Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1767 ggr
Emaljoh4
0

Kissande katt

Hej!

Jag är väldigt less på våran katt, den kissar inomhus. T.ex på kläder, i hundbädden osv.
Jag kan inte stänga mitt rum då jag har en hund som måste ha tillgång till rummet, men jag blir galen på katten som kissar på saker.

Är det någon som vet vad man kan göra åt det?

Hon är en kastrerad hona.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Fridaaaa
0

Har samma problem med min kasterade honkatt, så vill med gärna ha tips vad man kan göra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jourhemmet
0

Boka tid hos veterinär då hon kan ha uvi. En tidigare rumsren katt börjar inte helt plötsligt kissa överallt utan anledning.

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Hon har inte börjat med det nu.. Utan varit så ett bra tag. Så jag tror inte det är UVI, minns inte riktigt om vi har kollat det än gång förut, men minns inte.

annzoo
0

Först uteslut uvi, krstaller mm via veterinären med ett urinprov.

Sedan funderar jag hur många lådor har ni? med eller utan tak/huv? Vilket material har ni i lådan/orna, är det klumpbildande, pellets, icke klumpbildandet?
hur gammal r katten och hur länge har de pågått? har hunden funits där innan hon började kissa utanför lådan?

Emaljoh4
0

Vi har två lådor (eller 3, om vi räknar med den som är på balkongen), utan tak (vi har testat med tak och lucka, men de vågade/ville hon inte gå på toa i.) , värt att poängtera är att hon går på toa i lådorna också.

Materialet i lådorna är klumpbildande.
Katten är ca. 4 år eller nåt (inte min katt, syrrans… Så har inte koll på det. Men nåt i 4-års åldern iaf.)

Jag vet inte riktigt hur länge det har pågått, men ett bra tag. Med tanke på att vi har haft henne "så länge", så minns jag inte när det börja, men förmodligen några år.

Och hunden har funnits här sen början på Oktober, men hon kissade innan det också. Så det verkar inte ha någon betydelse.

IceJossan
0

Kan det vara så att hon är understimulerad? Är det något som fattas henne vilket gör henne olycklig och därför "måste" visa sitt missnöje genom att kissa på saker?

Jourhemmet
0

Beställ tid till veterinären för en grundlig genomgång + urinprov.

Emaljoh4
0

#6 Jag kan inte så mycket om katter tyvärr, så jag har ingen större koll på om hon skulle kunna vara det. 

#7 Ska snacka med syrran.

annzoo
0

Har ni testat olika sandtyper? Hur ofta rensar ni lådorna? Vissa katter är väldigt kräsna att de ska vara rent. Vet inte vilken sandtyp ni använder men testa att byta sand till tex ever clean eller någon av de bättre klumpbildande på djuraffären för att se om de blir bättre.

Det kan även vara placeringen i lådan som är viktig. Se till att lådan finns på en ostrd plats där mat och vattenskålar inte finns i närheten.
Fungerar tak om ni tar bort svängdörren? Det är inte alla katter som tycker om den.

Är det i perioder eller dagligen? Fins det något samband. Tex om hon är utekatt och kissar inne då hon inte får gå ut?
Om ni haft besök av stojiga barn, varit borta mycket osv