Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 14660 ggr
candyme
0

Katten blir lös i magen, hela tiden

Min katthane som är 1 år gammal och är semilånghårig har på sistånde bajsat väldigt löst och det gör så att det fastnar i pälsen hans och han måste badas = inte kul! Han hatar att bada nämligen.

Frågan är bara hur han kan bli så dålig i magen, har varit så några gånger förut men nu börjar det hända flera gånger i veckan.

Han har fått samma mat hela tiden (iams kitten blandat med Friskies) och han får inte mer än 3 godisar per dag och han har tillgång till vatten konstant.

/Emma

Quincy
0

Om det inte är mask så rekommenderar jag royal canin sensible. Ger det till min kattunge blandat med eukanuba kitten eftersom hon lätt blir lätt lös i magen, har fungerat bra! Om jag var du så skulle jag byta ut friskies mot rc sensible ( lite i taget) och se om d blir bättre.

Quincy
0

Kan tillägga att jag gav oxå samma foder som hon fick hos sin uppfödare (rc babycat & kitten), men hon blev ändå lös i magen rätt ofta tills jag bytte.

[Norrbysa]
0

Mina katter blev oxå lösa av RC kattungefoder. Jag bytte till Orijen och har inte haft några problem sedan dess. Ett mycket drygt och prisvärt föder för övrigt. :-)

Jourhemmet
0

Varför ger du kattungemat till en ettåring? och ta bort Friskis, hemskt dåligt foder.

PumpkinQueen
0

Ring veterinären och be om råd, det kan ju finnas flera olika skäl till att katten blir dålig i magen.

Kontrollera att katten inte har mask. Har den mask får du avmaska. Även innekatter kan ha mask.

För att få ordning på magen kan man göra på följande sätt:

Dag 1: Ta bort maten (men inte vattnet) i ett dygn (Inte längre!). Dag 2: Ge pyttesmå portioner av kokt kyckling och morotspuré några få gånger. Dag 3-6: Öka dosen kokt kyckling och morotspuré. Dag 7: Blanda i lite av den vanliga maten. Öka sedan dagligen mängden "vanlig" mat och minska skonkosten, tills katten äter som vanligt igen.

Jag skulle rekommendera dig att byta foder, Friskies är sämst av de sämsta. Det kan mycket väl vara på grund av fodret som har blir dålig i magen. Om du bara har möjlighet att köpa foder på mataffären, byt då till Mjau. Deras mat har ett helt okej innehåll och den är inte speciellt dyr.

Sagolika
0

Testa katten för Giardia och Tritrichomonas foetus (avföringsprov). Har den något av detta, krävs behandling av annat slag samt sanering av huset.

annzoo
0

håller med nr #6 kolla de först.

Sen skulle jag börja skonkosten som #5 skrev. Men av egna erfarenheter så kan i detta fall även vara iams som spökar… själv fick alla mina katter diarre efter en nyöppnad påse iams-kitten..tog ett tag innan jag fattade de.. upptäckte de av en ren slump då de ofrivilligtfik annan mat och blev bra i magen…. Tesa att servera iams igen och alla fick sprutdiarre då vardet ganska givet.

Kolla på djuraffären om ett annat foder..

zimba7
0

hej jag har samma problem med min katt. du kanske borde sluta ge honom godis och kolla om de är det som orsakar att magen blir så. jag har fått börja med ett nytt foder till honom som har mycket mer fibrer i samt så har han fått en kortison spruta hos veterinären den hjälper faktist. men försök börja med o inte ge mer godis  sedan ge dig på fodret.  =)

Josefa
0

Kittenfoder är för fet för en ettåring.

annzoo
0

#9 vissa katter behöver kittenfoder även som vuxen… då jag hade endast fertila katter fick alla kittenfodret. Har man katter som är underviktiga eller svårt att gå upp i vikt kan behöva kitten. Även dräktiga honkatter behöver de.

Min älsta var kring 3år då hon sluta helt med kitten

candyme
0

Hej, tacksam för alla svar! :)

Varför jag ger han iams för kattungar är därför jag har fortfarande kvar mat sedan han var liten och vill göra slut på den.

Jag har en liten påse PRO PLAN After care sterilized som är oöppnad.

Någon som tycker att den är bra?

/Emma

PumpkinQueen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#11: Pro plan är mycket bättre än Friskies! När du byter foder, tänk på att göra det långsamt så att det inte blir en chock för hans lilla mage. Alltså, börja med att lägga i bara några "kulor" av den nya maten i matskålen, och sen lägger du i fler och fler nar du utfodrar honom. Jag brukar köpa en stor påse från början, så kan man låta det hela ta lite tid och katten hinner vänja sig. Lycka till och hoppas han blir bra i magen.

ScarletMajesty
3

min katt är jätteallergisk mot kyckling( fågel öht) så när han får i sig kyckling så blir han lös i magen och har det riktigt jobbigt. Kan det vara någon form av allergi?

tessan1234
0

Hej

Min katt ska snart ha kattungar men har blivit hur dålig i magen som helst! Är det vanligt hon hinner inte ens till lådan vissa gånger.

Jag tycker det är så synd om henne har någon förslag på hur jag

kan hjälpa henne?

xMobilexD
0

Tänkte ge ett litet råd eller ah av egen erfarenhet. Friskies har gett våra katter här hemma dåliga magar. Så jag vet inte om det är något med det fodret.

annzoo
0

#14 hm det låter inge bra…har du uteslutit olika parasiter med avföringsprov. Det är inte noralt att de inte hinner till lådan. Har hon varit dålig i magen länge? vad äter hon idag?

BARFmycat
0

Det är inget fel med att ge kattungefoder till vuxna katter, jag tycker tvärtom att man borde göra det.

Anledningen till att det finns olika foder för olika åldrar och stadier i livet är för att kommersiella foderföretag ska kunna spara in så mycket pengar som möjligt och ge ett intryck av att de är kunniga.

Kattungefoder är de foder som är mest näringsrika, och därför dyrast att producera. Foder för tex inomhuskatter har inte alls samma innehåll och sammansaättning, varför? För att det är bättre anpassat för inomhuskatter? Nej, för att det är näringsreducerat för att det går att genomföra. Skulle man ge ett sånt foder till kattungar skulle de riskera att få näringsbrist eller hur?

Ge inte katterna ett annat foder när de blir vuxna, dra ner på mängden foder istället så blir de inte feta och får i sig rikligt med näring.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~