Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 3984 ggr
Anonym
0

* April april* När lära katten vara ute?

Vi köpte en kattunge i julklapp till barnen, och vi kan riktigt se hur hon längtar ut.

Det skär i hjärtat att behöva stänga in henne när vi bor i ett sådant fint radhusområde. Men när kan vi börja släppa ut henne?

[Emma--]
0

radhusområde låter ju inte så lämpligt att släppa ut sin katt på.

Men bor ni i radhus går det säkert fint att bygga en rastgård istället.

Anonym
0

Vi får inte bygga rastgård för vår förening, men att låta katten gå fritt är inga hinder. Dessutom så bor vi långt från riksvägen och det är hastighetsbegränsning inom bostadsområdet, så jag är inget orolig.

Jourhemmet
0

Precis, bygg en rastgård. Bor man "på landet" tycker jag personligen att det är ok att släppa ut en katt inte annars. Köp henne en kattkompis istället så är hon aktiverad. Hon lider inte av att vara inne, skulle aldrig i livet släppa ut mina egna. Som sagt köp en kompis åt henne.

[Emma--]
0

#2 Nä men tänk på alla andra som bor i närheten dit katten kan gå. Det finns mycket att tänka på.

Gå med katten i koppel istället :) Och gör en bra miljö inomhus och aktivera katten massor så den får utlopp för sina instinkter.
Sen kan en kattkompis vara bra också.

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om ni nu absolut måste släppa ut katten.Se till att hon är över året.ID-märkt,vaccinerad och kastrerad.Börja med att vara ute med henne och lär henne vart hon bor.Prata med grannarna så att de inte blir sura på er då eran katt kissar/bajsar på deras tomt.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Anonym
0

3

Som jag redan har sagt så får vi inte bygga en rastgård. Sedan tycker vi det räcker med en katt. Två blir för dyrt.

4

Alla känner oss här och grannarna skulle säga till om katten skulle komma till dem, så det är ingen fara. Vet inte om koppel är våran grej om jag ska vara ärlig. Har hört så många hemska historier om kopplade katter.

Anonym
0

5

Alltså vi hade tänkt ha henne ute redan nu till sommaren, då är hon väl ungefär 6 månader.

id märka tänkte vi göra i samband med kastreringen senare om ett år kanske. Vaccinering behövs inte tyckte en av våra vänner (uppfödare) då vi inte åker på utställning och sådana saker.

[Emma--]
0

#6 Alla grannar inom det avståndet katten kan gå till? 

Vad för hemska historier? Det går jättefint om man lär katten att gå i koppel. Och det är roligt att få vara ute med sina katter också. :)
På sommaren är jag ute 1-2 timmar varje dag med en av mina.

MonicaLagerquist
0

Koppel på en katt är betydligt säkrare än en katt ute på egen tass.Självklart binder man inte upp katten och går därifrån.Det är dessutom förbjudet.Man har katten i koppel och håller i den ena ändan av kopplet.

[Emma--]
0

#7 Kastrera henne innan ni släpper ut henne, annars är risken stor för bebisar. Och vaccinering är ju verkligen en billig försäkring. 

Och vaccinering är även nödvändigt för att försäkringen ska gälla vid såna symptom som det blir vid t.ex kattsnuva.

Anonym
0

8

Grannarna är det inget problem med, eftersom de vet att det är våran katt. Vi har sagt att de får kasta ut henne om hon skulle gå in till dem, och naturligtvis ersätter vi sådant som ev skulle bli förstört.

9

Vi har hört historier om katter som smitit när de har varit ute i koppel och hittats hängda/strypta och det är inget vi vill vara med om.

10

Skulle det bli ungar så är det heller inget problem, vi har flera i bekanskapskretsen som skulle kunna tänka sig att ha katt, eller så får vi ha dem kvar tills nya hem hittas. Försäkring har vi inte ännu.

line84
0

#6 Många hemska historier om kopplade katter?? Du tror inte det kan hända mer hemska saker om katten går ute löst? Och det är inte alls bara utställningskatter som behöver vaccineras.. Ska katten vara ute så är det viktigt att hon vaccineras.. Likaså försäkras.

[Emma--]
0

#11 Det låter som ni borde ha en hel del att fundera över när det gäller eran katt.

Så du menar att alla inom några km vet att det är eran katt? Det är inte något större problem för en katt att gå långt. 

Håller man i kopplet och köper ett som passar katten så är den risken minimal. Och mycket mindre risk än vad katten riskerar genom att gå fritt.

Och angående ungar så krävs det ju lite planering. Massa olika tester som ska göras för att inte riskera att föda fram sjuka ungar.
Och det är ju lite svårt om man inte ens vet vem pappan är.
Sen hjälper det ju inte dom hemlösa heller :( snarare tvärtom.

Och försäkring är väldigt bra att ha. Blir katten sjuk finns det en risk att det blir väldigt dyrt annars.
Som sagt så är vaccinering viktigt, och en billig försäkring.

Lite att fundera på :)

Denna kommentar har tagits bort.
Cheapo
0

#11 Det är större risk att din katt springer bort när den går lös utomhus själv än när du går med din katt i koppel, eller att någon annan människa kan vara riktigt elak mot eran lilla katt (tyvär finns det sådana människor. Hade en jobbarkompis vars katt hade varit utekatt, men blivit misshandlad och sedan dött av sina skador Rynkar på näsan)Och sen förstår jag inte hur man kan hitta en katt hängd? Menar du då att den har smitit med sele och koppel på, hoppat upp i ett träd och råkat bli strypt? Har inte hört om någonting sådant faktiskt. Det finns jättebra, nästintill rymningssäkra selar för din kisse, så jag tycker verkligen att du ska överväga att gå ut med din katt! På så sätt vet du att katten mår bra när den är ute, att ingenting händer med katten eller att ingen är elak mot henne! Glad

Anonym
0

12

Går katten lös så är den ju lös och har en chans att fly utan att fastna i något. Dessutom så vill vi lära katten att bara hålla sig i området.

Vi har iallafall inga problem med pest och sådan thär vi bor, så vår vän tyckte det var onödigt (erfaren uppfödare) och sedan har jag fått höra att vaccin inte är ett hundraprocentigt skydd iallafall. Försäkring är vä frivilligt?

