Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1126 ggr
Amorell
0

Råd - vart ska katten bo?

Läget är sådant att jag och min sambo äger två katter ihop, Evy och Felicia, men nu har vi beslutat att gå skilda vägar. 

Jag står registrerad på Felicia, och han på Evy.
Vi tog först beslutet att båda katterna skulle stanna med mig, pga att vår ena katt(Felicia) inte uppskattar sällskapet med Evy särskilt mycket utan vill helst vara med mig, medans Evy behövde Felicia väldigt mycket i början.

Nu skedde en incident häromdagen som fick mig att undra om kanske Evy saknar min sambo, och helt enkelt inte trivs ensam med mig?

Hon började kissa inne väldigt mkt i helgen, och bajsade inne. Så när jag kom hem med Felicia såg jag vad hon hade gjort och då skulle jag fräsa på henne så hon förstod att lådan är där man ska kissa&bajsa. När jag tar tag i henne biter hon mig så hårt i fingret att jag börjar blöda kraftigt, och hon ändrar konstant personlighet från att vara väldigt skygg (som hon var i början) till att vara jättegosig och kelig (som hon varit sen hon vant sig vid oss)
Till saken hör även att hon alltid haft svårt för kvinnor, hon föredrar helt ärligt män, och har perioder då hon absolut är livrädd för allt kvinnor heter - men min sambo går bra.

Jag vet inte alls vad jag ska göra och är alldeles villrådig, jag vill göra det bästa för dem samtidigt som jag egentligen inte vill stjäla båda katterna från min sambo.

Jättetacksam för åsikter.

~ Ysmn

TIMMY
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du bägge katterna i dagsläget? Vill din sambo ha en katt så kan ni ju försöka att ha evy hos honom. Och om du märker att Felicia blir ensam kanske du kan skaffa en kattkompis till henne i framtiden.

TIMMY
0

Har du bägge katterna i dagsläget? Vill din sambo ha en katt så kan ni ju försöka att ha evy hos honom. Och om du märker att Felicia blir ensam kanske du kan skaffa en kattkompis till henne i framtiden.

Amorell
0

Idag har jag båda två, ja. 
Jag tänkte det också, men det kändes bra att kanske fråga lite människor om råd innan jag traumatiserar katterna med en jobbig flytt och så..

Men som grädde på moset måste Evy bo hos min sambos föräldrar till han bestämt sig för vart han ska bo. Känns jobbigt att utsätta henne för det, och att tvinga på hans föräldrar en katt.

~ Ysmn

Jourhemmet
0

Men du bor kvar i er gamla lägenhet?

Amorell
0

Ja, tillsvidare. Jag flyttar till Örebro om 3 veckor ungefär.

~ Ysmn

[Stampelina]
0

Men min första tanke går ju direkt till att hon inte verkar må bra. För att utesluta sjukdom av något slag skulle jag ta henne till veterinär.

Om det är som så att hon gör detta för att hon inte mår bra så kanske det gjorde väldigt ont på henne när du tog tag i henne så där och att det kanske var därför hon bet dig. Bara min tanke. Du kan ju i alla fall ringa en vet och rådfråga.

Amorell
0

Vi ska åka in med henne till vet. snarast för att utesluta UVI och andra sjukdomar.  

Jag funderade också på det, men jag la lixom bara händerna över ryggen och svansen på henne, bara löst för att visa att jag skulle ta upp henne.
Det påverkar ju mitt förhållande till Evy också, just att hon bet mig så illa, även om jag inte vill det. 

Jag tror dock personligen att det sitter i hennes huvud, hon är en fd katthemskatt och vi fick aldrig någon info om vad hon varit med om, som om det undveks.

~ Ysmn

Amorell
0

Vi ska åka in med henne till vet. snarast för att utesluta UVI och andra sjukdomar.  

Jag funderade också på det, men jag la lixom bara händerna över ryggen och svansen på henne, bara löst för att visa att jag skulle ta upp henne.
Det påverkar ju mitt förhållande till Evy också, just att hon bet mig så illa, även om jag inte vill det. 

Jag tror dock personligen att det sitter i hennes huvud, hon är en fd katthemskatt och vi fick aldrig någon info om vad hon varit med om, som om det undveks.

~ Ysmn

Jina
0

Hon blev väl rädd för att du fräste?

Amorell
0

Å, men jag hann aldrig dit förstår du Glad

~ Ysmn