Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2599 ggr
740tjejen
0

vilket pris kan man ta på katter

Jag kan ej ha kvar mina katter. :(  Det är en hona på 4 år. kastrerad, halvlånghårig. perser/bondkatt. Jättesocial och vill gärna mysa.

Samt en bondkatt hittekatt hane, Dock okastrerad än så länge. Kelen och mysig. Han är ca 8-9 månader.

Vad kan man ta för dom. Vill ju helst inte skänka bort katter. Utan vill ju veta att de som kan betala för en katt också ger dig god omvårdnad.

Så vad tror ni.

Rosenlind
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad tråkigt att du inte kan ha kvar dina katterGråter.

Jag hoppas att du hittar riktigt bra hem åt dom.

Angående priset tycker jag att du kan ta 700 kr st. Då ska båda vara vaccinerade och kastrerade. Jag tycker inte du ska sälja hanen innan du kastrerat honom.

Var noga med att hitta ett bra hem åt dom.

[Anunnaki]
0

500 kr för den kastrerade katten kan väl vara lagom men varför inte ta vad det kostar att kastrera katten plus ett par hundra koppalt till att nya ägaren får tillbaka kostaden för kastrering så snart du ser att det är gjort fast ändå bättre är nog att se till att han är kastrerad innan han lämnar dig.

Kolla noga innan du lämnar katterna ifrån dig. Ibland har jag kollat taxerad inkomst för att förvissa mig om att de har råd att ha katt, ring 0771-567567 och följ instruktionerna för hur du ska trycka för att komma vidare. En katt kostar betydligt mer än maten för man vet aldrig vad det kan bli för veterinärbesök och självrisken är rätt hög på försäkringarna.

[SoooL]
0

Det är väl inte priset som avgör om det är bra ägare.
Men katten ska definitivt kosta minst 500kr och sedan ska herren kastreras innan flytt! Gärna vaccination också!!

740tjejen
0

Jo hade gärna kastrerat han, men kö hos veterinären. Och det är lite akut.

Josefa
0

8-9 månaders hankatt. Då tycker iaf jag att det är akut. Hur läng kö kan en veterinär ha för att kastrera en hankatt. Det tar ju bara några minuter. Och du lär knappast få katterna sålda första dagen du sätter in en annons.

740tjejen
0

Han har kö på 1 månad. Kan ha kvar katterna max 1 vecka.

Jourhemmet
0

Och sen….?

MonicaLagerquist
0

Det undrar jag också.Omplacering måste få ta tid så att man hinner hitta rätt hem.

#6 Vart bor du i för del av landet?

Kattutan men stolt Plåtis ägare

740tjejen
0

Jag bor i Dalsland. Blir jag inte av med dom innan 1 vecka så blir de avlivade. Eftersom jag måste hitta hem fort. Finns ej katthem i närheten.

sahar08
0

Varför blir dom avlivade om en vecka?

Imitra
0

Varför har du inte tid att hitta ett ordentligt hem åt dom?

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

740tjejen
0

För att just nu är de utlånade för sonen har blivit allergisk mot katt. Fick åka in akut med han för 2 dagar sen. Har annons ute på dom redan, Men bara oseriösa som skrivit, därav jag undrade vad jag kunde ta för dom. Och hon som tagit hand om dom kan ej ha de för länge.

Jourhemmet
0

Vad har du satt för pris nu i annonsen?

line84
0

1 månads kö för att kastrerea en hankatt? Låter lite konstigt.. Finns det inga fler veterinärer i närheten? Stackars små kissar.. Gråter Hoppas verkligen dom hamnar i bra hem och jag hoppas ändå att du gör ditt bästa för att det ska bli så. Lycka till!

line84
0

[SoooL]
0

"En vecka annars avlivas katten" - vilken omsorg och kärlek till katten det var här då.
Förlåt men jag blir så trött på sånt här och tänker inte hålla tyst om det! Det är ett djur som du tagit ansvar för. Avlivning är ingen okej utväg om katten kan få fortsätta sitt liv någonannanstans. Den är varken sjuk eller aggressiv vad jag förstår det.

Jourhemmet
0

Man slutar inte att förvånas över hur litet värde folks katter har, jag blir så förbannad.

blondifire
0

hmm om kön till kastrering är så lång hur är det då med avlivning??

