En till mattråd (bilanx)
Okej, jag vet att det finns tusen sådana här trådar men jag blev lite fundersam.. Av en vän fick jag en påse bilanx torrfoder när hennes katt inte tyckte om det. Jag vet att det är ett foder som man köper på mataffären och man har ju hört att de fodren aldrig brukar vara bra.
Men när jag kollar på innehållsförteckningen för complete chicken så tycker jag att det ser bra ut: 32% protein, 22% fett, vatten 9% och magnesium 0,07%. Eftersom påsen är slut nu kommer jag inte ihåg hur mycket det är rekommenderat att ge per dag.
Är det något jag missar? För annars tycker jag inte att det skiljer sig så mycket från t.ex. eukanuba chicken and liver: 35% protein, 22% fett, 8% vatten och magnesium 0,09%. Av eukanuba är det rekommenderat att ge 40 g/dag för ett katt på 4 kg.
Nu är det inte bara hur mkt protein, fett, mm, som har betydélse om det är ett bra foder eller ej. Det är framförallt vilka ingridienser som det innehåller. Man ska akta sig för foder med högt innehåll av spannmål. Själv vill jag också att proteinet ska komma från animaliskt ursprung. Det ska komma från kött och ben, ägg, inte från fjädrar, näbbar och klor. Mg-halten får inte heller vara för hög.
Angående Bilanx är det väl ett av de bättre som säljs i matvaruaffären. Men det är ändå ganska dyrt tycker jag. Då är det lika bra att lägga till några kronor och köpa ett riktigt bra torrfoder med mkt kött, tex Olivers eller Orijen.

Nej det stämmer såklart, men står det på förpackningarna var proteinet kommer ifrån? Har inte sett det när jag har kollat. Priset på bilanx är rätt stor skillnad mot t.ex. orijen för 2,5 kg:s påsar och jag kan inte köpa de stora för det blir dåligt och jag har inte plats i frysen att frysa in. Då blir orijen dubbla priset, men det är jag beredd att betala för mina får ju eukanuba och det är ju rätt dyrt i de små förpackningarna de också.
Jag blev mest nyfiken eftersom att jag tyckte att innehållsförteckningen liknade den på eukanubapåsen så mycket att jag undrade vad skillnaderna var!
Den ingridiensen som stör först, är det mest av.Om första ingridiensen är kyckling, så betyder det att det är mest av just kyckling. Då BÖR huvuddelen av proteinet komma därifrån. Men riktigt så enkelt som att det bara är att titta på det, är det inte. Om det t ex står: Kyckling, majsgluten, majs, vete…. (Påhittad innehållsförteckning) så kan man anta att majsgluten+ majs+vete utgör en större mängd en kycklingen. Majsgluten är proteinrikt.
Så det är inte enkelt att bara genom att titta på innehållsförteckningen eller näringsananlysen avgöra vilket foder som är bäst.
Jag tror att det endast är Olivers och Orijen som redovisar hur mkt kött det är i fodret. Vet inte om Eukanuba gör det, men det sägs att Eukanuba ska vara ett av de bättre. Vilken Eukanuba och vilken Bilanx är det du har jämfört?
Och angående priset så är det som du säger. Kan man köpa större säckar, så blir det ju ett helt annat pris.