Anonym
0

13

Alltså vi har inte planerat att bli uppfödare, utan händer det så händer det. Eftersom det är en bondkatt vi har så har jag svårt att tro att det skulle finnas några sjukdomar som raskatter har. Om katten blir sjuk så får den vård.

15

Jag har inte sett den döda koppelkatten själv, bara hört genom bekanta.

Anonym
0

Men åter till frågan, hur och när kan vi lära henne vara ute?

Cheapo
0

#16 Vaccinera katten! Kattsnuva och kattpest smittas lätt! Dessutom vet ju ni inte vad alla katter runt omkring er bär på? Katter kan gå långt, och om det kommer en katt "utifrin" är det stor risk att den bär på smittan och smittar ovaccinerade katter. Katten kan då bli mycket sjuk! Försäkring är frivilligt ja, MEN, någonting man borde ha, speciellt om man har utekatt då det blir mycket billigare om katten blir skadad. För en huskatt tror jag inte man betalar mer än 1000:- per år (?). Själv betalar jag runt 800:- år för min lilla huskatt!

line84
0

#16 Det mesta är väl tyvärr frivilligt.. Tycker du ska fundera lite på vad som är bäst för din katt… Mycket av det du skriver tycker jag låter galet.. Varför inte kastrera istället för att riskera att hon blir parad? Vet du vad det innebär att skaffa en kull? Önskar henne lycka till..

Anonym
0

19

När det inte finns någon garanti att vaccinet endå hjälper så ställer jag mig väldigt skeptiskt till att vaccinera. Förstår inte poängen då.

Ingen av de katterna vi hade när jag var liten blev skadade så illa att det var värt att ha försäkring, så vi spar hellre de pengarna och tar från sparkontot om något händer. Sedan är det väl iallafall så himla hög självrisk?

[Emma--]
0

#16 Visst katten kanske inte kommer fastna i något, men det är ju inte direkt enda risken som finns. 

Och att lära katten att bara hålla sig på området kommer bli svårt, om inte omöjligt. Dom flesta djur har ju en tendens att vara ögontjänare dessutom.

Men gör såhär istället då? Var ute med katten hela tiden, låt den aldrig gå själv. Dock lär koppel behövas i början.
Vaccin är inte 100% men det är mycket större chans med en frisk katt som har vaccin. Och många katter klarar sig antagligen tack vare alla katter som är vaccinerade.

Försäkring är frivilligt. Och har man råd utan så är det ju inte några problem.
Jag vet bara att jag sjäv föredrar 3000 framför 30000 om det skulle bli så illa, vilket inte är helt omöjligt när det gäller katter.

Den där erfarna uppfödaren är nog tyvärr ingen seriös uppfödare.

Anonym
0

20

Jo vi hade många kullar i stallet när jag var liten, så kattungar kan jag ta hand om. Sedan tyckte veterinären att hon ska ha löpt minst en gång eller vara minst ett år gammal innan sterilisering.

line84
0

#23 Men herregud.. Vad är det för veterinär? Det där stämmer inte alls.. :)

Anonym
0

22

Vår vän har fött upp katter i många år och har mycket kunskap. Och vad kostar 30.000 hos veterinären egentligen? Är det inte bättre att avliva då istället än att plåga djuret genom en stor operation till exempel?

Cheapo
0

#19 Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att jag har en självrisk på typ 1100:- plus 15% rörlig själrisk. Så sådär jättemycket pengar är de tju inte.

[Emma--]
0

#17 Det finns sjukdomar bland huskatter också. Och dom flesta saker raskatter testas för är inte ett problem bland raserna, men det testas för att förebygga att det ska bli problem. 

HCM är lika vanligt bland alla katter t.ex. Förutom att en ras har det som ett problem. 

Sen finns det ju könssjukdomar också. Det finns mycket som kan hända som är ganska oansvarigt att strunta i. Speciellt eftersom det kan drabba honan och ungarna.

#18 Du fick ett bra svar av #5.

Anonym
0

24

Men om det inte stämmer borde väl inte veterinären rekommendera det heller?

Cheapo
0

#25 Ett kejsarsnitt är ganska dyrt, och blir ännu dyrare om det måste ske på jourtid.

Anonym
0

26

Men det beror väl ändå på hur mycket det rörliga ligger på?

27

Men om bondkatterna är så sjuka, varför blir de då så gamla? Tycker bara jag hör de med raskatter som får åka till veterinären stup i kvarten? Hahahaha, har katter könssjukdomar?? Trodde det bara var ägnat åt människan ;D

line84
0

#28 Är du medveten om att det finns veterinärer som kanske inte har sådan koll som man önskar? Det finns folk på fel plats inom de flesta yrken.. Att en katt ska ha löpt en gång innan kastrering är rent skitsnack. Men visst.. Jag är ingen veterinär.. ;)

[Emma--]
0

#23 Det är bättre för katten att slippa löpa. Däremot brukar vissa veterinärer vänta tills katten är 6 månader med att kastrera.

#25 Ja t.ex om man tar risken att ta en kull och det går fel. Då rusar det snabbt iväg i kostnader. Speciellt om det händer under en helg. Då kommer det lätt upp i 30000. Och då tycker då jag det är värt med en operation eftersom katten då kommer att må bra sen. 
Att avliva bara för att det är dyrt känns en aning fel. Men vid avel krävs det även en särskild försäkring.

Fött upp i flera år är ju tyvärr ingen garanti för att personen sitter på mycket kunskap :(

Anonym
0

29

Dyrt kanske det är, men det är väl inte alla kullar som slutar i kejsarsnitt? Då skulle det ju inte finnas några bondkatter? Och här vi bor finns det ingen veterinär som har öppet jourtid iallafall.

[Emma--]
0

#30 Det finns sämre statistik bland huskatter tyvärr. Men raskatter är inte sjukare. 

Yes. Det finns könssjukdomar. Katter har en egen version av HIV t.ex.

[Emma--]
0

#30 Det finns sämre statistik bland huskatter tyvärr. Men raskatter är inte sjukare. 

Yes. Det finns könssjukdomar. Katter har en egen version av HIV t.ex.

Mona22
0

#16 jag har aldrig hört något om någon katt som gjort illa sig av att gå i koppel medan man dagligen hör om katter som går fritt som skadar sig, blir överkörda,misshandlade,tagna av djur osv.

