Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 838 ggr
ChristineL
0

Tips mot lösa magar?

Vi har tre katter varav två men framförallt en har varit väldigt lös i magen det senaste. Provade att byta från RC till orijen men verkar inte ha blivit bättre. Då fick dom fasta i ett dygn och sedan kokt torsk nu i några dagar, under den här tiden har det inte varit mycket bajs alls i lådorna. Igår kväll blandade jag i lite torrfoder och lillkissen som är värst i magen vägrade äta, så då fick han bara torrfoder, samma visa i morse. Han bara nosar på maten och vet inte vad han ska göra riktigt verkar det som, så han fick torrfoder.

Nu var han nyligen på toa och det är väldigt rinnigt igen. Inte diarré men väldigt löst och illaluktande. Någon som har andra tips på vad jag kan prova?

Imasy
0

Jag brukar köra canicur vid dåliga magar, de blir bra superfort.

Frågan är ju dock varför de blir dåliga i magen? Har det med fodret att göra?

ChristineL
0

Ingen aning om varför dom kan ha blivit såhär, inget konstigt som hänt eller så, och jag har alltid haft RC, den lille fick vi hem i oktober och han har varit lös lite till och från hela tiden.

Men canicur kanske vore värt att prova, finns det på apotek eller i djuraffär?

Imasy
0

Jag är lite osäker på vart man köper canicur nu. Tidigare gick det att köpa på apoteket hos hos oss, men nu är dte bara veterinären som säljer det.

Annars finns det ett preparat som heter diarsanyl, dock betydligt dyrare men de säljs på apoteket så vitt jag vet iallafall. Kanske värt att ringa först och kolla om det finns i lager innan man åker dit.

ChristineL
0

Okej, tack så mycket! Ska se vad som finns här då. men dom är ju liksom pigga och helt som vanligt så uttorkade blir dom inte iaf =)

Josefa
0

Du kanske ger för mycket mat. Prova att minska ner maten till hälften i en vecka.

[Anunnaki]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Svält katten ett dygn och ge den sedan små, små portioner av rå nötköttfärs eller möjligen blandfärs med några timmar mellan.

Torrfoder går nog rätt hårt åt magen. Min veterinär säger att hela torrfodersbranschen finns enbart för ägarnas bekvämlighet och att det mest skonsamma man kan ge en hund eller katt är rå köttfärs i små portioner.

LaSadie
0

#6 Första gången man hör det från en veterinär…

Jourhemmet
0

Diarsanyl har jag provat på flera hittekatter med mycket bra resultat. Fortiflora tycker jag också är bra, strös över blötmaten eller tillsammans med köttfärs och katterna gillar det.

Namiko
0

Sist jag hade katter som var dåliga i magen så fick dom rå köttfärs blandat med morotspuré och lite krossat äggskal. Magarna blev bra jättesnabbt och katterna älskade det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Josefa
0

Ah äggskal har jag inte hört om förr. Men det är ju logiskt, eftersom kalk är stoppande.

ChristineL
0

jo, rå köttfärs har jag ju hört om också iofs, men äggskal? haha, helt klart värt att testa! :)

BARFmycat
0

Ben/benpulver, äggskalspulver (mixade äggskal) och kol är stoppande, särskilt kol vilket även suger upp gifter.

Men tycker även jag att man bör ta reda på varför avföringen blir lös, det är ju ett tecken på att något inte står rätt till.

När katten har diarre bör man kanske överväga att ge blötfoder eller kött, för att de ska få i sig mer vätska.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

ChristineL
0

Tack för alla tips! Det har ordnat upp sig med magarna här efter en kokt fisk diet i några dagar :)