Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2583 ggr
Zynell
0

Raskatter och deras färger.

Jag har aldrig ägt en raskatt, men jag har haft katt större delen av mitt liv - då hittekatter. Nu när jag så småningom vill skaffa katt igen funderar jag på en raskatt. Jag har kollat runt på olika raser, men lyckas inte hitta ngt jag helt hundra är nöjd med. Det närmaste jag kommit är bombaykatterna, som av det jag läst, verkar passa mig bra.

Men hur jag än tittar och tittar så ser jag endast "tråkiga" färger bland raskatterna. Grått, vitt och svart, eller en mix av dessa till ex europe, russian blue osv. Svart är ok, men jag stör mig ganska mycket på de grå/svarta mönstrena - spelar ingen roll hur söt katten är.

Var är alla färgglada katter? Sköldpaddsfärgerna och de röda katterna? Är jag blind och har missat någon ras eller är det bara hos huskatten som dessa färger finns?

PS: Jag är ute efter en korthårig katt.

Signe-Jonna
0

Bombay finns bara i svart som jag förstår det, så det blir nog svårt att hitta en röd eller sköldpaddsfärgad sån.

Zynell
0

Jag har inget emot helsvarta katter, som jag skrev i inlägget. Det jag undrar över är var är alla färgglada katter? Vilka korthåriga raser har varmare färger?

Signe-Jonna
0

Jag tycker det vimlar av färger jag! Glad Fast det är klart det finns ju extremt mycket färger att välja på bland britterna. Vissa raser, som t.ex. Russian Blue och Bombay m.fl. får bara ha en färg och finns alltså inte i någon annan färg. Europé borde väl finnas i rött och sköldpadd? I denna lista över Europé-ungar finns det gott om rött och sköldpadds.

Silvestris
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hos rexarna har vi alla färger.Glad Europén finns i flera färger men som jag har förstått så är brunspotted och svartsilverspotted rätt poppis bland europén just nu så det kanske är åt det hållet aveln riktas?

Bland britterna finns ju också ett brett urval av färger.

Zynell
0

#4 Rex är inte en ras jag är särskilt intresserad av. Vet inte varför, men de tilltalar inte mig. Glad

Jag har kollat runt på flera uppfödares hemsidor när det gäller Europeerna, hittar bara vit/grå katter. De andra färgerna verkar vara väldigt ovanliga. Synd, för de är väldigt söta katter. Färgkombinationen stör mig dock. Tungan ute

EddaM
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Britter finns i fler än 60 färger så där borde du ju hitta någon padda eller så =) Sedan finns ju min favorit korthårs ras: Burma, den finns med i olika nyanser, dock inte mönstrat eller svart men brunt, choklad, blått, lila, rött, paddor och ja allt möjligt.

Själv föder jag upp norska skogkatter och jag vet många uppfödare med färgglada kattungar just nu. Om det skulle vara intressant =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Zynell
0

#6 Britter är nog inte en ras för mig, men tack för tipset. Har inte kollat upp norsk skogskatt ännu. Ska ta mig en titt. Tack! Skrattande

[Mimsynims]
0

#6 #7 Fast TS ville väl ha en korthårig katt och Skogisar är ju långhåriga… Fast det är en väldigt fin ras, om jag någonsin skaffar raskatt blir det en skogis.. :)

dagdrivarn
0

Paddor finns ju i så gott som alla raser! Undantaget är väl de som bara är godkända i en enda färg eller där färgen syns lite pga maskning t ex.

Ex. på raser där du kan hitta paddor mm.

Cornish Rex, Devon Rex, German rex,  Brittiskt Korthår, Europé, Exotic, Kurilean Bobtail, American Bobtail, American shorthair, American Curl, La Perm, och Selkirk Rex.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

blondifire
0

skogisar är semilånghårigaFlört

S*Winsnes Wilda

[Mimsynims]
0

#10 Det är de kanske ja… Skäms Fast det är väl ändå inte heller vad TS är ute efter, som jag fattar det.

[Mimsynims]
0

#10 Det är de kanske ja… Skäms Fast det är väl ändå inte heller vad TS är ute efter, som jag fattar det.

Supinesophie
0

Oriental! Solida i alla färger, alla tabbymönster och färger, alla bicolourvarianter. Där har vi granna katter! 130 godkända färger tror jag de har..