Om ni vill ha katten ute så kastrera henne först, annars är risken stor att hon försvinner. Hon kommer leta efter en hane och kommer i vissa fall gå väldigt långt och kanske inte hittar hem igen. Kanske föder hon även ungarna ute och ni hittar inte dem och bidrar till nya hemlösingar.

Måste fråga om uppfödaren är seriös. förstår inte hur man INTE kan rekomendera att vaccinera en katt.Är inte katten värd att inte bli sjuk. Även om vaccinet kanske skyddar till 98% så är det väl värt det för kattens skull. Jag skulle verkligen inte vilja träffa på en katt som lider av kattpest eller kattsnuvaRynkar på näsan

Om ni vill släppa ut henne så följ med henne många gånger ut innan, hon kan bli rädd för alla läskiga ljud utomhus och springa bort. Ha gärna henne i  koppel de första gångerna så ni har koll på henne. Det kan vara hemskt svårt att få tag i en livrädd katt som gömmer sig någonstans. Obestämd

Sedan vet man inte om katten verkligen längtar ut, den vet inget annat än att vara inne. Våran cornish såg verkligen ut som hon längtade ut, satt vid dörren och fönstret så jag tog ut henne (i sommras i koppel)och hon ville inte alls vara ute. Har provat många gånger men hon hatar utelivet.

Kanske är eran katt bara ensam?

Anonym
0

31

Du har säkert rätt i att det finns folk i fel yrken, men vår veterinär har arbetat i många år och jag litar på att han är uppdaterad vad som gäller djurens vård.

32

Men om man ska tänka så om alla uppfödare, hur ska då andra kunna lära sig något?

Anonym
0

36

Vi har blivit rekommenderade p-piller tills steriliseringen, så vi hoppas att hon håller sig här hemma :)

Cheapo
0

#33 Jaja, du gör som du vill. Känns som om du inte vill lyssna på vad vi säger iallafal.. Men tänk på KATTENS bästa!

Anonym
0

39

Om jag inte brydde mig om katten så skulle jag väl inte ens bry mig om att fråga?

Cheapo
0

#40 Har aldrig sagt att du inte bryr dig om din katt..?

Mona22
0

#38 hoppas du vet om att p-piller inte skyddar mot dräktighet. De gör bara att katten inte löper. blir katten våldtagen av en hane blir hon med ungar då äggen släpps vid parning.

Anonym
0

41

Men du skrev ju att vi skulle tänka på kattens bästa, det är ju därför jag frågar här såklart.

Vi vill att katten ska kunna gå ute och få må bra, och ville ha råd hur man bäst går tillväga.

Anonym
0

42

Ja men om hon inte löper så bör det ju inte bli några ungar. Och att våldtäktskatter ligger och lurar i buskarna har jag svårt att tro är vanligt :)

Mona22
0

#44 risken är faktiskt ganska stor. Många hankatter blir hemskt frustrerade om de ej får para och kan hoppa på närmsta hona endå.

Vänta helst med att släppa ut katten tills den är ett år ungefär. då har den hunnit bo in sig hos er och känner er bra och vet vart den bor. sedan kan ni ta ut den i koppel till att börja med, sedan kan ni släppa henne efter kastrering.

Tänk även på att du har ett ansvar för vad katten gör/förstör. alla utekatter är inte änglar Flört

Cheapo
0

Eftersom inlägget som jag skrev tydligen försvann så skriver jag igen: Nu ska jag sluta tjata! Lycka till med katten, hur ni än gör! Glad

Anonym
0

45

Eftersom vi har fyra små barn som inte stänger dörren ordentligt vill vi lära katten vara ute osv, så den inte smiter ut genom dörren när den står öppen i sommar och försvinner för att den inte lärt sig vara ute.

Och vi betalar ju naturligtvis vad vår katt förstör, som jag skrivit ovan.

Anonym
0

46

Tack så mycket :)

Mona22
0

#47, okej börja då med att gå ut i koppel för som sagt, blir den rädd så kommer ni kanske inte hitta den igen.

Vaccinera katten, för kattens skull. Det kostar inte så mycket och katten slipper lida om den blir sjuk. Gör det för kattenGlad.

Josefa
0

Folk borde åtminstone anstränga sig så pass mycket att de läste ett par böcker om kattens skötsel innan de skaffade sig katt.

Och tycker man att det är för dyrt med två katter, så har man knappast pengar till att föda upp en kull kattungar heller.

Jina
0

Det är ett aprilskämt va?

Anonym
0

49

Vad kostar vaccinering?

50

Det är väl skillnad på att köpa mat en period åt några fler katter (som knappast kan äta mycket) än att stå och föda en extra katt i flera år?

Mona22
0

#52 2-300 kr. Men det är hon väl värd ?Flört

jag tyckte inte det var så stor skillnad på 1 och 2 katter. Det blir inte så mycket dyrare, men hon får en kompis och någon att umgås med Glad

line84
0

#52 Min veteriänär tar 280 kr för att vaccinera. Det är inte mycket och man gör det en gång per år.

Josefa
0

Vilka billiga vaccineringar. Här kostar det 350 kr.

MonicaLagerquist
0

Jag blir så lessen när jag läser hur TS resonerar kring  sitt kattägande.Lägger in en länk till Kattstatus sidan och hoppas att du läser den och tar till dig.

http://www.kattstatus.se/index.html

Jina
0

225 här!

[Ai-chan]
0

Detta känns lite som troll varning…

Rumblebee
0

Är lite nyfiken på vilka hemska historier du har hört om katter som går i koppel? Ska sanningen fram, så finns det ännu fler hemska historier om frigående utekatter, oavsett var/hur man bor.

Katten kan bli påkörd av en bilist som inte bryr sig om att stanna och kolla hur det gick (och att säga att man bor t.ex i ett samhälle där alla känner alla, fungerar inte, då det alltid finns förbipasserade människor), och antingen så dör katten, eller så får den inre skador och brutna ben. Och även fast det finns hastighetsbegränsningar, så är ju det ingen garanti för att dem hålls, eller att föraren är uppmärksam på vägen.  Det finns även en risk att katten kan bli instängd någonstans och sitta där hur länge som helst. Den kan bli misshandlad av människor samt även bli ordentligt skadad av andra djur, antingen rovdjur, andra katter eller till och med huggormar. Det kan även bli så att katten blir stulen av någon.