S*Winsnes Wilda

Jourhemmet
0

#18 Mycket bra poäng Flört

UlrikaD
0

Det måste väl ändå finnas fler veterinärer. Jag ringde och bokade kastrering till min katt och fick tid dagen efter. Och det var första stället jag ringde till.

Och det här med avlivning inom en vecka behöver man väl inte ens säga hur galet det är.

740tjejen
0

Ne men som sagt det är akut, eftersom sonen blivit allergisk och hon som har dom nu inte kan ha de så värst länge själv. Jag älskar katterna och vill ju helst att de ska få bra hem. Men är tydligen svårt och hitta hem till katter om man tar betalt. Vad hade ni gjort i den situationen.

Imasy
0

Ang att ta betalt. En vän till mig sålde kattungar på blocket. Hon tog mycket mer för sina kattungar än vad andra gjorde, trots samma utseende/vad som gjorts med dem.

Men folk var som galna på just hennes kattungar, och alla som ringde sa att det kändes mycket seriösare när det inte var några hundrakronors katter och att det kände sig tryggare med att kattungarna hade tagits väl om hand.

Förstår att det är en riktigt knivig situation du har hamnat i. Men det finns absolut ingen släkting, vän etc som kan ställa upp ett par veckor?

740tjejen
0

Tyvärr inte. Har ej släkt här och har ont om vänner. Då jag inte trivs med människor. Mamma har redan katt och han tål inte andra djur. Bror har också katt redan.

AgnetaB
0

Det måste väl finnas något katthem NÅGONSTANS som kan hjälpa dig .Du kanske inte kan räkna med att hitta ett i närheten. Du får väl rycka upp dig o engagera dig mera.Har man skaffat sig djur/barn (som bägge är lika hjälplösa utan dig )får man lägga ner lite jobb.

Josefa
0

Ja, men då finns det ju kattpensionat. De har  ju antagligen inte så fullt nu innan semestertiderna har kommit igång. Fast så mycket pengar tycker du kanske inte det är värt att lägga på dem?

740tjejen
0

Är arbetslös så har ej så mycket och röra mig med. Kan dock tänka mig åka max 6 mil för att lämna katterna själv. Men finns det nån i sverige som vill ha så brukar det ju alltid gå att ordna med transport, Pappa jobbar i göteborg, ker ner varje söndag, han kan ta med sig katterna till Göteborg. Eller nånstans längs E6 mellan uddevalla och gbg.

Jourhemmet
0

Hur seriösa svar tror du att du får när du sätter ett pris på 100:-? En bra bild är också A och O för att få någon intresserad.

740tjejen
0

Hur lätt är de och få katter sålt då om man har överpris.

Jourhemmet
0

Överpris?? Så du tycker att dina katter inte är värda mer än 100:-? Jag har sålt vuxna katter för 500:- och det tycker jag egentligen är alldeles för lite. Säljer du för en hundring eller ger bort dom så är risken ännu större att människan som köper dom är så pass oseriös så att dom inte bryr sig om katterna alls.

Om du inte tycker att du har råd med en kastrering så förstår jag inte hur du ska ha råd med en avlivning för den kostar runt en tusenlapp per katt. Har du tagit på dig ansvaret för katterna så får du banne mig anstänga dig mer för att hitta ett bra hem åt dom, man avlivar inte friska djur. Sätt upp katterna på kö till flera katthem. Och annonsen la du ju ut idag, när det bara är enligt dig dagar kvar innan dom "måste" avlivas. Nä du här får du inget medlidande.

740tjejen
0

Honan kostar 1000.- hanen 250.- Så det är inte 100 .- på dom. men haft dom ute på annons i 1 månad nu men inge napp.

Jourhemmet
0

Rekommenderar dig att sätta in en bättre bild, det är jätteviktigt för att någon ska bli intresserad. Ja nu stod det 500:- för honan och 100:- för hanen

Marad
0

Tänk på att det tar månader innan allergerna minskar i ditt hem, du måste också sanera.

Sätt upp lappar på tex Ica prata med grannar/släkt/vänner och berätta om din situation. Det kanske finns någon som kan ta katterna tills du hittar ett nytt hem till dom.

