Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 15442 ggr
[ceder88]
0

Vilken kattras är lugnast?

Jag har alltid beundrat lugna katter och tänkt att skaffa mig en/2 inom en snar famtid. Den ska defenitivt vara innekatt, har möjlighet att näta in balkongen så den kan vara ute lite.

De raser som jag kan tänka mig att välja mellan är Exotic, Brittisk korthår, Chartreaux ( de finns inte i sverige tror jag?) och Helig Birma. Är det någon som har erfarenhet av någon av raserna? Vilken anses vara lugnast? Om man skaffar två st katter samtidigt är det bättre att ta två av samma ras eller kan man välja en Britt och en Helig Birma?

Ja, de ska kastreras, tänkte inte bidra till fler huskatter.Glad

EddaM
0

De du har räknat upp är några av de lugnaste raserna så det är bara att välja. Bra att du vill ha två missar då de gärna vill ha sällskap. Och du behöver inte ha samma ras på missarna om du inte vill det =)

Chartreaux är ungefär som en blå britt.

Sedan är Maine Coon en lugn ras med.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

viktoria91
0

Mina föräldrar har en brittisk korthårs hona, sköldpaddsfärgad. Hon är otroligt lugn och gosg, henens päls är mjuk som en chinchillas. =)

[Maine]
0

#1  Nja, inte är Maine Cooner lugna direkt, det skulle jag inte påstå. Men Heligt Birma, det ska väl vara en lugn ras, likaså Perser. Men de är alldeles för sävliga för min smak.. lite rejs vill vi ha!

Imitra
0

Men är det inte så att alla katter är individer också, så man kanske får en riktig vilde ändå?Skrattande

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[Maine]
0

#4  Jodå, men om man nu pratar om en allmänt lugn ras, som efterfrågas, då anser jag iallafall inte att Maine Coon är en lugn sådan. Inte mina, och inte de jag träffat på. Däremot grannens Helig Birma.. oj, vilken sengångare! Flört Det verkar vara en väldigt lugn ras, den uppfattningen fick jag ialla fall.

Men om någon har Maine Cooner och tycker de är lugna, det får stå för dem, men de är inte det i mina ögon. Däremot är de väldigt snälla, nyfikna och vill alltid vara med!

Vosjes
0

En Ragdoll är en lugn ras enligt mig.
Lite liv som det ska vara i en katt men inte allt för mycket stojj som i en Siames. Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

oh-la
0

nu talar ju jag för mig själv, men mina birmor är inte det minsta lugna. jo, okej. när de sover, men annars är det fullt ös medvetslös hela tiden.

Hawknestgrove
0

du skriver i ditt inlägg om raser som inte är långhåriga. Då tycker jag, att Birman faller bort. För den är semi-långhårig. Så även Maine coon. Exotic är ju en "korthårig" perser, om man ska säga så och de är väl som ras lugna. Mitt tips är att kolla in på en kattutställning när det kommer till din ort

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Yoda
0

De exoter jag träffar har varit extremt lugna! Då är jag iof van mina rexar, men exoterna var bland de lugnare jag sett någonsin.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Vosjes
0

Exotic är ju en korthårig Perser och Persern är ju läskigt tråkig.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Hawknestgrove
0

#10 smaken är ju som baken. Delad.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

pebb
0

Ragdoll är känd för att vara lugn (ska själv skaffa mig en sådan snart)

Mig-
0

Min ragdoll e inte ens vuxen, han bara ligger på rygg och sover hela dagarna, lite då och då får han ryck och börjar klättra och busa ;)

Min main coon är inte så lugn direkt, men de har ju sina stunder.

De flesta raskatter som jag uppfattar det verkar inte vara lika spattiga som huskatter då de har ett lugnt framavlat beteende, som hos ragdollen som bara ska hänga när man lyfter den.

men det är min uppfattning. finns det latare katter än ragdolls haha :)

Yoda
1

#10 Lugn behöver ju inte betyda tråkig. Om man är ute efter en lugn soffkatt är ju exoten och persern perfekta! Även om det även där finns olika personligheter.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Zorbaaa
0

Mina birmor är lugna till personligheten, men dom rejsar gärna runt emellanåt =)

hanna-linnea
1

Helig birma ska vara lungna, men ragdoll har jag hört är lungare så som namnet är trasdocka och det menas att man kan gå och bära den hur som helst typ. Men tänk på att katter är individer och har helt olika persoligheter så när du väljer en ras som i stösta fall är lungn är dt inte säkert att du får en. Men både helig birma och ragdoll passar utmärkt som innekatter. Jag och min familj ska kanske skaffa katt och vi är väldigt intreserade efter en helig birma. Jag tycker dom är helt underbara! Fast jag blir ju lär i vilken katt jag än ser.

hanna-linnea
0

Kär*