Grannens katt anfaller min..
Jag bor på landet och har en honkatt som till största delen bor ute, och min granne som bor en liten bit bort har också en honkatt som liksom min kommer och går som hon vill i omgivningen. Under senare tid har hon börjat komma hit och anfalla min katt, och det är hemskt att se för min katt är lite till åren kommen och alltid i underläge, medan den andra katten är ung och stark. Så fort jag hör att de bråkar brukar jag springa ut och skrämma bort den andra grannens katt, men hinner jag inte i tid är det alltid min som får fly med pälsen tilltufsad och delvis avsliten. Sedan kan jag ju inte heller alltid vara hemma och bevaka henne, så det känns bara som en fråga om tid innan min katt blir bortdriven eller allvarligare skadad.
Hon bor hur som helst inte bara ute, hon har även en lucka in till källaren där hon äter och sover, men inte ens den platsen blir en fristad för henne eftersom även grannens katt kommer dit ibland. Under vintern så sket min granne nämligen i att åka till sitt lanthus här där han har katten, och då var min familj tvungen att ta hand om henne så att hon inte skulle hungra ihjäl. Då fick även hon flytta in i källaren där hon sov och åt (då fungerade det ok mellan katterna) men sedan när våren kom och hon fick lite hull igen så kom hon hit allt mer sällan. Nu har hon dock kommit allt mer ofta för att ge sig på min katt, och ibland ser vi även hur hon springer ut och in ur källaren, så inte någonstans är min katt helt säker.
Nu vet jag inte vad jag skall göra, det känns fruktansvärt om det skall behöva vara såhär, och jag vill verkligen att min gamla stackare skall bli lämnad ifred nu när hon inte har orken att försvara sig. Har någon varit i en liknande situation, och finns det något råd att ge mig?
Tacksam för svar,
//Sunna
Är båda kastrerade? Kan du inte ha din katt inne när du inte är hemma?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är så det funkar med utekatter, Förr när din katt var pigg och kry och starkare än de andra gamla katterna så var det ombytta roller. Livet ute är hårt.
Lösningen är att ha katten som innekatt.
/Fridaybrew
Min katt är steriliserad men inte den andra, åtminstone inte vad jag vet. Tyvärr kan hon inte få komma in, för för det första har hon varit utekatt i hela sitt liv, och jag tror att det skulle bli en väldigt jobbig omställning för henne eftersom hon har ett väldigt stort behov av att vara fri och komma och gå som hon vill, jaga möss och annat "utegöra". Hon är faktiskt nästan lite halvvild av sig, kommer bara till de människor hon känner väl och tycker alls inte om att bli buren och skulle nog få mer eller mindre panik av att bli instängd. Sedan måste jag också tyvärr medge att det inte finns någon som är beredd att städa efter henne; själv studerar jag utomlands och kommer endast hem ibland på lov, och min mamma och syster arbetar båda heltid så ingen kan ta på sig att hålla huset fritt från katthår (vilket är mer eller mindre nödvändigt eftersom min mammas käraste är allergisk mot pälsdjur). 
Men det här med kastrering.. Tror ni att den andra katten skulle kunna bli lugnare om hon kastrerades? Eller har det alls inte med det att göra?
Det som TS skriver om är två problem som är likartade.
Jag är helt för att katter ska kunna vara ute när de så önskar men då ska man bo där det är möjligt. Men från detta till att ha en katt som mestadels bor ute är steget långt. Att kattan har en kattlucka till källaren där hon äter och sover innebär faktiskt att skillnaden mellan denna katt och hemlösnigar är hon får mat och har en sovplats under tak där det inte blir så kallt. Jag tycker att en sådan katthållning inte är acceptabel och är i gråzonen mellan vad som är lagligt och inte lagligt. En katt ska givetvis vara med sin familj så mycket som möjligt och sitta i knäet, sova i mattes eller husses säng osv och inte vara hänvisad till att vara i källaren. Katter vill ju ha sällskap av människor.
Så till den andra katten: Man får inte lämna en katt vind för våg och man måste ge sin katt tillsyn två gånger per dag. Grannen har alltså gjort sig skyldig till lagbrott enligt djurskyddslagstiftningen.
Se till att din katt som enligt dig är gammal är inomhus när du inte är hemma och då menar jag inomhus i hela bostaden. Släpp ut henne endast när du är hemma och kan hålla lite koll på var hon är.
När det gäller den andra katten skulle jag kontakta länsstyrelsen och se vad de kan eller rättare sagt ids göra. När de har visat att det struntar i fallet skulle jag vända mig till polisen som då fick ta hand om katten som förhoppningsvis då kunde få ett nytt hem om polisen lämnar henne till något katthem.
Man får inte glömma att det är inte katternas fel att blivit så här.
Om den andra katten ej är kasterad så är hon högre i rang o kan vara därför .Sedan känner den andra katten att din är just gammal o vill kanske ta över hennes revir.Det är hårt att leva ute. Jag skulle som du tycka det var hemskt om min gammla katt blev terroriserad på det viset o verkar svårt då hon ej kan vara inne om hon vill. En jobbig sits.