Det kan bli så illa så att katten skadas och kanske måste amputera ett ben, vad händer då? Ska benet amputeras, eller blir det avlivning? För väljer man att amputera benet, så kan man ju inte låta katten gå ut efter det, då den inte kommer kunna försvara sig lika effektivt mot andra djur.

Allt det här kanske låter pessimistiskt och bara negativt, men det är ju dem risker som finns och som man måste tänka igenom först, noga. För ska man dra det hela till sin spets, så om katten skulle råka bli ordentligt skadad och lida, då kan man ärligt talat bara skylla på sig själv, i och med att det var en själv som ansåg att kattens chans till att gå fri utomhus, var värd risken att den kunde bli skadad.

Och det här med kastration, det går som sagt att kastrera vid 6 månaders ålder, oavsett om kattan löpt eller inte. Att dem måste få ett löp först, är bara en myt. Personligen tycker jag det är väldigt dumt att släppa ut en okastrerad katt, oavsett om den går på piller eller inte För tänk om hon en dag kommer hem och är dräktig, då MÅSTE ni hålla henne inomhus under dräktigheter och tills dess att ungarna är gamla nog att omplaceras vid 12 veckors ålder, för annars kan hon föda ungarna ute, eller så kanske hon föder dem inomhus, men går sedan ut och råkar ut för en olycka.. Sedan även att ni inte vet vem pappan är, så då vet man ju inte om ungarna verkligen är friska, och inte fått någon genetisk sjukdom som kanske visar sig senare i deras liv.

Sedan är det ju kruxet med att det finns tusentals hemlösa katter redan… Vore det då inte bättre att förhindra så många dräktigheter som möjligt, tills dess att man lyckats få ordning på det problemet? För om din katta får 5 ungar, då är det ju 5 hemlösa katter som får vänta längre på ett hem.

Rumblebee
0

Dubbelpost, förlåt :P

Anonym
0

Det verkar ju bli ganska dyrt om man ska göra detta vrenda år, troligtvis helt i onödan?? Vaccinera alltså. Jag har också fått höra att det räcker med att göra det vart tredje år.

56

Ledsen över vad?

58

Får man inte ens gå på lunch utan att bli kallad för troll? Eller måste man ha samma åsikt som majoriteten?

Anonym
0

60

Fast ska man tänka så, på allt hemskt som kan hända, då kan man inte leva. Enligt statistik finns det 12.000 onyktra förare ute i trafiken dagligen, men inte låter jag bli att köra bil för att risken finns att jag krockar med ett rattfyllo.

Och om vår katt nu skulle få ungar, vad har det med hemlösa katter att göra?? Vi kommer se till att de får bra hem, inte kasta ut dem!

Mona22
0

#61 om du tycker det är dyrt för din älskade katt så vet jag inte vad…jag skulle betala massor med pengar om man kunde skydda sin älskling. Hade inte spelat någon roll om vaccineringen kostade 2000 för jag hade gjort det endå. Jag vill inte att mina katter ska bli sjuka.

Det räcker med att vaccinera varannat år.Helt i onödan är det inte. Risken att katten blir sjuk är ju större när den går ute och träffar andra katter. 2-300 kr är väl ingenting om du tycker om ditt djur eller har jag fel?

#62 skulle hon föda ute finns risken att ni inte hittar ungarna och bidrar därmed tyvärr till fler hemlösa för ingen vill kännas vid dem.

Sedan går det inte jämföra med rattfyllon. du sitter oftast i en bil när du kör eller ? kör du på en katt som bara är en kropp så kommer den bli skadad och troligen dö. kör man in i en bil så tar oftast bilen största skadan.Sedan väljer du att köra bil när du vet att det finns fyllon men katten har inte valt, det är du som väljer att katten ska ta den risken.

[Anunnaki]
0

Jag blir faktiskt ledsen när jag läser denna tråd. Visserligen finns det många som inte tycker helt annorlunda än jag om att låta katten vara ute på egen hand men i långa stycken är nog innekattägarna och jag överens.

Det är skrämmade att läsa om kattägare som tar lättvindigt på att skaffa kattungar när det är näst intill hopplöst att hitta BRA hem till katter. Hem till katter är något lättare att hitta. En okastrerad katta som kan gå ut blir ganska snart dräktig.

Lösspringade katter i tättbebyggda områden är inte att rekommendera. Det räcker inte med att grannarna inte har något emot att man släpper ut katten. Katter kan gå 2-3 km för att hitta ett revir och sedan går de kanske flera gånger om dagen mellan sitt revir och sitt radhus.

Ska man promt ha katt när man bor i radhus eller liknande får man inhägna stora ytor vid dörrarna till huset.

Synd att det finns så många som skaffar katt utan att tänka sig för.

Fast TS är kanske ett troll!

Rumblebee
0

Men saken är ju att man kan ju inte riktigt tänka på det sättet. Människor har ett större förstånd än katter och ett annat sätt att tänka. Vi lär oss i tidig ålder att man ska använda försiktighet ute, se sig för innan man går över en gata och så vidare. Att det finns de som dricker och kör bil beror ju på brist på omdöme, precis som en katt kan sakna omdöme att se sig för innan den korsar en gata till exempel.

Vet inte hur gamla dina barn är, men du låter/lät dem väl inte få vara ute själva utan uppsikt när dem var så pass unga så att dem inte har lärt sig vissa saker, som att se sig för innan dem korsar en väg och inte följa med främlingar?

Som djurägare så tar man ju på sig ett visst ansvar, bland annat att minimera chansen att ens djur blir skadat.

Det är ju grejen, om eran katt får ungar som ni sedan hittar ett hem åt, så innebär det att ett par katter på ett katthem får en mindre chans att hitta ett hem.

Anonym
0

63

Även om bilen tar största smällen vid en olycka så dör ändå väldigt många eller får allvarliga skador.

64

Nu ska vi ju ge henne piller tills hon kastreras. Och som sagt, vi får ej bygga rastgård.

65

Barnen är större nu, men de har fått vara ute själv sedan vi flyttade hit, när de var mindre bodde vi på ett annat ställe. OM vi nu skulle få ungar, så förstår jag inte hur det skulle konkurrera med ett katthem som inte ens finns i vår kommun? Om vi har vita katter och katthemmet bara svarta, och folk vill ha endast vita katter så skulle de väl iallafall inte köpa från katthem bara för att?

