Katt som vill smita!
Jag undrar hur ni med innekatter gör med era katter när ni ska gå ut osv?
Min ena katt tar varje chans att smita ut så fort ytterdörren öppnas, det knasiga är att hon springer uppåt i trapphuset och inte ner mot portdörren..
Den andra kissen är galen när man ska gå på morgonen och jamar och hoppar på dörrhandtaget 
Det är endast den förstnämnda katten som det blir lite jobbigt med, de får selpromenader osv, och då bär vi dom alltid ut i famnen så att de inte ska tro att det är OK att gå ut själva genom dörren..
Hur gör ni, smiter era katter vid första chans?
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Tyvärr kan det bli såna här problem bla när man går ut med dom ibland. Katten försår ju inte att den inte får följa med varje gång dörren öppnas. Jag har just nu en kull på sex kattungar som alla rusar mot dörren så fort den öppnas. Jag brukar antingen lägga nått gott på köksgolvet precis innan eller så kastar jag någon rolig leksak så att dom springer efter den.
När jag kommer hem så hinner jag inte ens avleda henne, hon kutar rätt ut om hon får chansen!
Vi har en grind i hallen, som vi ser till att katterna är på andra sidan när vi ska ut. Den ena kan dock hoppa över grinden, men den har fattat piken att vi vill ha den på den ena sidan emellanåt när vi lyfter över den, och hoppar inte över direkt igen. Så har vi löst det. Kanske nått som fungerar för dig med?
Vi har samma problem med fyra katter… Man får helt enkelt öppna dörren och alltid vara beredd. Till och med sonen på åtta år har blivit duktig på att parera katterna när han kommer in.
Nu gör det inte så mycket om våra kommer ut eftersom vi bor på en stängd gård där katterna inte kommer ut men det är ju ändå mindre roligt att jaga de. På sommaren får de gärna vara ute men nu när det är vinter och en dörr ibland inte stängs helt och dessutom har vi en massa byggnadsgrejer på gården så får de inte gå ut. När byggarna slutat fixa fasad och fönster kanske vi kan låta de gå ute igen ibland men inte just nu.
Så här jagar vi katter friskt och har ben och fötter i dörröppningarna när vi ska in. Jobbigast är när man har storhandlat…
#3 Det kan nog vara en bra idé med en grind, eller kanske en innerdörr..
#4 haha, känner igen det där med storhandlingen! Fast då brukar jag parera dom med påsarna!
Det brukar jag också göra när jag tänker efter. När man ställt in en eller två påsar så är de så nyfikna oftast på vad som är i så då har de tack och lov fullt upp med påsarna. :) Men jag håller med om att det kan vara riktigt drygt. Här går det i perioder. Ibland är de mer sugna än annars. Har en hona som är helt fenomenal. Hon tokspringer ut om hon får chansen.
Ja min hona kutar också som om det gällde livet..
Funderar på den dagen man får småbarn , hur det ska gå när dörrar öppnas osv..
Det går bra faktiskt. Han har vant sig sen han var liten med katter och dörrar. Till en början får man nog vända handtaget och låsa dörren och kanske till och med haspa om ungen är riktigt dryg på dörren. Jag har som sagt aldrig haft nå större problem. Oftast skulle jag ändå med ut eller så får man vara med och passa. Sen blev han så stor att han kan jaga katterna själv om de kommer ut.
Bor ni så att det blir riktigt jobbigt om de kommer ut? Vi har alltid haft möjlighet att de har möjlighet att gå ute. Förr ville vi inte det för området var inte så bra. Det gick men jag ville inte. Här har alla sina katter ute trots att vi bor mitt inne i stan. Ingen trafik på vår gård överhuvudtaget. Det går liksom inte om inte bilar kan flyga då gården är upphöjt på ett tak. :) Staket och grejer runtom så katterna inte kommer ut heller.
#8. Bor ju i lägenhet, men om någon skulle öppna porten är det väldigt kort till stor väg och en bit till järnväg, så jag skulle få panik om dom kom ut..

