Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4496 ggr
emsems
0

Finne på hakan?

Min katt (6 år, mest inne, bondkatt) har återkommande de senaste åren fått någon slags finne eller vårta på hakan. Det är bara en, och är precis som en människorfinne både i storlek och utseende. Ofta försvinner den av sig själv, ibland får man klösa lite på den.

Men vad är det? Någon som känner igen det?

Jourhemmet
0

Har du hans mat i plastskålar?

IceJossan
0

Kattacne är inget ovanligt. Ofta uppkommer det av att kattens haka rör vid plast som vittrar sönder och därmed täpper till porerna på kisses haka.

Badda dagligen med antingen väteperoxid eller matolja så försvinner det troligtvis. Och om du har plastskålar så byt till porslins- keramik- eller glasskålar.

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min katt fick också en liten finne på hakan förut men jag lät den vara så försvann den efter 1-2 veckor.

Innan finnen kom dit så hade han "svarthaka" eller vad man nu kallar det.

TIMMY
0

jag har matskålar i rostfritt - då minskar risken att en klåfingrig son har sönder dom! ;)

iiichigo
0

Matolja skall man se upp med! Vi rengjorde vår dams haka med det, hon kliade sig så att det blev inflamerat (pga av oljan) Så vi fick åka till vet, som rakade och gav oss en kräm som skulle hämma inflamationen :)

gäller säkert inte alla katter, men vår verkade inte tåla det ..

Hälsningar Astrid :)

Cazzos
0

Jag såg här någonstans på Katter iFokus att man kan tvätta hakan med YES diskmedel..

Men jag skulle bara låta det vara. Det är inget som stör katten sålänge det inte är värsta såret på hakan som gör ont..

Såvida man inte ställer ut katten så kanske man ska hålla den finnfri Flört

emsems
0

Hej, hon har matskålar i rostfritt och glas…? Men det kanske bara är att låta vara.. Jag blev som rädd att det var hudcancer eller något =)

IceJossan
0

Tvätta med lite väteperoxid du (eller annan sårrengöring), finnar på hakan kan klia. Men det är inget farligt.

iiichigo
0

Du kan tvätta skålarna med Yes-diskmedel. Det kan verka för att finnarna försvinner :)

Hälsningar Astrid :)