Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5400 ggr
IceJossan
0

Pälsen växer inte ut - varför?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En hankatt rakades nästan hela han när han kastrerades för ca 2 månader sedan. Han var semilånghårig utekatt på ca 10 månader och hela pälsen var en enda ihopsittande tova. Skygg kille som är rädd i mänskligt sällskap. Pälsen har fortfarande inte växt ut, det är endast stubb/fjun som börjat komma. Hur kommer det sig??

Likaså en honkatt på ca 5 år som rakades på magen inför kastreringen för 2 år sen - NU har pälsen börjat växa fram i form av lite fjun. Hon har varit innekatt med koppelpromenader sommartid i flera år.

Jag vet fler katter som rakats men inte fått ny päls - varför växer inte pälsen ut? Är det så varmt att det inte behövs?

Helenaaa
0

Det kommer nog Flört Våra norska skogskatt var också tvungen att rakas hela hon. Det var en tidig sommar. Pälsen var inte desamma förens sommarn året efter..

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

IceJossan
0

Konstigt att det tar så himla lång tid ibland :S

Okej hankatten jag skrev om, det har bara gått ca 2 månader, men honan rakades på magen för TVÅ år sen Förvånad

EddaM
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det tar 6-12 månader för en päls att växa ut, det beror lite på vart katten är i fällningen och så. Men det kan klart ta lite längre tid med. Men om det tagit två år så skulle jag ge katten lite extra vitaminer. Min perser som jag rakade nyligen ser ut som pigge piggsvin just nu då täckhåren har kommit en cm på henne medans ullen är kort fortfarande.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z