Minka040
0

Det ligger ju lite trollvarning över det hela… En mossig veterinär, en okunnig uppfödare, en okastrerad/ovaccinerad/oförsäkrad blivande utekatt i tätbebyggt område som köptes som julklapp och så blir det hellre avlivning om veterinärnotan är för hög? Därtill läggs lite p-piller och påhopp på raskatters hälsa. Om katten blir sex månader i sommar måste den dessutom ha flyttat för tidigt för att den matematiken ska gå ihop.

Nej, jag hoppas att tråden bara är ett otroligt sinnrikt hopkok av i princip samtliga statussänkande symboler som finns i kattvärlden… April, april..?

MonicaLagerquist
0

Lessen att du tar så illa hand om din katt.Är  den inte värd något alls i dina ögon.En vaccination kostar som tre pizzor.

Anonym
0

67

Vart har jag skrivit att jag hellre avlivar än ger vård? För hur jag än letar kan jag inte hitta det inlägget.  jag skrev att jag tyckte försäkringen var onödig.

TIMMY
0

svåra/långa/besvärliga operationer är inte det enda som kostar mycket. Ett brutet ben kan lätt kosta 25000kr att åtgärda, om de vill sig illa.

klart de konkurrerar, katter från katthem kan hitta hem över hela landet. Jag skall hämta katter i stockholm, och bor i kungsbacka…

jag ber så mycket om ursäkt, men jag fick oxå känslan att hela inlägget var bara till för att få igång folk…

du bryr dig säkert, men när alla svar tillbakavisas av dig direkt känns det lite lönlöst att ens be om råd, eller?

Jourhemmet
0

Jag kokar av ilska när jag läser denna tråd. Köper man katt så kostar det pengar att ha den. Så jävla många som inte har lust att lägga en spänn på sina katter. Vaccination är en självklarhet. Vi vaccinerar våra barn mot mässling påssjuka och röda hund och nu är dessa sjukdomar utrotade. Det är likadant när det gäller vaccination av katter. P-piller gör att det är stor risk för juvertumörer och livmoderinflammation. Och du…vill du ha "små söta kattungar" ta då för fan och hjälp en hemlös dräktig katt eller moderlösa ungar. Du kan inte ens kosta på katten 2-300:- för en vaccination för att du tycker det är för dyrt???? FY FAN säger jag bara. Inför körkort för att få ha djur….usch…

Och så har du mage att skriva att om katten blir sjuk så är det bara att avliva den istället för att lägga en femtiolapp i månaden. Du är banne mig inte klok i huvudet.

Signe-Jonna
0

Lära sin katt vara ute. Varför ska den lära sig det???

Inte vaccinera, trots att den ska gå utomhus…

De vanliga vaccinationerna för katt inehåller två olika ämnen och har verkan på två olika sjukdomar: kattsnuva och kattpest. När det gäller kattpesten varar vaccinationen i tre år, snuvan bara 1 år.

TS skriver också att det är bättre att katten dör om den blir sjuk än att den får gå genom en plågsam operation. Ett orehört konstigt sätt att resonera på måste jag säga! Så TS om du blir sjuk eller skadad vill du då hellre bli avlivad än att få chans att överleva med hjälp av en operation?

Tydligen kan vilken nöt som helst bli kattägare, tyvärr…

Minka040
0

"Vår vän har fött upp katter i många år och har mycket kunskap. Och vad kostar 30.000 hos veterinären egentligen? Är det inte bättre att avliva då istället än att plåga djuret genom en stor operation till exempel?"

Här skriver du att det är bättre att ta bort katten (om skadan blir så omfattande att det kostar 30 000 kr). Du får förklarat för dig att exempelvis ett kejsarsnitt kan gå på 15-20 000 kr (och det är om allting flyter på som det ska), eller ett brutet ben. Du pratar som om "den stora op som kostar 30 000 kr" skulle behöva innebära två totalt utbytta höftleder. Snick snack! Ett kejsartsnitt kanske inte är nödvändig vård..?

Hur gammal var katten vid leverans?

Jourhemmet
0

Din vän kan INTE vara en seriös uppfödare om h*n inte vaccinerar sina kattungar innan försäljning. Och vad föder h*n upp? huskatter eller??

Anonym
0

71

Jag frågar dig också i vilket inlägg jag har skrivit att jag hellre avlivar än ger vård? Bara för att jag avstår försäkring av olika anledningar betyder väl inte det att jag nekar katten nödvändig vård?

73

Katten kom till oss när den var 12 v och 2 dagar.

Jourhemmet
0

Hellre avliva än en stor operation skrev du ju. Kan ge mig fan på att du köper Friskis till katten också för det ska som sagt inte kosta pengar att ha en katt. Nä du är fan dummare än tåget.

Imasy
0

76

Hahahaha, näääe, vet ni vad, det är ni som är dummare än tåget ;D Jag erkänner, det är bara ett april april skämt, trodde aldrig tråden skulle få sådan fart ;D

Satt här och tänkte så hjärnan nästan brann upp över alla hemska myter och fördommar och gud vet allt som finns om katter, och jag tänkte att sannolikheten att ni skulle gå på det var så minimal, men icke då ;D

Så ni kan vara lugna, ingen okastrerad honkatt ska traska runt ovaccinerad eller oförsäkrad i något radhusområde på egen tass :)

Hoppas ni inte halshugger mig nu ;D

Cheapo
0

#77 Åh, då var dert som jag misstänkte haha ^^ När jag svarade på ett av inläggen så var Anonym helt plötsligt ditt Imasy haha :p

Imasy
0

Hahaha, jag vet, glömde flera gånger att klicka i rutan för anonym postning ;)

TIMMY
0

hahah grymt….det fanns en underton av nåt skumt asså. Kände på mig, visst att folk kan va födda under en sten, men att dementera alla råd och låta så nonchalant va lite väl. ;))) ja kom inte på att de va 1:e april förrän nån skrev att de kanske va de…

Jourhemmet
0

Puh.. en färre "idiot" som inte finns Skrattande

Imasy
0

Ja visst känns det skönt ;D

MonicaLagerquist
0

Tyvärr så skulle det lika gärna ha kunnat vara på riktigt.Ser inte alls det lustiga i det hela.

