Katt som kräks?
Jag har en 8 månader gammal hankatt, som i perioder kräks ganska ofta. Nu har han kräkts idag och igår, ingen av gångerna i samband med mat så verkar inte som att det är för att han äter för eller så. Det var också bara vattnigt det som kom upp.
Vet inte riktigt vad som är fel, han är inte påverkad för övrigt, ingen feber el.dyl.
Avmaskad? Kan mycket väl vara en hårboll som vill upp. Köp ampellilja eller kattgräs.
Ja han är avmaskad. Eller ja nu var det ett tag sen det gjordes men han har kräkts hela tiden sen jag fick hem honom vid 12 veckor. Kräks 1-2 gånger under ett par dagar och sen så är det ingenting under lång tid och sen kommer det igen.
Han har inte ätit kattgräs när jag prövat det tidigare, kanske får skaffa en lilja då

Är det en utekatt?
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Var det du eller uppfödaren som avmaskade, och med vad?
Han är innekatt
Det är jag som avmaskat, med Milbemax. Skulle det inte synas på honom om han haft mask i fem månader…?
Inte säkert. Och har han fått vara ute med sin mamma när han varliten så kan hon även ha hunnit bjussa på naturens läkerheter. Jag har en kattunge här nu som fick sin tredje Milbemax idag, hon kräktes en hel hög med mask. Om hans mamma inte varit utekatt och han inte har ätit råttor så lär det inte vara mask. Vad ger du för foder? Ja har han kräkts sen du fick honom så kan det inte vara hårbollar heller då inte så små tappar någon päls.
Han själv var inte ute som liten men mamman var det säkert.
Han får eukanuba, kattungefodret
Det kommer oftast "ingenting" när han kräks, det är bara vatten liksom, ibland så kommer det med mat också om det inte gått så lång tid sen han åt
Något i fodret han inte tål kanske?
Han har inte alltid haft det fodret, har fått byta eftersom han var lös i magen jämt på flera tidigare foder. Detta är det foder vi prövat som han inte får diarré utav
Och om det är så att han inte tål fodret, borde det inte vara mer för jämnan då? För det går flera veckor mellan kräkningarna men när de kommer så kommer dom minst två gånger och kanske ett par till under 2-3 dagar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det där låter som ett problem som en av mina katter hade. Hon hade först diarré då hon var liten och hann aldrig på toaletten under den perioden. Det höll på tills hon var 6 månader.
Till slut köpte jag Pro Plan sensetiv Kitten och de sa till mig i butiken att det kunde ta någon vecka innan det verkade, innan hennes mage skulle bli lugn igen. Det tog henne 3 dagar att äta av det fodret och bli bra i magen.
Det var nu ett år och 3 månader senare som kräkningarna började. Ingenting kunde hon äta förutom att kräkas upp det. Tunn fisk kunde jag ge henne, kokade torsk eller aborre åt henne. Men jag tog kontakt med veterinär och ingen av dem kunde förstå vad som var felet. Gjorde rönken på henne, blodprover, ja allt.
Till slut så fattade jag beslutet att låta henne somna in, 1 ½ år gammal och då uppstod problemet att hon inte kunde dricka vatten. Hon började kräkas upp det med. Jag vill inte säga att din katt kan ha samma sympton för det är ju inte alls säkert.
Men jag kan tipsa dig med att antingen testa koka torks åt honom (köp billiga euro Shopper, fryst) och se om det hjälper. Lycka till med lilla kissemissen <3
Eller så har katten någon infektion i mag/tarmsystemet och behöver antibiotika.
Men om det var någon infektion så skulle det väl visa sig oftare än typ var tredje månad?
Att han kräks vattnigt tyder på att magsäcken är tom.