IceJossan
0

Du måste anstränga dig mer och göra en BRA annons. Här kommer tips!

• Sätt en iögonfallande rubrik. "Katter söker nya hem" är mycket lätt att folk bläddrar föbi. Skriv istället nåt i stil med "Störtsköna och festliga missar", eller "Dalslands härligaste katter". Eller varför inte ha varsin annons på dem om de inte måste flytta till samma hem? "Härligaste grabben i Dalsland" och "Dalslands skönhet vill flytta till dig".

• Beskriv varje katt helt ärligt, men på ett sätt som får läsaren att tycka att dina missar är Sveriges härligaste katter. En mycket positiv beskrivning, gärna lite om dess egenheter också t.ex. om någon är pratglad, gillar att bädda sängen etc, sånt som är kul att läsa.

• Skriv vad för slags hem du söker till dem, mer utförligt än du har gjort. Trivs de med barn? Med hundar? Vill de ha kattsällskap eller kan de vara ensamkatter? Bör de bo i lugnt/lugna hem eller gillar de fart och fläkt?

• Sätt ca 400-500 kr per katt, så ser läsaren att du värnar mer om katterna (även om det tyvärr inte verkar så när du pratar om så snar avlivning) och hellre köper katt av dig än av de som bara säljer sina katter för en ynka hundring.

• Och mycket MYCKET viktigt: BRA BILDER! Ta BRA bilder på katterna, inte sånadär som du har i anonnsen nu. Det är inte meningen att såga dig, men det är ingen som ser hur dina katter verkligen ser ut på den där bilden och därmed tappar du läsare - folk vill se hur katten ser ut på bild innan de ringer. Ta bilden på katternas nivå och få med både ansikte och kropp.

En BRA annons betyder allt!

Sagolika
0

Helt rätt! En "säljande" annons med catchy rubrik och text och bra bilder gör väldigt mycket. Min bästa annons med jättefin bild gjorde att efterfrågan ökade väldigt.

Jourhemmet
0

Förnya även annonsen en gång i veckan så att den hamnar högst upp igen. Trägen vinner.

740tjejen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan ngon hjälap mig skriva en bra text, suger på sånt nämligen. Blir dyrt och ha 2 olika annonser tyvärr. Får kanske ta lite nya kort på dom, hade ingen tilltalande bild.

740tjejen
0

Styggve, Ja han heter så. Kanske inte så tilltalande.

740tjejen
0

Kanske kan skriva lite om dom också.

Karma den vita är ju som sagt kastrerad. 4 år. van vid hundar och småbarn. Höns och kaniner. Visar intresse för och vara ute. Sköter lådan bra är dock lite kräsen i maten. Äter inte vad som helst. Gillar dock färsk mat. tex kyckling, kotlett och sånt. Så skulle nog gilla barfmat. Korsning perser/bondkatt.

Styggve är ju hittekatt var runt 8-10 veckor gammal när han hittades. Var full i mask och massa öronskabb. har varit under behandling av det. Öronskabben återkommer dock så fort man slutar med behandlingen.

(kan bli dyrt i längden). Äter allt även det han inte får. han är dock en fegis och vill helst inte gå ut. Vilket syns på bilden. han var max 5 meter från trappan. Han är dock okasterad då. Han gillar och sova uppe vid kudden när man sover. Kurrar högt och mysigt.Vet ej om han är van andra djur.

Båda är pratglada. Dock tysta på natten.

Är det nån som tror att det går att få ihop en annons av detta.

IceJossan
0

Bra början till text, dock måste du skriva positivt. Jag kanske kan hjälpa dig, men för det måste jag veta mer:

Vad för slags mat tycker Karma om? Vad tycker hon inte om? Utöver det du redan skrivit alltså.

Vad har de för egenheter? Är de sociala och keliga? Ligger de i knät eller nära? Sover även honan i sängen? Hur aktiva är de? Behöver de bo i samma hem eller kan de flytta till varsitt hem?

Har du någon bra bild på Styggve när han är inomhus?

IceJossan
0

Här är bilderna bättre beskurna.

IceJossan
0

Och nästa.