Du TROR att hon inte skulle klara av att vara inne? Då har ni alltså inte ens testat? Hon kanske tycker att det är jätteskönt att få komma in. Be grannen att kastrera sin katt så håller den sig säkert i sitt eget revir.
Varför har du katt över huvud taget? Du och dina anhöriga kan ju inte ge katten det hon behöver. Jag håller med # 7, du tror att kattan inte skulle klara att vara inne. Katter som levt ett hårt liv brukar vara mycket tacksamma att få komma in och drar sig för att gå ut. De vill inte riskera att bli hemlösa igen och du får ursökta men jag tycker nog att katten, som du kallar din, är en hemlös katt med all den problematik som det innebär.
Jag hoppas att du skrivit fel när du skriver att katten är steriliserad. Den är förhoppningsvis kastrerad.
Jobbig sits skriver # 6, ja mycket jobbig för katten. Hur gammal är katten?
#8 Jag trodde att man kastrerade hannar och steriliserade honor, men om det inte är så vet jag inte vad skillnaden är. På dina ord låter det som att det är en dålig sak att sterilisera en katt, och om det är så är jag säker på att min katt är kastrerad istället, för en veterinär skulle nog inte göra något mot ett djur som det inte skulle må bra av.
Och att det skulle vara "oacceptabelt och i gråzonen mellan vad som är lagligt och olagligt".. det är bara löjligt sagt. Så du menar att katter mår dåligt av att leva i frihet samtidigt som de har mat, husrum och en kärleksfull familj? Det är inte så att hon lever ensam här dygnet runt medan alla far in till stan och jobbar på kontor eller något och bara ger henne lite mat då och då. Vi har en gård där min familj jobbar (ja, det är ett heltidsarbete och i perioder mer ändå), och förutom att katten här har sällskap av massor av djur så finns det alltid människor på gården, och hon kommer till någon av oss så fort hon vill ha sällskap, och när hon har fått nog så går hon igen. Hon är familjens älskling och underbart snäll och gosig, kryper ofta upp i knäet under kaffepauserna på oss som känner henne och praktiskt taget översållas med kärlek. Så att jämföra henne med en hemlös och familjelös katt bara för att hon inte sover i våra sängar, det är så osant som det kan bli.
Och varför har vi katt frågade du också? Jo, för att det finns en ovana bland folk i min bygd att åka och släppa av katter de inte längre vill ha i skogen här intill, där de förväntar sig att de skall klara sig själva. Naturligtvis söker sig flera av djuren till en plats som den här, och vi har försökt hjälpa till så gott vi kan. Två katter har vi tagit hand om själva, hon som jag nämnde och en annan som bor i stallet, och några andra som har varit tama nog har vi gett bort till vänner och släktingar. Vissa blir dock så skygga att de aldrig kommer nära en människa igen, vilket är beklagligt men det kan vi inte göra något åt. Katten som inlägget handlar om hittade vi i alla fall för 9-10 år sedan, jag vet inte hur gammal hon var då men ganska ung. Så hon är väl inte jättegammal, men tillräckligt för att yngre och starkare vågar utmana henne.
Be grannen att kastrera sin katt så blir det säkert lugnare.
Tror att kastrering av den andra honkatten kan bidra till att situationen lugnar ner sig.
Att sterilisera betyder att göra t ex en katt infertil, dvs en honkatt kommer att löpa med bara några veckor mellan löpen. Kastrering betyder att man tar bort i princip all könsdrift.
Om grannen som äger katten inte matar sin katt vintertid tror ni verkligen han lägger en krona på en kastrering.

Tror verkligen inte katten har det dåligt bara för att den inte är inne jämt. Den får ju det som den behöver och har det bättre än en hemlös ju . Jag själv hade nog tagit in den i huset med, men katten har tak över huvet allafall.
Säger som de andra. Se till att andra katten blir kastrerad så borde det ordna sig. om det inte skulle funka så brukar det inte vara några problem att vänja en utekatt med att vara inne. Det kan jag intyga och flera med mig
Man får ju enligt lag inne lämna katten utan uppsikt så länge så egentligen kan ni anmäla eran granne.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Det går att få en utekatt till en innekatt, det är bara jobbigt i början då dem är vana att få gå ut, men till slut så vänjer dem sig vid att vara inne.
Men tycker helt klart att ni bör anmäla den här grannen, om han struntade att ta hand om katten en vinter (och möjligtvis kan komma att göra det fler vintrar också), för det är som sagt lag på att djur ska ha tillsyn minst en gång om dagen. Och om hans katt är fertil, så är det ju ännu värre med tanke på alla kattungar som kan tänkas födas och dö utomhus.
# 15 Rätt talat men det är lag på att en katt ska ha tillsyn minst två gånger per dag.

#15 det är till och med 2ggr per dag som det är lag på 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
jaså, fick för mig att det var minst en gång per dag, men men man lär sig något nytt varje dag