Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 3586 ggr
TIMMY
0

kattlådematta/underlägg?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min sökfunktion funkar inte och då jag antar att det redan finns massor av inlägg om detta så ber jag om er överseende. ;o)

Jag letar efter en bra kattlådematta som samlar upp de mesta av sanden. Jag kommer använda kitty/everclean klumpande Kattsand. Jag har hört tipsas om astro-turf / luddig badrumsmatta / såna där relativt tjocka plastmattor med ett mönster av hål(såna man ser ibland i duschrum) / sån man köper, osv osv.

Vilken tycker ni e den bästa mattan?

Tar tacksamt emot era tips!

mvh,

IDA

Jourhemmet
0

En vanlig långluggad stor badrumsmatta. Allt stannar i badrummet och lätt att bara skaka av över lådan.

TIMMY
0

ok, bra. Jag har nog sett såna mest på byggvaruhandel typ k-rauta och hornbach. Ikea har väl bara kort lugg? Tack för tipset!

Jourhemmet
0

Nej då. Den jag har är köpt på ikea och jag är jättnöjd, funkar fast jag brukar ha uppåt tjugo katter hemma Skrattande

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag kör också en långluddig badrumsmatta som man lätt "skakar" av över kattoan. Funkar fin-fint

TIMMY
0

hur lång är långluddig? lol Vilket lustig fråga. Jag har sett såna på typ jysk osv som säkert är 4-5 cm i luggen. Finns några nu på ikea i glada färger, lite kvadratiska typ, skulle dom funka?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80163489

[Daisy-Moa-Elsa]
0

ha ha, jag du…..ena mattan har nog bara ludd i ett par 2-3 cm skulle jag tro

Jourhemmet
0

Längre hår, den du visade var väldigt korthårig Skrattande

TIMMY
0

ok, tack! det verkar dock inte, av bilderna iaf, se ut som om ikea har några luddiga. Blir till att åka till bauhaus eller något liknande kanske.

Jourhemmet
0

"Toftbymattan" ser bekant ut

TIMMY
0

tack!

Jourhemmet
0

Tänk på att desto ljusare färg ju mindre syns sanden.

zabelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hittat en mjuk gummimatta med små ploppar på som katterna gillar att krafsa av sanden på. All sand stannar på mattan och den är lätt att rysta och skölja av vid behov.

Zabelle   

Imasy
0

Annars borde väl en ryamatta fungera. Inte för att jag har en sådan själv vid lådan, men det betyder inte att det fastnar mindre jox i dem för det ;)

zabelle
0

#13 Det funkar säkert lika bra, men de är svårare att hålla rena :)

Zabelle   

[ingvarisbjorn]
0

Jag har dörrmattan Borris från ikea som bara kostar fyra kronor Glad Billig, lätt att hålla ren, ser helt okej ut och poppis att kloa i dessutom.

Jourhemmet
0

Jag har också provat med en liknande men tyckte inte att det funkade bra. Är helnöjd med den jag har nu.

TIMMY
0

#13, ja en bit ryamatta vore ju bäst, för fy va det fastnar grejer i dom! Bitar av allt möjligt söker sig ner och fastnar, dammsugarn klarar inte ens av det på högsta effekt! Ett tips till vidriga ryamattor - när de e frost ute, typ -5 eller mer och helst snö, gå ut med mattan i snön, vänd den up och ner, dansa och hoppa som galningar på den. När man lyfter bort den e de inte lika vitt på snön länge! ;)) Dock hoppas vi inte på mer vinterväder för i år…

IceJossan
0

Det bästa jag någonsin haft som kattlådematta är turf-dörrmatta!

Finns att köpa lite här och var. Samlar verkligen upp sanden eftersom katterna går ovanpå stråna och sanden därmed trillar ner i mattbottnen. Dock finns det katter som heller hoppar över den, men när jag använde den så hade jag lådan (med tak och väggar) vinklad med öppningen mot väggen och enda möjliga vägen in och ut var genom att runda lådan och därmed gå på mattan. Funkade kalas på mina två egna och två jourkatter.