Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2632 ggr
[Linsenhejhej]
0

Huskatter eller Bondkatter?

Vad säger du, huskatt eller bondkatt? =)

Annisen
0

Bondkatt Räcka ut tungan

smurfan-13
0

Olika…

Seerath
0

huskatt

Zandra---83
0

Från början sa jag bodkatt,men har ändrat och säger numera huskatt.Tycker det låter både trevligare och bättre.

[Linsenhejhej]
0

Tycker jag med.

Zandra---83
0

Jag menar inget illa om de som nu säger bondkatt,men i mina öron låter det nästan som en förlåt uttrycket slit och släng vara om man säger bondkatt,en katt som inte har något värde.Men jag vill inte att ni nu som säger bondkatt ska missförstå,jag menar ej att tracka er.Apsolut inte,jag tycker bara att det helt enkelt låter trevligare med huskatt,som om den helt plötsligt fått ett värde.

Pia
0

Huskatt

NinaS
0

huskatt

Prizma_o_Kristall
0

Huskatt säger jag:)

Titti
0

bondkatt

billyboy
0

sa bondkatt innan, men har lärt om o säger numera huskatt då det låter bättre i mina öron..

Lena
0

Huskatt. Det är det mera korrekta utrycket. Bondkatt eller lagårdskatt kommer från gamla tider när de flesta katter  kom från bondgårdar på landet.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

rulda
0

Jag säger Huskatt :)

Naomi85
0

Jag säger bondkatt, kanske för att jag är uppväxt på en bondgård så. Man sa alltid det när man var liten så det har följt med. Saga är ju en "stor" bondkatt som bor i stan Glad

CarolineO
0

Säger bondkatt, men jag visste inte att man "kan" kalla dem huskatter…

kemikal
0

Huskatt. Bondkatt är för mig mer ett "yrke"…

Tufvans
0

Huskatt

lollo822
0

brukar säga huskatt..tycker de har tervligare klang än bondkattGlad

jenay
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

det ärju trevligar att säja huskatt el husis.

Skrattandeha en bra dag. kram

Cheapo
0

Huskatt, eller husis. Tycker det låter finare än bondkatt (tycker det låter lite, hmm.. billigt typ.).

jenay
0

ja persis  och det känns liksom lite tönitggimed bondkatt när man ställer ut dom.

Skrattandeha en bra dag. kram

[SoooL]
0

Huskatt.
Bondkatt är för mig ett fult ord. Jag säger ju inte "neger" till folk, jag säger heller inte "bondkatt" till huskatter. Flört

Fridaaaa
0

Bondkatt, är uppväxt med det Skrattande

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Supinesophie
0

Huskatt om blandraser och bondkatt om bondkatter (alltså katter som är födda på diverser gårdar på landet). Ibland säger jag dock huskatt om bondkatter :)

Supinesophie
0

#22 Det är så fult som man gör det. :)

Fridaaaa
0

#24 Huskatt och bondkatt är samma sak Skrattande

[SoooL]
0

#25: och jag tycker det är fult. Glad

LaSadie
0

Sa bondkatt förut men det är som någon annan sa ett slit och släng ord. Huskatt låter bättre :) Har en äkta huskatt här hemma :D

IceJossan
0

Tidigare sa jag bondkatt. Numera säger jag huskatt, men kan ibland behöva lägga till att jag menar bondkatt eftersom vissa tror att huskatt betyder att katten är inne :P

[Maine]
0

Bonnkatt. Men personligen tycker jag att blandras låter bäst. Då är det ingen som missförstår.

Urkraft
0

Säger bondkatt av vana men har sett "huskatt" härinne… Har inget emot bönder, tvärtom ;) Skulle nog hellre säga blandras om jag skulle byta benämning, som någon ovanför, än huskatt som för mig mer låter som innekatt oavsett ras. :)

Fast huskatt låter ju gulligt, blir kanske det ändådå ;)

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Cockerspaniel
0

Har ju haft båda men eftersom våran familj verkar vara oturdrabbad med bondkatter så föredrar jag just nu huskatter ^^ <3

Fridaaaa
0

#32 Huskatt och bondkatt är samma sak. Bara olika uttryck

zoolatri
0

Jag säger oftast huskatt, men ibland, beroende på vem jag pratar med så blir det bondkatt. Mina föräldrar tex som är av den gamla skolan som tycker att ordet huskatt är konstigt. Blandras skulle jag inte säga.

Supinesophie
0

Fast om en blandras kan man ju säga blandras.. För en korsning mellan typ birma och skogkatt är ju inte samma sak som en bondkatt. Om man säger huskatt om båda så kan det ju vara mindre tydligt vilken slags katt det handlar om..

zoolatri
0

#35 Prcis så tänker jag oxå, det är inte riktigt samma sak som en huskatt/bondkatt, och ändå är det det.

[Emma--]
0

Jag säger huskatt till alla katter utan stamtavla. Jag föredrar även huskatt framför bondkatt, tycker det låter finare på nåt sätt.

Mona22
0

Alla katter utan stamtavla är huskatter så det kallar jag demGlad

chilisalsa
0

Om jag ska beskriva mina katter för någon så säger jag nog bondkatt oftast, eller både huskatt och bondkatt. Men det har mer med utséende att göra. Att beskriva en katt som en blandning av ett par rasrena katter kan vara okej för att beskriva ett utséende tycker jag. En huskatt kan vara helt rasrén och ha ett specifikt utséende. Om den är stambokförd eller inte är ju trots allt bara en pappersgrej. Även om föräldrarna är stambokförda och av samma ras så föds alltid avkomman som huskatt…

Medarbeterare på Kost

Vosjes
0

Jag säger både huskatt och bondkatt men oftast blir det bara kort och gott husis. Jag kallar dock katter på diverse gårdar hemma hos bönder för just - bondkatt Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Cockerspaniel
0
# 35 Jo men givetvis. Beror väl lite på vart man kommer ifrån. Där jag bor är huskatter innekatter och bondkatter utekatter.

Men absolut är det ju detsamma bara att jag utryckte det på mitt sätt ^^

Cockerspaniel
0

# 33*

Det skulle till # 33, sorry, vart lite fel x)

pip89
0

huskatt :)

Dagg
0

Jag kallar alla katter utan stamtavla för huskatter, eftersom att det är det de är :)

Urkraft
0

Är och är… människan hittar på benämningar på saker hela tiden, frågan är bara om det är vedertaget eller inte… konventioner. ;)

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

[Emma--]
0

#45 Fast det är ju trots allt huskatt som används angående katter utan stamtavla oavsett vad som finns inblandat. 
Ställer man ut sin katt, kommer det sägas huskatt. Kollar man på försäkringsbolagen står det huskatt. Men ofta finns det alternativet blandraskatt också för att dom vill veta vad som finns i katten eftersom det kan göra en skillnad i försäkringen.

Sen att folk fortfarande använder bondkatt eller vill säga blandras gör väl inte så mycket. Beroende vem man pratar med får man ibland förklara att det är en bondkatt man snackar om när man säger huskatt.
Men det är ju absolut inte konstigt att folk fortfarande använder ordet bondkatt eftersom det använts så länge.

EddaM
0

Huskatt eller husis det låter mycket trevligare eller gulligare =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Urkraft
0

#46 Då är huskatt vedertaget av vissa instanser men inte riktigt en konvention! ;)

Just nu har jag en soffkatt och en datorkatt Skrattande

~ Se med öppet sinne ~