det är mitt tips. Eller bygga en rasthage då.
#6 Självklart mår katter bra av att vara ute så länge ingenting händer för då får dom exakt den aktiveringen dom behöver. Mycket mer än så handlar det inte om. Jaktinstinken kan vilken katt som helst få utlopp för utan att jaga så det handlar inte om att dom måste döda smådjur för att vara "lyckliga".
Men vi vet ju faktiskt inte hur TS bor ens och att då bara direkt rekommendera att släppa ut katten är kanske att vara en aning för snabb. Finns så mycket att tänka på. Det är inte bara att börja släppa ut sin katt.
Så det kanske är bäst att vänta med mer info från TS.
Rasthage är bästa investeringen =)
Men sen röstar jag för innekatt (utan att gå djupare än så)
/Fridaybrew
Alla utemiljöer är ju inte idealiska att ha katten som utekatt. Jag har bott inne i centrala stan och det skar ihjärtat då jag såg katter man släppt ut där, de jag såg hade halsband så hem hade dem troligtvis.
Jag bor inte längre mitt i smeten utan en bit utanför stan men ändå nära stora bilvägar. Jag går ut med mina katter i koppel + att de har en innätad balkong. Detta trivs de ypperligt med. Ett bra tips är att man sätter på kopplet på katten sedan in i transportburen för att sedan gå ut på en lämplig gräsplätt/skogspart. Öppna sedan transprtburen och prommendera med katten. Då förknippar ej katten ytterdörren som utgång dvs katten sitter inte och skriker i tid och minut att "nu vill jag ut"
Om du inte vill gå ut med katten i koppel tänk på alla faror oavsett vilken miljö du bor på. Gör en riskanalys. Se till att ha katten ID-märkt (samt skicka in ägaruppgifter till skk eller sveraks ägarregister om katten försvinner så hittar den hem igen.) och ha även katten försäkrad. Då katten kan skadas lätt.
En annan sak du bör ha i åtanke är att utespringande katter tendenserar att bli mindre osocial med er som ägare, gäller inte alla katter men har hänt flera jag känner.