Zorro var helt omöjlig när han var liten med att rymma.. Jag tog han lite i nackskinnet o puttade in honom igen..Vet faktiskt inte vad som gjorde att han slutade kanske att han växte upp? Har aldrig gått ut med mina katter i sele.. Nu tar Zigge över hans beteende men jag har utvecklat ett ljud som jag sett på tv när de tränar hundar o det fungerar på mina katter oxå när de gör nåt som de inte får.. så när de hör det ljudet så betyder det sluta

Har jag brottom iväg och inte har tid att passa när jag ska gå ut så slänger jag iväg en hopknycklad pappersboll in i lägenheten. Det gäller att ha en liggandes på hatthyllan bara :) Har jag tid ger jag dem lite blötmat… behöver ju inte vara ett helt mål om det inte är dags för det.
Medarbeterare på Kost

#11 ja leksaker som avleder är ett tips =)
Kommer ihåg nu när zorro var som värst hade jag en blomkruka med leksaker på hatthyllan så jag alltid kunde slänga iväg nåt..
Mina är nyfíkna och matte tröttna på att kuta upp å ner i trappen, bor högst upp så jag fick hjälp och bygga en vikbar nätdörr som jag hängde upp innan för. Nu vill ena smita genom den lilla öppningen för att kunna låsa men klart enklare att parera än en hel dörr.
Min katt gör precis likadant, så fort man ska gå ut så är de som om han tar sats å kutar så fort han bara kan ut.
Men det roliga är att han springer till grannarna som bor 3 dörrar brevid oss och sätter sig under deras ute bord hehe.
Så han springer ju inte iväg precis, men lite jobbigt är det när han springer ut nästan varje gång om man inte är tillräckligt snabb att stänga dörren.
När det va mycket snö ute så gjorde han dock inte så för snön va ju kall att springa ut i hehe.
Ja nä katter som springer lösa vid stora vägar vill man inte ha. Det håller jag med om. Jag har haft turen att slippa vara orolig för sånt. Nu är jag mest orolig för att de har byggnadsgrejer som står här ute hela dagarna om katterna skulle komma ut. Jag tänker att även om sågen inte är igång och har sladden i så kan de ju göra sig illa på den ändå.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men har ni några bra tips om vad göra? Jag har en förskräckligt jobbig hona som har fått för sig att springa ut så fort ytterkläder tas på. Dessutom ska hon hoppa upp på ens axlar, så det blir extra krångligt. Som tur är bor jag i lägenhet med en extra port så långt kommer hon ju inte, men skulle ju få panik om hon sprang ut själv. Har en stor väg inte så långt ifrån, och ungdomar som åker vespa som dårar. Dessutom är hon fortfarande okasterad.
Det bör nämnas att detta beteende startade när jag började gå ut med henne när hon löpte, innan dess brydde hon sig inte alls om ytterdörren. Det roliga är ju att min hane som skulle gå ut i tid och otid i början när han var mindre nu inte verkar bry sig alls och verkas trivas bra med att vara en urpräglad innekatt, så varför har dom ändrat sig så? Kan hon bli bättre efter kastrering?
Jag har varit väldigt noga med att alltid ta på dem sele först när jag har gått ut med mina katter så att de ska förstå att springa ut själv utan sele inte är ok, men det verkar inte alls ha funkat…
Varför kastrerar du henne inte, det är jättejobbigt för katter att löpa.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ofta kan jag intuivivt känna att "Jourhemmet" för snabbt slänger fram anklagelser då en TS inte har en kastrerad kisse.
I det här fallet var du mycket bra "Jourhemmet", applåder och busvisslingar eller nåt ! 
pluspoäng !
Medarbeterare på Kost
För att hon har varit för ung för kastrering enligt veterinären (hon var ca 4 månader när hon började löpa).
Så kan ju lätt säga att chilisalsas intuition knappast är mycket att hurra över, då både du och Jourhemmet drog förhastade slutsatser om mig och mina katters situation.
Det bör ju nämnas att det är ju inte så att jag njuter av att hon löper heller, men säger veteriären nej så är det nej. P-piller tyckte dom också för övrigt var onödigt då hon var så pass ung och ändå skulle bli kastrerad så småningom.