Nät på balkongen?
Är det så att man måste ha nät på balkongen om man har katt? Hur mycket nät? Gäller detta även om man inte låter katten gå ut? Inser ju att det mycket väl kan bli så att den lyckas smita ut någon gång… Och att man antagligen vill ha dörren öppen på sommaren…
Funderar på att skaffa katt när jag flyttar i slutet av sommaren men hade inte tänkt igenom detta!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Om balkongen är 5 meter över marken så måste man sätta upp något nät om katten ska vara ensam på balkongen.
Själv sätter jag upp kompostgaller (3 st) så att katterna inte kan ta sig ut på balkongen.
men annars brukar ju många katter älska att vara ute på balkongen och det kan ge extra aktivering för att dom kan sitta och spana på allt möjligt. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lagen säger en sak men om jag trots att jag bodde i lägenhet skulle skaffa katt skulle jag givetvis ha balkongen innätad så att katten åtminstone kunde få den friska luften och chansen att kolla läget ute plus att den kunde vara med mig de gånger som jag skulle sitta på balkongen. regeln om 5 m är väl för att hindra att katten skulle slå sig alltför illa om den ramlade ut. En annan sak är ju om inte vill att den ska smita.
Om inte katten får gå ut på balkongen behöver du väl inget nät? Skulle katten ramla ner och göra illa sig så gäller inte försäkringen.
#1 Gäller det alltså bara om den ska vara själv?
/Karin
Nej, får katten vara på balkongen så måste du ha nät vare sig du är med eller inte. Hoppar katten upp på räcket lär du aldrig hinna reagera.
Jag tänkte väl det… Hmm får nog ta tag i lagen innan jag skaffar katt märker jag!
/Karin
Hittade till slut en artikel med lite lagar! Den sa så här:
(3 kap 8 §) Om katt vistas ensam på balkong belägen mer än fem (5) meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller liknande för att förhindra fall.
Så jag får väl fundera igenom det där! Kan ju vara trevligt för katten att få vara själv på balkongen också eftersom jag kanske inte är där så länge.
/Karin
Nät kan ju vara bra om katten ska vara ute. Även om det är lägre än 5 meter och även om man själv är med.
Själv vågar jag bara vara ute med en katt om jag är ensam så man kan hålla koll. För dom kan snabbt försöka hoppa upp och jaga fåglar och flugor.
Så nät på balkongen är ju egentligen bara positivt för katten 
Jo, men fult ;)
/Karin
Vem bryr sig om det är fult om det nu kan skydda katterna?
Haha. Kanske inte. Men det är min första egna lägenhet och är väldigt sugen på att sitta och ta en morgonfika i solen på balkongen på sommaren, då vill jag hellst inte bli rutig ;) Får väl vänta lite med att skaffa katt tills jag bott in mig och ser hur mycket jag använder balkongen osv. Klart katten ska ha det bra, jag hade bara inte tänkt på den här detaljen än. Har kanin så den ska få bo in sig ordentligt först också, plus att jag inte flyttar förrän i september. Så jag har lång tid att bestämma mig!
/Karin
jag har 2 st ballkonger. Jag har funderat på att sätta nät på ena så hon får gå ut när hon vill på den i sommar o om hon vill va med mig på den andra kommer jag ha henne i sele där samtidigt som jag är med. Men va kör man på för nät? Hönsnät eller? Vart finns de o vad kan der kosta?
Har puttat upp en tråd där Alexej säljer kattnät!
puttat upp? skicka länk?
Kycklingnät är nog bättre än hönsnät för de är smalare så de håller bättre formen. Man behöver inte oroa sig för att bli rutig om man solar sig på en balkong som är innätad för dels så flyttar solen på sig i förhållande till balkongen och dels så syns inget rutmönster alls en meter från nätet för det blir sämre än en mycket suddig bild i en kamera. Det enda som händer är att solen blir ytterst lite svagare på balkongen men skillnadenmellan att ha nät och att inte ha nät syns inte med våra ögon. Skulle tro att skillanden är någon enstaka procent.
Vi har hönsnät på vår balkong och bor på 3e våningen. Utifrån syns det inte att att det är innätat (men i snäv vinkel kan man se den men inte tydligt).
När vi har haft kattungeköpare hos oss så lägger de inte ens märke till nätet när de är i rummet intill balkongen, utan man måste tala om har ni sett att vi nätat in balkongen "nämen titta när det hade vi inte" säger de då.
Vi har betongsidor på balkongen som vi borrade ett par hål i satte i plugg och sedan monterade vi en träram runt sidorna samt taket. Sedan satte vi upp hönsnätet sida till sida med häftpistol och lät nätet vara hyfsat slappt så det buktar ut lite så katterna kan se åt sidorna. Sedan satte vi nästa "remsa" med hönsnät och då fäster man den enkelt med stålvajer som man tvinnar runt det första nätet på så vis ser man inte att man har fogat.
Katterna älskar att vara på balkongen och att sitta på balkongräcket (nätet går utanför räcket och in under räcket) tack vare att nätet buktar ut lite så kan de tom gå på nätet när de går förbi varandra när flera katter är uppe på räcket samtidigt. Hönsnätet har hållit för våra katter i alla år, och då gillar en av katterna att klättra på nätet efter flugfän och annat, som en spindelkatt.
/Fridaybrew
Kolla in min tråd. Länk
Det behöver verkligen in bli fult när man nätar in och man blir definitivt inte rutig av att sola på en innätad balkong. ;-) Jag tycker snarare det blir mysigt när en balkong är innätad.
Om du använder ett metallnät finns risken att det rasslar i vindet och så speglar sig solstrålarna i nätet så att det syns väldigt väl. Ett plastat nät syns mycket mindre. Jag har nätat in med ett svart nät helt i plast som kallas rådjursnät.
Vi på Evas Katthem säljer kattnät. Bred ca 7 m, Löpmeter 80kr. Det är ett bra nät som håller länge.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#19 Får hoppas att ni fortfarande säljer till hösten eftersom det är då jag flyttar! Kanske inte ens är aktuellt förrän om ett år, man är ju inte ute så mycket på vintern…
#20 Det verkar superbra att ha på altan, men inte på en liten balkong ;)
/Karin
#21 dessa grindar har varit utlånade i 2 år till en balkong.
#22 Där ser man, de såg så stora ut. Beror ju på hur stor balkong man har förstås!
/Karin