okej, då blir det ju ännu krångligare.. varför kan de inte bara skriva rakt ut hur mycket det är av varje ingrediens?!
det är eukanuba maintenance chicken and liver och bilanx complete chicken som jag jämförde
#4 Det är nog meningen att det ska vara krångligt för oss, annars skull vissa sorter inte kunna säljas ;-)
Eukanuba:
Kyckling (>40%), kycklinglever (>15%), ris, grovmalen majs, fiskmjöl, kycklingfett, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, DL-metionin, kalciumkarbonat, torkad öljäst, natriumklorid.
Bilanx:
Ingredienser: Majsmjöl, kyckling (min. 14 %), fiskmjöl, proteinmjöl, oxtalg, kycklingfett, vetegluten, hydrolyserat kycklingprotein, ris, grisfett, heläggspulver, öljäst, betfibrer, vasslepulver, inulin, fosforsyra (urinförsurande), DL-metionin, ammoniumklorid (urinförsurande), taurin, yuccaextrakt.
Om vi börjar titta på Eukanuba, så står kyckling ochg kycklinglever först. Det utgör tillsammans minst 55% av fodret. Sedan kommer ris och majs. Det står inte hur mkt, men det är i alla fall mindre än 15% eftersom det står efter kycklinglevern(som är 15%) Sedan kommer fiskmjöl och kycklingfett, också animnaliska ingridienser.
Går vi vidare till Bilanx, är majsmjöl den första ingridiensen. Sedan kommer 14% kyckling. efter det fiskmjöl, som måste vara mindre än 14% eftersom det står efter kycklingen. Sedan kommer proteinmjöl, vad för slags protein har de inte skrivit, men troligen inte från kött, för då skulle de skrivit det. Att de tillsatt proteinmjöl innebär troligen att fodret innehåller så lite kött att de måste tillsätta proteinmjölet för att få upp proteinhalten. Lite längre mer kommer vetegluten. Det används också för att få upp proteinhalten.
Tryckte på skicka för snabbt ;-)
Hydrolyserat protein är om jag minns rätt, protein ofta från hud och annat svårsmält som behandlats så att katten ska kunna tillgodgöra sig det.
Jag är ingen foderexpert och kan inte garantera att jag har 100% rätt i allt. Men det är så här jag tyder innehållsförteckningen. Skulle tro (OBS! TRO) att Eukanuba har sammanlagt ca 65% animaliska råvaror medan Bilanx kanske ligger på ca 30-35%.
Efterson proteinhalten är lika hög men kötthalten låg, borde därför huvuddelen av proteinet i Bilanx komma från vegetabilska råvaror.
Jag anser att katten har lättare att tillgodogöra sig det proteinet som kommer från kött, eftersom katter är 100% carnivoarer (köttätare)
Det finns många sorters protein. Allt protein är aminosyror och vissa aminosyror måste vad man kallar essentiella, dvs man måste ha dem annars får man bristsjukdomar. Detta gäller både människor och djur. För människor gäller att ingen enskild vegetabilie innehåller alla essentiella aminosyror för människor men eftersom människor kan tillgodogöra sig vegetabilier på ett helt annat sätt än rovdjur kan man som vegan klara proteinbehovet.
En sifferuppgift om hur många gram eller procent protein kattmaten innehåller säger alltså ingenting om man inte också vet om proteinet kommer från djur eller från vegetabilier.
Köttbiprodukter innehåller nog enbart inälvor, lungor, hjärta osv inte hud och klor som kallas köttavfall (tror jag).
Enklaste sättet att ge sina katter bra mat är att välja blötmat som innehåller enbart köttbiprodukter plus en del rått kött om man inte väljer berf helt och hållet.
Torrmaten är i alla lägen dålig oavsett priset. Om inte annat så är risken mycket stor att katten inte får i sig tillräckligt vatten om den äter torrmat och detta i sin tur bidrar till njursvikt.

Ett tips är att kolla om taurin står i innehållsförteckningen eller inte.
Taurin finns i kött och är det tillsatt taurin så är det för lite kött i fodret. Som i jämförelsen ovan. Eukanuba har inte taurin i sin innehållsförteckning då dom har en tillräcklig hög nivå av kött för att täcka katten taurinbehov.
Oj vilken upprepning. Men ni förstår. =)
Taurin finns i rått kött men det förstörs vid uppvärmning. Speciellt mycket finns det i hjärtan.

Uppvärmning reducerar väl ändå bara mängden taurin i köttet? Därav ännu viktigare med hög köttinnehåll?
Hittade en intressant länk om näringslära för katter. Det står rätt mycket om taurin men även om protein, fett mm
88,5% av proteinet i Bilanx Active Complete Chicken är animaliskt! Inte många foder ens i djuraffären har det.

Bilanx har flera sorter, varav vissa är riktigt bra. Andra verkar riktigt kassa!
Nu har jag ingen innehållsförtexning till hands just nu men deras sensitive(lila) med ris o lamm är super!
Har en allergiker som annars bara tål JBWs med samma ingredienser.
Denna sorts bilanx har ännu större proteinhalt om jag minns rätt .. Vad jag varit tveksam till är det urinförsurande som finns i produkterna. Är detta skadligt? Någon som vet?
Måste tillägga att mina katter mått super på bilanx sensitive + lite barf, jag ändrade till JBW just för att kunna köpa storpack och för att slippa det urinförsurande…Hoppas någon har mer info om detta!
Vad har du fått den siffran ifrån?
Hej. Bilanx har fått ny design och där har man som första (tror jag) kattmatsproducent helt ärligt berättat detta på påsen. En eloge till dom!!!
Urinförsurande har man för att PH-värdet inte skall höjas så mycket när katten äter. När katten äter startar en alkalisk process. En katts system skall vara surt, därför tillsätter man försurande medel. Det är alltså bra
. En katt som går och småäter ett foder utan urinförsurande medel i löper större risk att drabbas av struvitstenar än en katt som äter ett bättre foder då kattens system måste starta den alkaliska processen flera gånger per dag. Det är därför flera producenter börjar att rekommendera att bara utfodra 2 gånger per dag!

#17 tack för infot! Jag börjar mer och mer tycka att just bilanx sensitive är bland de bästa torrfodren! Inget spannmål, bra ingredienser!