Jourhemmet
0

Dessvärre måste du åtgärda öronen på hanen innan en flytt och det kan bara göras med ett veterinärbesök då han måste få Stronghold. Man kan inte sälja en katt med skabb eftersom det smittar. Min fundering är då om det verkligen är skabb eftersom du inte nämner något om honans öron. Om det är skabb så måste honan ha det också.

IceJossan
0

Det kan ju vara så att ni har ett skabbsmittat område så att säga. Skabben kan leva utanför sin värd i flera veckor, och det kan blir en ond cirkel av det hela - din katt får skabb, behandlas, blir frisk men blir smittad igen pga att skabben överlevt.

Boka veterinärtid akut för att behandla hans skabb och för att kastrera honom. Du lär inte få honom såld när han har skabb och är okastrerad. Hur har du behandlat skabben tidigare??

Josefa
0

Är det inte svamp katten har. Tycker att honan också borde haft öronskabb om de går tillsammans. Hur har öronskabben behandlats?

740tjejen
0

Som sagt skabben är under behandling, Men så fort jag avslutar dyker den upp igen. Tror vi varit hos veterinären ett 20-tal gånger Har provat alla medel som finns känns de som.

#44 Enligt veterinären är det inte svamp utan elakartad skabb, Aldrig hört om det förut, men han har fått ganska starkt medel till de.

Honan äter ju helst blötmat är inte glad i torrfoder. Jag matar med båda och hon väljer blötmaten före torrisar.

Jourhemmet
0

Elakartad skabb? All skabb är elakartad. Det låter ändå inte rimligt att din hona inte skulle ha det för det är som sagt VÄLDIGT smittsamt.

Cazzos
0

Varför ska man sälja en okastrerad katt? Man vet aldrig om den nya ägaren gör något lurt med den.

Typ som överdriven parning eller har den som utekatt och låter katten para sig och få massa kattungar som slutar upp som hemlösa stackare.

Tråkigt dock att du inte kan ha kvar katterna. De är jättefina! Varför kan du inte ha kvar dem? Ekonomiska skäl? Eller är det personliga skäl till det?

IceJossan
0

Här har du förslag på annonstext. Och sen bilderna i mitt tidigare inlägg.

Rubrik: Dalslands härligaste katter!

Annonstext: Två fantastiskt goa och vackra katter säljes pga allergi.

Karma är en vacker vit semilånghårig hona på 4 år. Jättesocial och vill gärna mysa. Hon är kastrerad. Van vid småbarn, hundar, höns och kaniner. Är van utekatt och vill fortsätta få vara det. Sköter lådan utmärkt. Karma är lite kräsen i maten, gillar färsk mat bäst: tex kyckling, kotlett och sånt. BARF-mat skulle hon nog älska. Annars äter hon i stort sett bara blötmat, inte torrfoder. Karma är en korsning mellan perser och bondkatt. Hon är pratglad, men tyst på nätterna.

Styggve är en f.d. hittekatt som hittades när han var ca 8-10 veckor gammal. Han är nu ca 8-9 månader. Han gillar att sova uppe vid kudden om natten. Spinner högt och mysigt. Styggve är matglad, äter gärna både det han får och inte får. Pratglad, men tyst på nätterna. Han får gå ut om han vill men han är en fegis och vill helst bara stanna inne. Skulle nog passa bra som innekatt. Han är tyvärr inte kastrerad än och jag hinner inte ordna med det pga ovanligt lång kötid hos veterinären. Han har problem med öronskabb men det är under behandling.

Anledningen till att de måste få nya hem är att min son har blivit akut allergisk. Katterna bor högst tillfälligt hos en kattvakt men kan omöjligt stanna där i mer än någon vecka :(

Kan du ge båda eller någon av dem ett fortsatt gott liv? Tveka inte att höra av dig, dessa katter är helt underbara!

Om det behövs kan jag köra dem ca 6 mil för att lämna. Transport till Göteborg kan ordnas, kanske även till övriga Sverige.

Josefa
0

Vad är det för behandling han får? Din förklaring stämmer inte riktigt när du säger att skabben kommer tillbaka så fort du slutar med behandlingen. Numera brukar katter behandlas med Stronghold vid svårare öronskabb. Då ger man en behandling och ev upprepar man den en gång till efter en månad.