Jourhemmet
0

Gå in på familjeliv så vimmlar det av dom.

Mona22
0

#82 vilken tur att det var påhittat. tyckte det var så hemskt så man nästan ville åka och hämta katten och ge ett bra liv till den.Förvånad

AmandaWvW
0

Jag stämmer in i kören. TS bör vaccinera, om inte för sin egen katts skull utan även för alla katter i området, ju fler som är vaccinerade, desto mindre risk att det sprids en epidemi. Kan man inte kosta på sin katt den lilla kostnaden det innebär förtjänar man inte katt. Det faktum att det inte är hundraprocentigt skydd är urbota dumt att ta upp som argument att inte vaccinera. Det vet väl TS själv, att det bara är dumhet och snålhet som gör att du inte vaccinerar.

Jag har sett en parvoinfektion (kattpest) och det var den vidrigaste död jag kan inbilla mig. Fruktansvärd sjukdom.

Huskattsungar innebär en ytterligare tyngd för alla de modiga eldsjälar som tar hand om oönskade katter, oavsett om du kommer kunna hitta hem till dina eller ej.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

AmandaWvW
0

Ojdå…

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

[Emma--]
0

Tur det var påhittat även om det var långt ifrån roligt. För det här är vad man får höra om och om igen här på iFokus trots allt. Och i "verkligheten" också. Något man aldrig kommer få sluta kämpa att informera om.

Men jag har heller aldrig varit mycket för aprilskämt heller.

Jina
0

Jag sa ju det i #51 :p

Börja med att barnen fick den i julklapp, det kändes som nån försökte provocera.

Imasy
0

Och jag är förvånad att ingen mer hakade på där. Nog för att jag stött på många korkade människor, men att en och samma människa skulle besitta alla dessa korkade saker har jag då inte stött på. Ännu iallafall.

MonicaLagerquist
0

#89 Tyvärr har jag stött på det allt för ofta.

[Anunnaki]
0

Aprilskämt är roliga tycker jag och jag också lurat andra flera gånger. Jag lyckades lura mitt ex en gång att det var fel på hans uppehållstillstånd så han ringde Migrationsverket som inte visste vad han pratade om. En gång lurade jag honom att han skulle blli tvungen att dela sin övernattningslägenhet i Stockholm med någon annan som också långpendlade på grund av den hemska bostadsbristen. Nästa dag fick jag lov att tala om att det var ett aprilskämt annars hade han ringt socialförvaltningen i Stockholm och skällt ut dem.

[Emma--]
0

#91 Samma här.

Minka040
0

Då får jag väl säga att du är sinnrik då Imasy (se inlägg 67), tyckte väl att det var för mycket för att vara sant. Tungan ute

Förstår dock att det blev sånt gensvar, det var verkligen fruktansvärt att läsa. Det lyckades mig inte att redigera i mitt inlägg heller - tråden var fullständigt överbelastad! *s*

Josefa
0

Hi, det var ju tur att det var ett skämt den här gången. Och tur att jag inte hunnit sitta mer vid datorn än vad jag gjort. För då hade väl en hel del "olämpligheter" kommit med.

[lindajonsson]
0

Tyckte inte heller det var ett roligt skämt, trots att jag såg  "aprilapril" i rubriken tänkte jag inte på det och blev riktigt arg då jag läste tråden… Skönt att detta inte var ett äkta fall, men tror tyvärr det finns alltför många.

Kan du inte radera tråden och skicka ett inlägg om att det var ett skämt så inte fler behöver läsa igenom allt innan de upptäcker det är ett skämt?

[lindajonsson]
0

dubbel post…

annzoo
0

Imasy
0

Haha, det var då snäppet värre ;D

IceJossan
0

Fy fan vad frustrerad jag blev av att läsa inläg efter inlägg, även om jag redan sett i rubriken att detta är ett skämt :P

[Ai-chan]
0

Jag tycker inte att tråden behövs raderas. Står klart och tydligt "april april" som ämne.
Plus att man märkte att det var nå fuffens tack vare att det var väldigt mycket provocerande i inläggen.

Men främst just att det står "april april" och att det är 1 april. Då är det ju inte nödvändigt att ta bort tråden. Är ju trotts allt 1 april.

line84
0

Hahahaha! Lite roligt.. :) Jag tänkte faktiskt för en kort stund att det kunde vara ett skämt men vågade inte skriva det.. ;)

[Maine]
0

Måste nog säga att det var ett dåligt aprilskämt.. här på sajten kämpar många för kattens väl, och sen driver man med folk?

Jag kanske har taskig humor, men detta var enligt mig inte humor. Men jag kan förstå att TS hade skoj när denne var påstridig i sina inlägg.

Moirana
0

Hej!

Hur gammal är kattungen?….och är den kastrerad och öronmärkt???

Jag skulle föreslå att ni följer med katten ut första gångerna.., man brukar säga att man ska vänta ca 3 vecor innan….så den får vänja sig vid innemiljön först…..

Hoppas ni inte bara köpt katten för erat barns skull!!!???

Utan även att ni tar ert ansvar för denna varelse,,,

Hälsningar från en kattmamma med 6 st. katter1

Josefa
0

Jag tycker faktiskt att det var ett jäkligt bra skämt. Flera trådar har handlat om ungefär samma sak, men med den skillnaden att de inte varit något aprilskämt. Kanske att de som skapat de trådarna ser det ur en annan synvinkel, när inte de själva blir angripna. Och förhoppningsvis ser hur tokigt en del människor faktiskt resonerar ibland.

[Emma--]
0

själv tycker jag väl det är lite dumt att använda sig av ett ämne som man vet har skapat stor irritation på sajten allmänt. Som man vet att folk kommer reagera över.
Och allt för vad? För att driva med sina medlemmar där det lika gärna kunde ha varit någon som var seriös i sina funderingar? Allt för att lura folk för att det ändå är 1 april? och riskera att skapa mer irritation mellan sina medlemmar.

Jag kanske också har dålig humor, men aprilskämt brukar man kunna skratta åt efteråt. Jag försöker se det roliga, men det går inte.

Dagg
0

Nä fy vilket hemskt skämt! Det värsta är ju att det finns folk som faktiskt resonerar så på riktigt. Inte okej enligt mig, skapade enbart upprörande känslor hos mig.

