Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1704 ggr
AngelicamedC
1

Har min katt blivit knäpp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kastrerade min 2 årige hankatt förra året i september. När han var liten hade han tåfetish, han älskade att tugga på tårna när man gick barfota. Efter operationen så slutade han nästan, de händer ibland att han nafsar lite.

Men det som besymrar mig nu är att han har fått några ryck. I dom här "rycken" så kan han springa jätte fort och stanna blixtsnabbt lägga öronen bakåt och slicka lite på sig och springa vidare.

Det var ett tag sen har fick ett sånt här ryck men nu verkar han ha ett annat problem istället. Nu kan han gå ut, vara ute i 3 minuter och sen ställa sig vid dörren eller köksfönstret och vill in, sen efter bara ett par minuter så ställer han sig vid dörren igen och vill ut. Det här kan hålla på i flera timmar och det är inte så kul att öppna och stänga dörren varje gång man går in i köket.

Det sista problemet som nog är allra värst är att han har den senaste månaden börjat skrika åt ingenting. Han kan gå igenom hela lägenheten och bara skrika. Hans mamma som vi också äger skriker till och från. Mest gör hon det när hon tigger i köket när vi lagar mat, när hon vill ha mat, vill ha uppmärksamhet eller när hon löper och då de är det EXTREMT! Men hankatten skriker bara, han vill ingenting…

Nu är jag jätte orolig över min bebis, och behöver verkligen hjälp! Har han blivit psykisk efter nedsövningen.

Jourhemmet
0

Han vill definitivt ha uppmärksamhet, leker ni med honom? Och varför kastrerar ni inte mamman?

Imasy
0

En tanke jag hade ang fötterna, är att de slickar i sig svett. Äckligt jag vet ;)

Mina kan också få sådana där ryck, tokryck kallar jag dem för, där de kör ett intensivt race genom hemmet så man tror att de ska bryta alla ben de har i kroppen.

Det där med att öppna och stänga dörrar känner jag igen. Här vill katterna in/ut ifrån altan i en sådan fart att jag blir galen på dem. Tack och lov så är det så pass varmt nu att jag kan ha öppet ut dit så får de gå på egen hand.

Har dock märkt att de vill in/ut mest bara när dörren/fönstret ut till altan är stängd. När det är öppet kan de ligga där ute i flera timmar utan att bry sig. Tror mer det handlar om en fix idé att det inte bara får vara stängt.

Men att han bara går runt och skriker, kan det ha att göra med att mamman är okastrerad?

Josefa
0

Vårkänslor. Speciellt om han delar hem med en fertil hona.

AngelicamedC
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tusen tack för era svar! Mamma är inte min katt, det är min mammas och hennes killes katt och jag vill helst slippa betala 1000 spänn för en katt som inte är min :) Men katthonan är dräktig nu och vi tror hon ska få ganska snart också…

Josefa
0

Jaha, och då är det sonen som är pappan?

Imasy
0

Han är ju kastrerad ;)

Josefa
0

Ja förlåt, det ser jag nu. Jag fick för mig att han kastrerades för några månader sedan.