Quincy
0

Jag undrar vad du exakt menar oseriösa köpare? Det uttrycket är ju rätt godtyckligt, och kan inte ett köp från en sk oseriös köpare i detta fall vara ett bättre alternativ än att avliva katten??

740tjejen
0

Oseriösa för mig är de som tänkt låta katten åka lös. Finns säkert oseriösa som är bra. Men aldrig attjag skulle nån låta katten åka lös. Är en stor olycksrisk.

Jourhemmet
0

Jag har nekat köpare som kommit hit utan bur. Och dom har inte fått komma tillbaka heller fast dom då tar med sig bur. Så på den punkten håller jag med dig, har man det tänket så undrar man hur dom tänker för övrigt när det gäller katten.

AgnetaB
0

# 51 Jag anser det ej vara speciellt seriöst att ens tänka på avlivning av djur man faktiskt har åtagit sig att sköta så allt är väl relativt…

#52 För att slippa den diskussionen med bur el inte när folk kommer så kan man väl helt enkelt säga åt dem att kom ihåg att ta med bur så du har något att ta katten i o att jag säljer den inte annnars. Likaväl som man kan tala om för dem vad de ska tänka på o skaffa innan de tar hem katten.

[Norrbysa]
0

Vilken bra annonstext du fick TS! Hoppas det går bättre med omplaceringen nu. :-)

Jourhemmet
0

#53 Jag tycker inte att jag som säljare ska behöva upplysa köparen om bur. Har dom den inställningen att dom ska hämta katten i famnen så var det ändå inte rätt hem. Självklart hjälper jag alltid till att tala om vad som behövs men har man inte haft katt innan så tar man reda på allt man kan innan köpet. Jag supportrar mina köpare hela kattens liv om så önskas.

Sedan håller jag med om att det är mycket oseriöst att ens tänka på att avliva friska djur.

Marad
0

Vad är alternativet om nu TS inte hittar något nytt hem? ska hon "omplacera" sonen som är allergisk?

Jina
0

OT, men hädanefter kommer köpare påminnas om bur. Varför? De två senaste ungarnas köpare hade inga burar med sig, och jag vill inte skänka bort fler nu!

Josefa
0

Medicinera sonen tills hem hittas. För jag antar att hon inte har tänkt tanken att avliva sonen. Sen finns ju som sagt kattpensionat att placera katterna på tills hem hittas till dem.

Imasy
0

Enligt TS peofil är sonen ca 2½ år gammal bara. Frågan är ju om det går att medicinera en sådan liten?

Marad
0

Menar du allvar? har du egna barn?

Ts har skrivit att hon inte har ekonomin att betala pensionat för katterna.

Skulle jag hamna i samma sits som Ts(allergiskt barn) och jag hade gjort allt för att hitta ett nytt hem till mina katter, valet mellan mitt barns hälsa och katternas liv så skulle jag välja mitt barn. Jag skulle inte ha råd att betala pensionat för en längre period.

Quincy
0

Jag tycker absolut det är fel att köra hem katt utan bur. Men jag anser att avliva friska katter är ännu värre.

Ska katten hellre dö än att hamna i ett potentiellt hem som ännu inte fått kunskapen om hur man hanterar en katt (men villiga att lära sig)? Det finns fortfarande en sannolikhet att katterna hamnar i en familj som tar hand om katten även om de inte kanske får det bästa fodret.

Quincy
0

Det är liksom olycksrisk vs dö, vad väljer man?

Hur som helst jag hoppas verkligen att katterna hamnar i bra hem så snart som möjligt eftersom din son verkar svårt allergisk.

740tjejen
0

Tack till er som förstår. Ni ger som kritik vet tydligen hur det är. Då kanske ni vill ta hand om katterna. Istället för och kritisera, Jag mår redan dåligt över detta. Och att ni ska spy galla över mitt beslut gör det inte bättre. Lämnar tråden nu. Och katter i fokus.

AgnetaB
0

Tänk att när man inte bara får medhåll så lämnar man iFokus. Har hört det förr nämligen. Av sina kompisar får man inte alltid höra sanningen så kan ju bli jobbigt när det blir påtagligt här.