Dagg
0

Nä fy vilket hemskt skämt! Det värsta är ju att det finns folk som faktiskt resonerar så på riktigt. Inte okej enligt mig, skapade enbart upprörande känslor hos mig.

Josefa
0

Men då kan tråden ha skapat upprörda känslor även hos dem som resonerar på det viset.

Imasy
0

Det var väl lite så jag tänkte.

Våren står dessutom i antågande och många katter börjar släppas ut, okastrerade och allt.

[Emma--]
0

Fast blir det mycket bättre om dom som resonerar så blir grunden till ett aprilskämt?

Dom som är så envisa och vägrat ta in info lär inte se det på ett annat sätt efter den här tråden om dom ens kommer läsa. Och dom få som faktiskt kan ta till sig info brukar kunna göra det också.

Rosenlind
0

För de som läser tror jag att det blir en del tankeställare och alltid är det nog någon som tar det till sig. Vi vill ju ge dela med oss så mycket som möjligt av våra kunskaper och vad som är bäst för katten / katterna. Detta är ju ett sätt. Det kunde lika gärna vara en okunnig nybliven kattägare som startat denna tråd och kanske att en nybliven kattägare googlar på just detta ämne och hittar hit. Då får den bra svar direkt.

Jag hittade hit till katter iFokus på just det sättet och jag har lärt mig massor sen jag började vara här inne. Så tack alla ni som delar med era kunskaper! Ni är guld värda!

[Emma--]
0

#112 Fast det finns massor av liknande trådar med i princip samma råd. Så just den här hade inte behövts om det gäller det syftet.

Rosenlind
0

Jag tror ändå inte att denna tråd har varit till någon nackdel för någon okunnig. Fast visst har den skapat upprörda känslor för oss som värnar om katter men skönt att veta att det inte var på riktigt.

Dagg
0

#109 Eller gett dem fler argument. Erfarenhetesmässigt så brukar ju inte personer med sådana åsikter ta in vad andra tycker. Så det tråden har gett är antagligen upprörda kattkämpare och de som inte bryr sig så mycket om katten rycker på axlarna.

Hemskt att man vill göra vissa av sina medlemmar upprörda på flit anser jag.

Dagg
0

#114 Fast på ett sätt är det ju på riktigt då det finns kattägare som resonerar exakt såhär.

Rosenlind
0

*116  Det har du ju rätt i förstås men tror du att den här tråden har varit till någon nackdel för de som resonerar så?

Josefa
0

Jag tänker mer som så, att om jag själv  frågar eller uttrycker en tanke som jag själv först tycker är väldigt bra här inne och får väldigt mycket mothugg, så blir iaf jag väldigt anti mot det som blir sagt. Om någon annan skulle ställa samma tokiga tanke och ha samma tokiga argument som jag själv ställt, så skulle jag själv på ett annat sätt kunnat se att min tanke kanske ändå inte är så smart som jag först hade tänkt. Hur det än är så är det lättare att se felen, när någon annan gör dem.

Dagg
0

#117 Denna tråd tror jag inte har betytt ett dugg för dem som resonerar så, erfarenhetsmässigt så är det få med sådana argument som ändrar sin uppfattning. TS kan till och med ha gett dem fler "argument"

Sedan är det hemskt att man driver med personer som jobbar aktivt och lägger ned mycket tid på katter och deras status. Eller är det humor? Att driva med de som faktiskt gör någotting åt kattens situation och har kunskap.

Denna sajt krympte som bara den i mina ögon kan jag säga. Vissa saker "skojar" man inte om och det verkar ju inte vara så många som skrattar heller måste jag säga..

[Emma--]
0

men det finns trots allt många trådar om det här ämnet. Och det man ibland får se är att andra lägger sig i tråden som har lika åsikter som trådskaparen och man ser aldrig nån effekt att dom ska inse att det ibland resoneras lite galet. Utan att dom hellre vänder sig till varandra som har samma åsikt.

Så den här tråden har ju ingen direkt fördel när det gäller sånt. Och som sagt känns det som att driver både med dom och dom som vill informera. 

Ser ingen fördel med den här tråden alls. Jag blir bara irriterad och egentligen besviken hur det gick till. 

Känns ju även som att det inte är riktigt så det var meningen att funktionen att posta kommentarer anonymt skulle användas.

Rosenlind
0

#119 Om det är så som du säger att de har fått mer argument då är det bedrövligt, fast jag är tveksam till det. Tror nog mer som Josefa, att det är lättare att se sina egna brister genom andras.

Visst skapade den upprörda och arga känslor det gjorde den för alla som värnar om katter.

Det goda med den här tråden, tror jag, är att den kommer att nå ut till några "okunniga" och har den kunnat beröra några så är väl det bättre än ingen.

Dagg
0

#121 Så du menar att det är bra att tråden berör de som redan värnar och kämpar för katten?

Ska man inte skratta efter ett skämt? För om den skapar upprörda känslor hos de flesta som "värnar" om katter är det då verkligen ett skämt?

Den lär inte nå ut till många okunniga. Tidigare trådar har inte gjort det och denna tråd är väldigt lång och ger nog snare vissa en klapp på axeln om att de inte är ensamma i sitt tänk.

Rosenlind
0

#122 Jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig otydligtSkäms Naturligtvis menar jag inte att det är bra att de som värnar om katten mår dåligt och tar illa vid sig.

Jag ville bara förklara att jag också tog illa vid mig och förstår att andra gör det också men jag hoppas och vill tro att någon därute som är mindre kunnig kan ta till sig något av de kloka råd som kommit upp. Vi kan inte veta hur många som läser det här och bli påverkade till en bättre katthållning  men är det en eller två så är väl det bättre än ingen.  Om denna tråd inte har påverkat någon till det bättre så är denna tråd värdelös.

Dagg
0

#123 det är inte alltid så lätt att uttrycka sig via skrift och jag misstänkte att du inte menade så egentligen Glad

Jo visst är det ju bra om tråden får någon att tänka till, men att ta upp det som ett skämt tycker inte då jag är okej. För då blir ju de bra argumenten oxå ett skämt.

Josefa
0

Helt ärligt så tror jag att de flesta som läst den här tråden undrar vad TS är för en knäpp, obildad människa. Tror de flesta blir upprörda av att läsa den. ÄVEN de som förr inte har reflekterat över att de släpper ut sina okastrerade katter vind för våg.

