Hur stor är chansen till dräktighet?
om en katt löper, och blir ''påsatt'' av en hane, hur stor är risken för dräktighet? lika stor chans som för oss människor? eller större?
tacksam för svar! :)
Du bör nog kastrera honan snarast om det har hänt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Katter är fertilare än människor och löper en katt och blir parad så blir den oftast dräktig.
Stolt ägare till tre La permer

Finns risken att hon blivit parad så har hon troligen blivit det. Då bör du kastrera henne snarast möjligt för att inte sätta ännu fler kattungar till en värld där det redan finns ca 100 000 fler katter än vad det finns hem.
Hej, jag har för mig att:
Vid 1 parning är chansen ca 50%
Vid 4 parningar ca 99%
Detta är alltså vid samma tillfälle, samma löp.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Jag blir så trött på alla fertila katter som inte kastreras och riskerar att bli med kattungar jämt och ständigt. Varför tar folk inte ansvar? Kastrera innan de blir könsmogna. Hur svårt ska det vara?
För dyrt? Isf har man inte ekonomi att ha katt!
:(
Nu är det så att det är inte mina katter det gäller, utan dom kastrerade jag för ca en månad sen.
Och jag förstår att ni tycker att katterna borde kastreras, och att ni säger det.
Men detta var bara en Intressefråga.
Hursomhelst, hoppa inte på mig utan fakta :)
Men tack för svaren!

Honor blir infertila på en gång efter kastrationen men hankatter kan göra kattungar upp till sex veckor efter kastration.Det kan också vara viktigt att veta.
Stolt ägare till tre La permer
Okej, det visste jag inte.
Tack! :)
#5 det finns vissa som tror att det är bättre om en honkatt får löpa en gång innan kastreringen. Ingen personlig åsikt men jag vet att d är flera som tänker så.
Av vilken anledning? För att katten ska få känna på hur det är att löpa? En bra erfarenhet för ett fortsatt liv?