Råd - vart ska katten bo?
Läget är sådant att jag och min sambo äger två katter ihop, Evy och Felicia, men nu har vi beslutat att gå skilda vägar.
Jag står registrerad på Felicia, och han på Evy.
Vi tog först beslutet att båda katterna skulle stanna med mig, pga att vår ena katt(Felicia) inte uppskattar sällskapet med Evy särskilt mycket utan vill helst vara med mig, medans Evy behövde Felicia väldigt mycket i början.
Nu skedde en incident häromdagen som fick mig att undra om kanske Evy saknar min sambo, och helt enkelt inte trivs ensam med mig?
Hon började kissa inne väldigt mkt i helgen, och bajsade inne. Så när jag kom hem med Felicia såg jag vad hon hade gjort och då skulle jag fräsa på henne så hon förstod att lådan är där man ska kissa&bajsa. När jag tar tag i henne biter hon mig så hårt i fingret att jag börjar blöda kraftigt, och hon ändrar konstant personlighet från att vara väldigt skygg (som hon var i början) till att vara jättegosig och kelig (som hon varit sen hon vant sig vid oss)
Till saken hör även att hon alltid haft svårt för kvinnor, hon föredrar helt ärligt män, och har perioder då hon absolut är livrädd för allt kvinnor heter - men min sambo går bra.
Jag vet inte alls vad jag ska göra och är alldeles villrådig, jag vill göra det bästa för dem samtidigt som jag egentligen inte vill stjäla båda katterna från min sambo.
Jättetacksam för åsikter.
~ Ysmn
varför kan hon inte flytta till honom då?
S*Winsnes Wilda

Till att börja med måste jag säga att fräsa på henne kommer inte att hjälpa ett smack snarare förvärra situationen, vem sjutton har du fått så dumt råd av?
Att hon kissar och bajsar utanför lådan har inte ett dugg med att veta vart lådan finns eller vad den är till för. En katt eliminerar utanför lådan som ett tecken på frustration och stress. Det är ett för katten helt naturligt beteende om än en aning påfrestande för oss människor.
Jag tror mycket väl det kan vara så att hon saknar din sambo, eller rättare sagt saknar tryggheten som han representerade för just henne. Hon verkar vara en katt som är väldigt känslig för förändringar och separationen påverkar henne mycket negativt. Något som i sammanhanget är extremt intressant är om du och katterna bor kvar i gamla bostaden eller om ni flyttat. Har ni flyttat så beror hennes beteende garanterat på flytten och ger sig troligen när hon fått lugna sig. Tror att det kommer att lugna sig oavsett men att hon kanske behöver lite hjälp på traven.
Jag tror dessutom att det kan vara så att även eran andra katt känner av stressen iom separationen och kanske beter sig lite illa mot Evy om det nu är så att hon inte är så förtjust in henne redan från början.
Börja med att skaffa Feliway och plugga in i uttag hemma skaffa ev. ytterligare lådor. Om det är möjligt kanske det kan vara en idé att låta henne provbo själv med din sambo och se hur hon verkar må av det, samtidigt kan det vara kinkigt att hålla på och flytta runt en redan lättstressad individ. Inte helt lätt dilema det där.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!