Dagg
0

#125 Härligt att du tror så. :)

Dock ser nog inte verkligheten ut, det finns ju en del som släpper ut okastrerade katter eftersom att de tycker att det ska vara så och tror jag inte direkt detta "aprilskämt" hjälper. Eller att de sitter och reflekterar över det, de läser antagligen inte ens hela tråden.'

Tycker du att detta är ett roligt skämt som man ska skratta åt? Driva med dem som kämpar för katter.

TIMMY
0

kan vi inte bara enas om att vi alla tycker att folk som tänker som TS är ett stort skämt?

Imasy
0

Det skriver då jag under på iallafall ;)

Josefa
0

Du, jag själv räknar mig till den kategorin människor som kämpar för katterna. Jag har under de senaste 10 åren ständigt haft ett flertal omhändertagna katter hemma hos mig, som väntat på att få egna hem. Jag är egentligen emot allt vad kattavel heter, iaf så pass länge så att det blir någon kontroll på allt vad hemlösa katter heter. Och jag har inte tagit illa vid mig av den här tråden. Visst blev jag förbannad på alla korkade argument som kom fram, men jag tror som sagt att de har fått samtliga som läser här inne att tänka till. Alla verkar ju ha blivit bestörta. Ingen har vad jag kan se hållit med TS. Jag tror att även de som släpper ut sina okastrerade katter tänker till en aning, om de läser inläggen. Om de sedan ser till att kastrera katterna är ju en annan sak. Men att de tänker till är ju iaf en början. Hade inte tråden skrivits, så hade de inte ens tänkt till.

Dagg
0

#129 det är ju bra att du inte tog illa vid dig.

Själv ser jag detta snarare som ett hån mot de som faktiskt försöker göra något för katten och absolut INTE ett roligt aprilskämt. Och jag tror det inte sitter så många och tänker till, det har ju varit liknande trådar innan och där har ju inte argumenten gått hem..

[Ai-chan]
0

Alla tycker olika.
Alla vet om att det är ett april skämt nu - och sen så tycker alla olika om det. Det står trotts allt "april april" i ämnet. Om man inte förstår mer än så, eller förstår efter flera inlägg att det är bara provocerande så är det inte andras problem. 

Sluta gnäll nu… Det var igår. Gå vidare! Det var bara ett skämt, en del kan ta det, en del inte. Men man behöver väll inte bete sig som på ett dagis o tjaffsa så mkt om det!

Josefa
0

Men att argumenten inte gått hem kan man aldrig veta. Människor är stolta varelser. Det är svårt att erkänna att man tänker fel, så det gör man kanske inte här inne. Men kanske att man ändå tar lite av det andra tankesättet till sig, och så småningom att man så sakta börjar att ändra lite på sin katthållning. Det är därför jag tror att det är lättare att se att man kanske tänker lite fel, när någon annan också tänker fel, och då helst tänker ännu mera fel. För i den här tråden så har många tokiga tänkesätt kommit fram. Och då tycker folk verkligen att " Här är det en stolle som verkligen är ute och svävar i det blå. Och tänk att jag själv också tänker lite på det viset."

Dagg
0

#132 Jag tror att det är fel taktik iaf att att lägga upp en tråd som ett skämt om ett sådant ämne. Eller så håller de med "stollen". Men skitsamma, det är tydligen helt okej att driva med dem som brinner för katter.

[Emma--]
0

#131 Det var pga svar som det du just skrev som jag var rädd att ens säga vad jag tyckte. Känns inte okej att kalla det att "bete sig som på ett dagis" och att man ska "sluta gnälla".

Synd bara att TS inte vill bemöta det mer…

Josefa
0

Fast jag tycker mer att TS driver med dem som tycker att en katt är en slit och släng vara i så fall.

Dagg
0

#135 Fast ts driver med både grupperna genom att göra folk upprörda genom ett dåligt "skämt"

TIMMY
0

tror ni verkligen att TS menade att de skulle bli sånt här jäkla rabalder? Att TS verkligen smide planer långt i förväg och tänkte att "nu skall jag driva med alla som både bryr sig och inte bryr sig om katter?" hahahahahhaha Nu får ni väl lägga av. Att folk har tid? Gå ta hand om era katter istället, gå ta er tid att göra något som VERKLIGEN betyder nåt här i livet. Orka asså…

[Emma--]
0

#137 Man behöver inte alltid mena att folk ska ta illa upp för att det ska bli så.

Josefa
0

Men ge er nu. Ni gick på ett aprilskämt. Värre än så är det inte. Och jag kan ju tycka att det var ett ganska så lyckat skämt, eftersom så många gick på det. Och ganska roligt också för den delen, med tanke på hur en del reagerade efteråt. Sen har ju olika människor olika sorters humor, så vad den ena tycker är kul kanske den andra tycker är mindre kul.

[Norrbysa]
0

hihi.. ett sånt smart Aprilskämt. Skrattande

En ögonöppnare samtidigt som att forumdeltagarna fick gnugga geniknölarna och försöka informera TS på ett smart sätt. :-)

Tyvärr är dock trådar av den här typen förekommande då och då om inte i en värre tappning. Rynkar på näsan

IceJossan
0

#140 Håller helt med! :P

prodigy
0

Det som var allra roligast/trevligast med tråden vara att alla faktiskt höll sig i skinnet trots ts underliga tankesätt! Tycker alla har tagit till sig sajtvärdens råd om att ha en trevligare ton! Glad

Mona22
0

#142 tänkte också på det, det blev inga attacker trots "idioten" som inte lyssnade alls.Glad

Helenaaa
0

Hahah jag läste igenom varenda inlägg jättenoga och blev bara allt mer upprörd med ts ..

Jag tänkte verkligen skippa allt efter ett tag och bara skriva om hur ****** och ***** och *** ts var..

Blev otroligt lättad då jag såg att det var ett skämt   phuuu.

Vissa blev ju ganska upprörda att det var ett skämt.

Men varför? Hellre att det var ett skämt än på riktigt..

Och dessa fall finns ju i verkligheten, man kan se på detta som ett exempel. Som ett ''hypotetiskt'' fall! Flört

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Helenaaa
0

varför blir det dubbelpost hela tiden? Skrikandes

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.